2022-05-08, 17:54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Motståndet i Mariupol/Azovstal är en show för media, ett försök av Kiev att presentera en story om hjältemodiga spartaner vid Thermopyle; det har jag ansett i flera veckor. Motståndet i stålverket har i stort sett varit strategiskt meningslöst för Ukraina, de som har fått betala är staden och dess civilbefolkning.

Man borde ha kapitulerat för en månad sedan, så hade man skonat mycket av det som nu har bombats sönder i staden och kring det där (förmodligen rätt uttjänta) stålverket. Men Zelensky ville ha sitt hjälteepos till tv och sociala medier och det fick han också.

Inte alls. Mariupol band mycket rysk trupp, tills helt nyligen, då ryssarna skickade många av soldaterna vidare till Donbass. Så Azov-bataljonen och de andra ukrainska soldaterna i Mariupol har gjort en stor strategiskt nytta genom att binda så mycket rysk militär dit.

Men den största nyttan är kanske att de har förnedrat ryssarna så mycket. Ryssland låtsas vara en stormakt, men de kan inte ens inta en fabrik. Medan föregångaren Stalin intog hela länder så klarar inte Putin ens att inta en fabrik.
Citera
2022-05-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Pro ryska och anti nato demonstrationer

Österrike

https://t.me/sputnik/3290

The video is published by the Russian Embassy in Vienna. Students and teachers of the school at the embassy honored the participants of the Great Patriotic War.

Citera
2022-05-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Däremot har hjältarna i Azov-bataljonen blivit en stor nagel i ögat på Putin.

Varje morgon när Putin vaknar så ringer han till Valerij Gerasimov och frågar "Har Azov-bataljonen utplånats inatt?" Varvid Valerij Gerasimov svarar Njet och Putin får ett utbrott. 🤬

Varje morgon upprepas proceduren.

Ta en titt på denna individ och säg mig sedan - är han en hjälte?

https://t.me/intelslava/28179

🇷🇺🇺🇦 We captured one more Bandera pig 🐷
Citera
2022-05-08, 18:01
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Nej. Däremot har hjältarna i Azov-bataljonen blivit en stor nagel i ögat på Putin.

Varje morgon när Putin vaknar så ringer han till Valerij Gerasimov och frågar "Har Azov-bataljonen utplånats inatt?" Varvid Valerij Gerasimov svarar Njet och Putin får ett utbrott. 🤬

Varje morgon upprepas proceduren.
Ja jävlar vad pinsam den ryska armén är som inte ännu lyckats ta Azovstal! De har skjutit hundratusentals granater och förlorat över 600 soldater utan att lyckats inta stålverket.

Azov har ju i över en månad varit utan både mat och ammunition men ändå stått emot bombardemang och inbrytningar
Citera
2022-05-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Enligt vem?

Ukrainska sidan?

Varför frågar Zelensky bara efter pengar och vapen?

Mat och medicin till civila? Är inte det viktigt?

Varför vittnar befriade civila om och om igen att Ukrainska soldater (inte nödvändigtvis Azog) generellt vägrade hjälpa dem med mat eller vatten?

Flyktingar från Azovstal har sagt att ukrainska militären gav dem mat och vatten samtidigt som de själva svalt.
De har också berättat om hur illa behandlade de blev av ryska militären.
Citera
2022-05-08, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Skjuter du mycket nog så blir framförallt raketer en fråga. Även zonrören på garanterna lär dom ju ha viss begränsad tillgång på kan jag tänka mig även om det finns en hel del gammal skit I lagren. Inget land har råd att stå och smälla granater på ett stålverk vecka efter vecka om man samtidigt förväntas erövra något. Framförallt om det är så intensivt som det beskrivs (svårt att veta hur många granater per dag dom skjuter)

Ryssland var upp till konflikten började nummer 2 exportör av vapen och ammonution i världen. Sen skjuter de inte hej vilt heller. T ex Azovstal bombar de bara om de ser något (fiende) eller för att hålla kloakråttorna vakna.

Ryssen använder sig mycket av artilleri (och till viss del flyg) där de med hjälp av t ex drönare kan "styra" sitt artilleri men också förvarna sina egna att t ex 300 meter fram ser de fiender och ber infanteriet avvakta medans de släpper lös artilleriet.

Dessutom planerade Ryssland länge för denna invasion så de byggde upp ett stort lager, samt att om det skulle behövas, t ex vid en NATO konflikt, så kan de göra en fullskalig mobilisering och vapen, missiler, robotar, ammonution m.m kommer flöda.
Citera
2022-05-08, 18:06
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
En liten bas för Röda Armén norr om Izyum hittad och bombad. Svettigt för ryssarna att bli attackerade i ryggen vid Izyum. Reträtt snart?

https://twitter.com/Tendar/status/1523272813083123713
Reträtt?
Jag vill se omringning och förintelse.
Citera
2022-05-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Flyktingar från Azovstal har sagt att ukrainska militären gav dem mat och vatten samtidigt som de själva svalt.
De har också berättat om hur illa behandlade de blev av ryska militären.

Ja och Azogråttorna tog med sig stora mängder mat och vatten ner i kloakerna när de tog flykt dit (efter 1 månad av belägring av staden som redan innan de flydde ner i kloakerna led matbrist).
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Men den största nyttan är kanske att de har förnedrat ryssarna så mycket. Ryssland låtsas vara en stormakt, men de kan inte ens inta en fabrik. Medan föregångaren Stalin intog hela länder så klarar inte Putin ens att inta en fabrik.

Det kommer nog att ta en stund med vad som verkligen sker vid fronten når ofiltrerat hemmafronten. Finns ju en rysk propagandamaskin som jobbar och aktivt försenar..

Är ju säkert faserna : Chock, förnekelse och acceptans.., sedan då ilska och en känsla av att blivit lurad hela vägen. Det är mycket den ryska befolkningen kommer att behöva svälja..

Verkar dock som det "sjuder" alleredan hos delar av den ryska yngre befolkningen, när man ser "sabotage videos".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Reträtt?

Ukraina kommer, av allt att döma, inom några dagar nå Rysslands gräns i trakterna runt Charkiv.
Citera
2022-05-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Reträtt?

Hoppas inte på för mycket, Twitteroffensiver tenderar att göra er besvikna. Tills nästa propagandadrev drar igång.. 🤣
Citera
2022-05-08, 18:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Motståndet i Mariupol/Azovstal är en show för media, ett försök av Kiev att presentera en story om hjältemodiga spartaner vid Thermopyle; det har jag ansett i flera veckor. Motståndet i stålverket har i stort sett varit strategiskt meningslöst för Ukraina, de som har fått betala är staden och dess civilbefolkning.

Man borde ha kapitulerat för en månad sedan, så hade man skonat mycket av det som nu har bombats sönder i staden och kring det där (förmodligen rätt uttjänta) stålverket. Men Zelensky ville ha sitt hjälteepos till tv och sociala medier och det fick han också.

Det man kan fundera på är Rysslands prat om att hålla en segerparad i Mariupol imorgon. Så länge det finns ukrainska soldater i Mariupol (vilket det finns) med tillgång till granatkastare (vilket jag antar att de har) så kommer de givetvis att göra sitt bästa för att sänka segerkänslan för alla som får för sig att paradera öppet. Jag medger att det skulle vara intressant att betrakta men jag har svårt att tänka mig att ryssarna är riktigt så dumma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in