2022-05-08, 15:14
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Kläder, tror det är personen som stod för tröjorna alla ungdomar hade på 2000-talet JL eller något.

Kommer i håg när detta märke var ''coolt''. Nu har jag nog inte sett någon i en JL tröja på närmare 17år.
Citera
2022-05-08, 15:18
Medlem
Sam.Spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
För att det ska vara ett krig krävs väl åtminstone två stridande parter? Svenskar och européer har ännu inte samlat sig, men jag spår att det kommer att ske.

Bra spaning. Alla varumärken som ställer sig på mångkulturens sida ska bojkottas.

Handlar om att upplysa andra. Även om jag inte köper hans produkter kan jag se till att inte köpa något till mina barn därifrån och dessutom berätta varför. På så sätt väcks fler och fler. Sprider sig det här i den yngre generationen så har dessa företag en dyster framtid.
Du är givetvis fri att göra som du vill. Det jag ser som anmärkningsvärt med Johan Lindebergs uttalande är inte i sig hyllandet av mångkulturen, utan att han tillåts upprepa den vanliga infantila dogmatiska synen på mångkultur från ett vänsterliberalt perspektiv som egentligen inte alls har med mångkultur att göra.

Lindebergs första argument låter som följande; "Jag har till och med fått amerikanska konservativa män i privata golfklubbar att klä sig i nya moderna kläder med ny passform." Delvis definierar han kultur utifrån begreppet ytlig kultur; maträtter och klädsel, snarare än begreppets egentliga innebörd; synen på våra institutioner och myndigheter (synen på religion, ideologi, människor; mer precist kvinnor och barn, samt djur), vilket projiceras på samhället. Tyvärr har Lindebergs definition lyfts fram som en ledstjärna där budskapet är att alla sociala identiteter; kön, etnicitet, sexuell läggning och religionsutövning ska få bli i del av det moderna samhället så länge som individen underkastar sig den postmarxistiska ideologin.

Hans andra argument; "Det är självklart att gängkrigen handlar om tillhörighet och en stor protest mot segregationen i Sverige." är ett typiskt substanslöst ontologiskt anförande som vilar på tanken om människan som en tabula rasa utan hänsyn till individuella skillnader i personlighet, kognitiv förmåga eller psykopatologi. Det egentliga frågan är väl om Lindeberg själv tror på skiten eller om avsikten är värdesignalering för att stärka sitt varumärke, och på längre sikt höja sitt kapital.

Det ironiska och paradoxala med Lindebergs text - vilket han själv inte är medveten om - är att samma ideal som han påstår sig bekänna sig till och hylla inte alls är mångkulturellt, utan en heterogen vänsterliberal utopi som påtvingar individen hög konformitet; "För att citera Olof Palme: ”Det får inte finnas vi och de. Det finns bara vi”." Vi:et kan enbart finnas genom att utplåna de:et, delvis förordar Lindeberg en auktoritär symbolisk nationalism, som vägrar människan att vara eller uttrycka sig annorlunda än det makten (han själv) förespråkar.

Lindeberg vägrar förstå att det mångkulturella samhället kommer att öka spänningen mellan olika grupper, och på sikt minska tilliten och undergräva det samhällskontrakt vilket gjort det möjligt för Sverige att ha en välfungerande välfärdsstat. Poängen med en mångkultur är just att tillåta individen att själv forma sitt liv, detta oavsett om han eller hon vill bekänna sig till olika religioner, subkulturer, ideologier (även militanta och exkluderande former). Detta vill dessvärre inte Lindeberg göra, utan han vill påtvinga andra sina egna värderingar, vilket inte har med mångkultur att göra. Tvärtom är han en motståndare till det ideal han själv glorifierar. Lindeberg ägnar sig åt "Bullshit" delvis att göra intryck, där motivet är personlig ekonomisk vinning och hyllningar från likasinnade.
Senast redigerad av Sam.Spade 2022-05-08 kl. 15:23.
Citera
2022-05-08, 15:31
Medlem
Vidrig text och resonemang av Lindeberg.

Solklar bojkott av märket! Dock mycket länge sedan man köpte något av deras plagg.
De är knappast "inne" numera.
Citera
2022-05-08, 15:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Bravo! De är bra att allt fler företag vägrar tystas av högerextremister och står upp för anständighet och medmänsklighet. Ang. bojkotten från flera användare här tror jag knappast att ni handlar där ens, de är en butik för modemedvetna och progressiva personer. Rätt sorgligt att man ska bojkotta ett företag som har en annan åsikt som egentligen är självklar.

Du menar ungefär som vänstern numera bojkottar Twitter??

Intressant, tror dessutom det var samma vänster som började med det här ofoget att vråla bojkott av alla bolag som inte var tillräckligt 'woke' eller 'inkluderande' eller 'hbtq+sgfusgeyd'…

Men sådant lär vi aldrig höra från dig, eller hur?
Citera
2022-05-08, 15:45
Medlem
IceEyess avatar
Är det någon som använder JL idag? Minns att var och varannan person bar JL-hoodies under gymnasietiden
Citera
2022-05-08, 15:50
Medlem
volvo 240s avatar
Vilken jäkla tönt.
Citera
2022-05-08, 16:00
Medlem
Citat:
Bravo! De är bra att allt fler företag vägrar tystas av högerextremister och står upp för anständighet och medmänsklighet. Ang. bojkotten från flera användare här tror jag knappast att ni handlar där ens, de är en butik för modemedvetna och progressiva personer. Rätt sorgligt att man ska bojkotta ett företag som har en annan åsikt som egentligen är självklar.

Det är ju endast innehållslöst skitsnack.
Positiv energi skall skapas. Jaha, då så…
Inte ett enda förslag om hur segregation skall motverkas. Inte ett enda konkret förslag hur man skall åtgärda denna energi.
Ett tips Lindebergh, varför inte åka till Mellanöstern och lösa Palestinakonflikten med din briljanta idé om positiv energi…
Citera
2022-05-08, 16:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Köpt 5 saker från JL senaste 3 åren. Alla gick sönder innom 3 månader. Vem fan köper JL fortfarande?
Citera
2022-05-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade
Du är givetvis fri att göra som du vill. Det jag ser som anmärkningsvärt med Johan Lindebergs uttalande är inte i sig hyllandet av mångkulturen, utan att han tillåts upprepa den vanliga infantila dogmatiska synen på mångkultur från ett vänsterliberalt perspektiv som egentligen inte alls har med mångkultur att göra.

Lindebergs första argument låter som följande; "Jag har till och med fått amerikanska konservativa män i privata golfklubbar att klä sig i nya moderna kläder med ny passform." Delvis definierar han kultur utifrån begreppet ytlig kultur; maträtter och klädsel, snarare än begreppets egentliga innebörd; synen på våra institutioner och myndigheter (synen på religion, ideologi, människor; mer precist kvinnor och barn, samt djur), vilket projiceras på samhället. Tyvärr har Lindebergs definition lyfts fram som en ledstjärna där budskapet är att alla sociala identiteter; kön, etnicitet, sexuell läggning och religionsutövning ska få bli i del av det moderna samhället så länge som individen underkastar sig den postmarxistiska ideologin.

Hans andra argument; "Det är självklart att gängkrigen handlar om tillhörighet och en stor protest mot segregationen i Sverige." är ett typiskt substanslöst ontologiskt anförande som vilar på tanken om människan som en tabula rasa utan hänsyn till individuella skillnader i personlighet, kognitiv förmåga eller psykopatologi. Det egentliga frågan är väl om Lindeberg själv tror på skiten eller om avsikten är värdesignalering för att stärka sitt varumärke, och på längre sikt höja sitt kapital.

Det ironiska och paradoxala med Lindebergs text - vilket han själv inte är medveten om - är att samma ideal som han påstår sig bekänna sig till och hylla inte alls är mångkulturellt, utan en heterogen vänsterliberal utopi som påtvingar individen hög konformitet; "För att citera Olof Palme: ”Det får inte finnas vi och de. Det finns bara vi”." Vi:et kan enbart finnas genom att utplåna de:et, delvis förordar Lindeberg en auktoritär symbolisk nationalism, som vägrar människan att vara eller uttrycka sig annorlunda än det makten (han själv) förespråkar.

Lindeberg vägrar förstå att det mångkulturella samhället kommer att öka spänningen mellan olika grupper, och på sikt minska tilliten och undergräva det samhällskontrakt vilket gjort det möjligt för Sverige att ha en välfungerande välfärdsstat. Poängen med en mångkultur är just att tillåta individen att själv forma sitt liv, detta oavsett om han eller hon vill bekänna sig till olika religioner, subkulturer, ideologier (även militanta och exkluderande former). Detta vill dessvärre inte Lindeberg göra, utan han vill påtvinga andra sina egna värderingar, vilket inte har med mångkultur att göra. Tvärtom är han en motståndare till det ideal han själv glorifierar. Lindeberg ägnar sig åt "Bullshit" delvis att göra intryck, där motivet är personlig ekonomisk vinning och hyllningar från likasinnade.

Eller mera förenklat, så är han en ifantil godhetssignalerare som inte ens kan göra det rätt.

Istället för att bli arg på honom, så ska man skratta åt honom och hur jävla efter han är i utvecklingen. Har han inte lärt sig att det finns nya modeord och slogans att använda för att låtsas vara godheten själv?
Citera
2022-05-08, 16:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Visst, slösa din tid om du vill.. metoden verkar inte fungera enligt mig. Finns fler exempel på företag och personer som kommit ut starkare än någonsin efter stormen har lagt sig..

Nu har ju inte dammat lagt sig än. Det har inte ens briserat på allvar. Om du menar artister som horar ut sitt varumärke för att av PK få vara aktuella lite till som tex Rene Nyberg, David Hellenius, Henrik Schyffert, Ledin, Strömstedts, Luuk osv. I ett kort perspektiv så vinner de såklart framgångar, men i det längre så kommer deras namn solkas ner av vad de gjort och sålt sig till.

Det finns artister som inte säljer sig till det här och de kommer ha en framtid i Sverige och deras namn kommer vi minnas. Jag tänker inte nämna några här, med risk för att hänga ut någon. Det finns artister som aldrig syns i dessa sammanhang. Det hedrar dem. Jag önskar någon Sverige-vän kunde samla dem under ett paraply och låta deras artisteri, kreativitet, talang och intelligens få fortsätta verka, fritt från PK och mångkultur.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Spade

Du inleder med som om jag har en avvikande åsikt, uppfattar jag det rätt?

Håller med dig i mycket. Jag skrev själv mångkultur, men egentligen är det fel använt. PK är inte ute efter mångkultur. Som nationalist uppskattar jag mångkultur. Jag vill att Sverige ska bevara sin kultur, att Tyskland ska ha sin, Storbritannien sin, Italien sin osv. Istället har mångkultur kommit att betyda att vi ska ha en mischmasch av MENA/getto/amerikansk skräpkultur. Total frånvaro av äkta mångkultur och istället något fullständigt dekadent skräp som ska påtvingas alla. Du är själv inne på samma spår, noterar jag.
Citera
2022-05-08, 16:26
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Säkerhetshyvel: billigare, bättre för huden, bättre för klimatet (inte för att någon på flashback bryr sig om det), slipper stödja multinationella skitföretag, etc.

Ont: var inget jättefan av deras kläder ändå men nu kommer jag såklart aldrig att köpa deras kläder.

Tack för info. Läste lite om det och det verkar vara bra. Jag inbillar mig att man får träna på att ha den i rätt vinkel.
Verkar lite vanskligt att hyvla Petter- Niklas med den. Men 70-talet är väl på väg tillbaka.
Citera
2022-05-08, 16:35
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Jag tycker att vi vi låter Lindeberg kan hjälpa till lite med integrationen och ge alla som kastade sten på polisen lite kläder. Vi måste alla jobba för en bättre framtid och är de så arga att det kastar sten på polisen så kanske de blir lite mindre bittra om de har fina kläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in