Citat:
Sedan dess har läget förvärrats och Ukraina är nu en skurkstat till 100 %.
* Över 10 000 etniska ryssar mördades i Donbass mellan 2014 och 2021.
* Ukraina drev ett stort antal biovapenlabb innan Putin stoppade dem.
<klipp>
Istället för att gå med på Rysslands rimliga krav (som neutral status för Ukraina och självstyre för Donbass) använder Klaus Schwab-lakejen och knarkaren Zelenskyj etniska ukrainare som kanonmat i globalisternas proxykrig mot Ryssland.
* Över 10 000 etniska ryssar mördades i Donbass mellan 2014 och 2021.
* Ukraina drev ett stort antal biovapenlabb innan Putin stoppade dem.
<klipp>
Istället för att gå med på Rysslands rimliga krav (som neutral status för Ukraina och självstyre för Donbass) använder Klaus Schwab-lakejen och knarkaren Zelenskyj etniska ukrainare som kanonmat i globalisternas proxykrig mot Ryssland.
Ryssland/Sovjet är den största imperialistiska staten i Europa de senaste dryga 100 åren undantaget 1939-1945 då Tyskland nog får anses etta. Jag tänker inte breda ut mig kring detta, men Ryssland har agerat fel.
Ryssland har inga rimliga krav på självstyre för Donbass. Ryssland hade kunnat framföra krav om Ukrainska övergrepp och diskriminering mot ryssar eskalerat över längre tid. Ryssland hade till och med kunnat stödja med vapen i denna inre konflikt som kan klassas som inbördeskrig eller etnisk rensning (med ryska ögon).
Ukraina var inte i närheten av EU-medlemsskap (alltför korrupt, dysfunktionellt, interna konflikter) och inte heller Nato-medlemsskap. Men det kunde ju ändras på sikt, men sannolikt inte så länge de interna konflikterna var blodiga. Nu kommer EU att dalta med Ukraina, likaså kommer USA att göra det. Även om EU-medlemsskap fortfarande är långt bort kommer långtgående samarbetsavtal som brev på posten gjorde förr.
Vem vet, 2030 kanske Ukraina hade gjort en Jugoslavien och splittrats? Men, dit kom vi inte. Med lite mer tid kanske en Anschluss av Donbass (i Krim-stil) etc hade varit möjligt. Nu handlar det dock om erövringskrig.