2022-05-08, 01:31
Medlem
Ukraina är på god väg att lyckas med en kniptångsmanöver runt Izium där Ryssland har drygt 20.000 soldater.
Detta ser ut att lyckas eftersom Ukraina har brytit igenom den ryska försvarslinjen norr om Izium och kraftigt flyttat fram sina positioner de sista dagarna.
Från dessa positioner kan de med sitt nytillskott, de västerländska haubitzarna M777 nå båda tillförselvägarna från öst som förser soldaterna i Izium med förnödenheter.
Ukraina behöver inte ens fullborda kniptången innan de kan ordentligt störa de ryska underhållsleveranserna.
Ryssarna i Izium befinner sig i en mycket svår situation.
Citera
2022-05-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ryssarna är så j-a korkade att dom trodde att NATO enbart hjälper NATO-medlemmar.
NATO har gott om kompis-länder som inte är med i NATO. Dom omfattas inte av artikel 5, men kan ha otroligt stor nytta av NATO ändå.

Ukraina kommer i framtiden att få samma roll som Israel har i sin region, och som på det regionala planet håller en numerärt mycket större fiende, arabländerna i schack. Detta uppnår Israel bland annat genom samarbete med NATO.
Det spelar ingen roll att Israels population är mångfalt mindre än arabländerna. Genom teknisk och militär överlägsenhet dominerar de sina grannar. Ukraina kommer att göra samma sak med Ryssland, tack vare att dom är kompisar med NATO.

Jag tror då inte att Ukraina kommer att existera mycket längre till i sin nuvarande form. Både Polen och Ungern har delar som dom är intresserade av.
Citera
2022-05-08, 01:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Bra för Tiktok. Syrierna ville från början ha betalt i USD i förskott, så det rann ut i sanden då, men ryssarna har kanske känt sig tvungna att betala för hyra in kanonmat.

Det var återigen köer utanför ryska ambassaden i Addis Abeba häromdagen enligt danska medier, då etiopier delade på sociala medier möjligheten att tjäna grova pengar som ryska soldater. Men det verkade oklart om ryssarna hade något intresse i det. Samma sak hände i slutet av mars förövrigt.
Etiopien har en duglig arme, om de som sökte hade stridserfarenhet, vet jag dock inte.
Citera
2022-05-08, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Skämtar du? Det var ett regimskifte kort och gott. Initierat av USA. På vilket sätt tar sig USA och Natoländerna sig rätten att militärt stödja rebeller? Skärp dig. Om du tycker att regimskiften är så bra. Då kanske du skulle tycka att det var helt okej om någon utländsk makt tvingade fram ett regimskifte i Sverige också med militära medel.

Men fortsätt du att försvara USA och NATO:s militära interventioner och regimskiften. Vi har ju sett hur bra det har gått i Syrien nu. Nu pumpas NATO vapen in i Ukraina. Allt för att förlänga kriget. Ett krigt som Ukraina aldrig kan vinna. På Ukrainas bekostnad. Fy fan vad ni är svagbegåvade.
Ukraina har redan vunnit det är kriget. Frågan är nu bara hur stor Rysslands förlust kommer att bli innan de slutligen ger upp.
Citera
2022-05-08, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ukraina har redan vunnit det är kriget. Frågan är nu bara hur stor Rysslands förlust kommer att bli innan de slutligen ger upp.

vunnit kriget på twitter menar du? Inte slagfältet.
Citera
2022-05-08, 02:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ukraina ligger inom Ryssland intressesfär. Precis som att USA och Kina också har intressesfärer där dom inte är sugna på att ha vapensystem precis vid sin gräns. Men återigen svårt för dig att förstå.

Men om det gör dig glad att hela världen lider för att en korrupt stat som Ukraina ska få vara med i NATO. Så hoppas jag att du blir nöjd med massvält, europas ekonomi söndertrasad, ökad polarisering, ökad militarisering.

Du får väl skylla på Ryssland. De var trots allt den part som startade kriget.
Citera
2022-05-08, 02:13
Medlem
Citat:
vunnit kriget på twitter menar du? Inte slagfältet.
Jo, det har de. Ryssland har misslyckats med att ta över Ukraina. Deras fortsatta självständighet är säkrad. Tack vare USA:s hjälp.
Citera
2022-05-08, 02:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ukraina ligger inom Ryssland intressesfär. Precis som att USA och Kina också har intressesfärer där dom inte är sugna på att ha vapensystem precis vid sin gräns. Men återigen svårt för dig att förstå.

Men om det gör dig glad att hela världen lider för att en korrupt stat som Ukraina ska få vara med i NATO. Så hoppas jag att du blir nöjd med massvält, europas ekonomi söndertrasad, ökad polarisering, ökad militarisering.
Ja men ok, ”Ukraina ligger inom Rysslands intressesfär” så ”Ryssland är inte sugna” på det ena och andra. Finns det en särskild karta som dina läromästare i Kreml har ritat upp så vi alla vet vilka som får göra vad och inte? Estland fick tydligen gå med i NATO, likaså övriga baltikum och Polen, men 40 miljoner ukrainare får inte bestämma sitt öde själva. Du kanske i alla fall kan berätta om Finland och Sverige ingår i denna intressesfär?
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-08 kl. 02:29.
Citera
2022-05-08, 02:43
Medlem
Citat:
Du får förklara vad syftet med en NATO expansion är? NATO borde naturligtvis upplösas. Fyller ingen funktion för Europa.

Men jag behöver inte diskutera det vidare. NATO kommer att bli utsparkade ur de östra delarna. Tids nog kommer även NATO att upplösas.

Jag nöjer mig med vetskapen om att Donbass snart är taget och att Ukraina då slutligen inser att det är över och att det är smartare att förhandla. Så vidare Ukraina inte vill få hela sin arme utplånad.
E du verkligen så säker på att Ryssland tar hela Donbass. För en månad sedan så hade jag hållt med men tycker det känns mer tveksamt nu.
Citera
2022-05-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
E du verkligen så säker på att Ryssland tar hela Donbass. För en månad sedan så hade jag hållt med men tycker det känns mer tveksamt nu.

Som jag förstår det så flyttas fronten kontinuerligt västerut. Mao så retierar Ukrainska truppper. Men mina källor ska inte vara trovärdiga. Men där sägs det att Ukraina förlorat kontrollen av Popasanaya och dragit sig tillbaks mot Bachmut. Närmar sig mao gränsen västerut för Luhansk. Popasnaya tydligen starkt fortifierat. Så nu är det hindret borta och avancemanget borde gå fortare nu.
Citera
2022-05-08, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t.bundy
Ursäkta. Vet Rysslands befolkning om att nästan alla Ukrainas vårdinrättningar blivit bombad? Är det några som är hjärntvättad så är det inte Väst eller Mellanöstern? Ryska människor har ju inte en aning om något?

Det där påståendet kan du inte belägga med någon fakta. Sorry.
Citera
2022-05-08, 02:58
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Du får förklara vad syftet med en NATO expansion är? NATO borde naturligtvis upplösas. Fyller ingen funktion för Europa.

Men jag behöver inte diskutera det vidare. NATO kommer att bli utsparkade ur de östra delarna. Tids nog kommer även NATO att upplösas.

Jag nöjer mig med vetskapen om att Donbass snart är taget och att Ukraina då slutligen inser att det är över och att det är smartare att förhandla. Så vidare Ukraina inte vill få hela sin arme utplånad.
Det kommer aldrig ske förhandlingar så länge inte Ryssland börjar lägga fram realistiska krav.

Det är snarare dags för Ryssland att tacka för sig och dra sig tillbaka, för att sedan hålla en fasad inför Ryssland, inkl dig, att allt gick som planerat och att deras "special operation" nu är klar.

Ukraina är långt ifrån att bli besegrade tack vare EU och USA. Stödet kommer inte direkt minska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in