2022-05-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är det som blir intressant att se hur väl utrustningen fortsätter att fungera i en intensiv operativ miljö.

Jag tror på dom när det gäller just den biten. De är testade och verkar ha klarat det.
Citera
2022-05-07, 22:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Zelensky missbedömde att ryssarna verkligen skulle invadera. Jag trodde inte heller på invasion, förrän 2-3 dagar i förväg, men jag efterfrågade mobilisering enligt principen better safe than sorry. Hade man mobiliserat, minerat och blockerat Krim, före invasionen, borde man kunna ha räddat Kherson. Nu kommer det bli oerhört tungt att befria Kherson och södra Zaporozhia.

Minering och sprängning av viktig bro var planerad men utfördes inte pga ukrainska landsförrädare. De sägs bli straffade, men först sedan kriget avslutats. Tycker Ukraina agerar lite väl milt här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nej, det finns kriterier för vad som räknas som auktoritärt och inte.
Objektiva sådana?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
90st + något tiotal från andra länder.
Kan vi våga hoppas på att det gör en signifikant skillnad?
Känns som det skulle behövas mer.

De gör redan skillnad.

och det kommer säkert mer. glöm det här med lite blandad puffar över områden stora som fotbollsplaner.

det är närmare ett "prickskjutenvapen" med 40km räckvid (med rätt amerikans amunition)
kombinera det med anti-arteleriradar (som även det har leverarats) så är det självmord för ryssarna att skjuta eget artilleri inom den radien. (jag skriver ryssar för de krigar ju... fel)

det är ungefär lika svårt som att läsa av anti arteleriradarnas kordinater, och knappa in dem i m777 eldledningsystem... och dra i ett snöre....

https://twitter.com/UAWeapons/status/1522923005747372032
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Vad jag förstår så tömmer NATO sina förråd nu. Vapenindustrin jublar nu när NATO ska ersätta det dom gett bort.
Ja den ryska vapenindustrin borde ju också jubla, men de har brist på viktiga komponenter. Dessutom har exporten i princip försvunnit de senaste åren. Ryssarna tar ur sina enorma lager av stridsfordon, men en dag så kommer det att sina.
Citera
2022-05-07, 22:02
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
JAg undrar verkligen hur fas 3 kommer se ut.

Fas 1 - misslyckad

Fas 2 Misslyckad

Fas 3 - Beror väl på om man Ryssland mobiliserar, partiell mobilisering eller om man försöker kontraktera arbetslösa ryssar? Hur som helst hela operationen är ett fiasko för Ryssland.

Jag ser ingen bra väg ut för Ryssland. Någon som kan förklara hur det ska se ut.

Helt enkelt ett jvla fiasko för Ryssland.

Har säkert diskuterats tidigare men kan ej hitta så jag provar min undran här.

Hur stor del av Rysslands totala armé befinner sig i Ukraina? Finns det någon ungefärlig % uppskattning?
Citera
2022-05-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ryssland är inte en demokrati utan räknas som ett auktoritärt statsskick.

Plats 124.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
Ingen upplyftande läsning. Totalt ligger Puttlers regim strax efter Angola och Etiopien, och strax före Niger och Komorerna. Men som i de flesta statistiksammanhang, Ryssland är ett afrikanskt land med kärnvapen.
Citera
2022-05-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
tror inte ens Putin kallar rus för demokrati?
Jo det gör han nog för det är det...
Citera
Medlem
Delphinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Två ukrainska Su-27r bombar sönder Snake Island.

Ser inte precis ut som att det ryska försvaret på ön nådde någon framgång idag.

https://twitter.com/uaweapons/status/1523027490230444035?s=21&t=U-EOVR1mylFXBURxgX5dxA

Wow. Vilken video. Hoppas den verkligen visar vad den ser ut att visa. Enligt rysstrollen här låg ryssarna i bakhåll och dödade alla ukrainare. Det kan man inte se på videon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Några länder köper olja på Rea , Indien mm varför lägger man inte sanktioner på dessa länder ?
Om rika EU tillåter sig själva att fortsätta köpa rysk gas ett par år till, så kan ingen klandra fattiga länder i tredje världen som köper in rysk olja till halva priset eller?
Citera
2022-05-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ukraina slår till med flyg mot Snake Island

https://twitter.com/UAWeapons/status/1523027490230444035?t=QkKg5KejzjB1SIonPPYWWw&s=19

wow.

då har de parkerat sin flotta i sevastopol. dvs det som finns kvar av den....
Citera
2022-05-07, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delphinus
Rysstrollen är särskolebarn som skriver med sådan inlevelse att de tror sig själva. Både underhållande och tragiskt på samma gång.
Instämmer.
Normalt så hade jag nonchalerat dom.
Men dom utgör ju faktiskt ett hot mot Sverige.
Privat har jag och några vänner börjat kartlägga ryssrunkare.
Smäller det så är dom historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in