2022-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Han fick 73% av rösterna 2019 med löfte om att avsluta krigen i öst. Men han gjorde inte det. Under pandemin ville de inte ha vaccin från Ryssland. USA lovade vaccin som till stor grad uteblev. Nazistiska och högerextrema grupper härjade också lite för fritt i kaoset under pandemin. Hans popularitet sjönk och jag vet att han i vilket fall har haft mindre än 40% av folkets förtroende.

Här är en intressant video om Zelensky före och efter valet... Filmer som inte visas här.

https://youtu.be/Kl2A6RQ-X0w

Är detta en av dina grundkällor? En YouTube-kanal med namnet 'The Dive with Jackson Hinkle'?

Edit; Det är roligt att se er Gollums happa runt bland källorna, ibland är det höger, ibland är det vänster, ibland duger västmedia, ibland inte.
Om du nu inte visste vem Jackson Hinkle är (vilket du såklart inte gör) så kan jag upplysa dig;
Citat:
Jackson Hinkle is a community organizer and the founder of the independent media outlet, The Dive. He is also a former candidate for San Clemente City Council. He has spent his career organizing around the issues of climate and sustainability, nuclear waste storage, anti-imperialism and various other leftist causes.
Senast redigerad av Orax 2022-05-05 kl. 17:43.
Citera
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Kom igen tråden, mindre tjafs och en kollektiv insats för att pussla ihop vad det är som händer vid Izyum och Kherson.

Vid Izyum är det artilleri mot alla ryssar i området och rykten om att man skurit av reträttvägen.

Vid Kherson verkar det vara artilleri just nu.

Dom har väl nu 300 T72 med mörkersikten och en massa bildförstärkare så inatt stänger man väl in Kherson och Izyum kanske?

Posta så det glöder och proryssar som vill sabotera kan hålla sig borta.

Håller med, borde i alla fall finnas en tråd som mer objektivt försöker hålla koll på de militära operationerna och inte bara kastar tillmälen och politik. Kollat i Vapen och Militär, finns ingen där heller. Glimrar ju till vettiga kartor och diskussioner ibland, men inte mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Om man inte startar ett anfall så försöker man inte ta staden. Man måste påbörja ett större anfall, annars har man inte gjort ett försök. Vad är så svårt att förstå?

Du kanske ska be din mamma förklara enkel logik för dig?

Vad anser du att man gjorde utanför Kiev då? Hade en liten söndagsutflykt?

Jag noterar att du är en liten feg skit som selektivt väljer att svara på mina frågor med mestadels icke-svar.

Ska jag sammanställa alla frågor igen så du kan besvara dem?
Citera
2022-05-05, 17:35
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Får från olika inlägg på Twitter nu att det är nått i görningen, Ukraina kör stenhårt med artilleri. Kan vi månne förbereda oss för popcorn och sköna ryska pansarbränder?
Jag tänker att Ukraina borde ha fått dom senaste leveranserna av vapen från t.ex. USA nu? Ukraina är i desperat behov av drönare.

Jag hoppas vi får se många ryska pansarbränder denna vecka.

Det hade varit väldigt underhållande om vi fick se Ukraina störta ner drönare i Mauripol under Rysslands segerparad.
Citera
2022-05-05, 17:39
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen hetsar ryska troll-myndigheter att bosatta ryssar i Helsingfors skall hålla en konvoj den 9 Maj. Bevæpnade..

Køp artikel : https://www.hbl.fi/artikel/ryssar-hetsar-sina-landsman-i-finland-uppmanar-till-vapen-pa-flaggkonvojen-infor-segerdagen-och-sp/
Citera
2022-05-05, 17:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Kom igen tråden, mindre tjafs och en kollektiv insats för att pussla ihop vad det är som händer vid Izyum och Kherson. Vid Izyum är det artilleri mot alla ryssar i området och rykten om att man skurit av reträttvägen. Vid Kherson verkar det vara artilleri just nu.

Det är väl motoffensiven som media nämnde tidigare idag:

Citat:
UKRIANA: INLETT MOTOFFENSIV I DONBASS

Den ukrainska militären har inlett motoffensiver i riktningarna mot Charkiv och Izjum i östra Ukraina, uppger landets överbefälhavare Valerij Fedorovytsj Zaluzjnyj i ett uttalande.

Enligt Washington-baserade tankesmedjan Institute for the Study of War har Ukrainska trupper till stor del stoppat ryska framsteg längs stridslinjerna i östra Ukraina under det senaste dygnet.

Det ryska målet – att avancera söderut från ryskockuperade Izjum i riktning mot Slovjansk för att därefter skära av de ukrainska styrkorna öster om staden – har än så länge inte varit framgångsrikt
Citera
2022-05-05, 17:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om man inte startar ett anfall så försöker man inte ta staden. Man måste påbörja ett större anfall, annars har man inte gjort ett försök. Vad är så svårt att förstå?

Du kanske ska be din mamma förklara enkel logik för dig?

Man anföll hela tiden. Med fallskärmstrupper, med sabotörer, med flyg, med helikoptrar, med långdistansrobotar, med artilleri, med stridsvagnar, med pansarbilar, med trupper till fots. Man anföll med allt man hade under under en månad. Men man misslyckades.
Citera
2022-05-05, 17:46
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Vilka är dina GRUNDKÄLLOR?
NU länkar du ju till sidor du själv anser vara bluff och båg.
Citat;

För att sedan nu hänvisa till "våra medier" ovan. Hur ska du ha det?

Det är väll inte så att du 'cherry pickar' alla källor som stödjer din förvridna tes och kallar alla andra källor som säger emot för falska?

Atlantic Council är en internationell och amerikansk organisation.
Filmer på Azov är en grundkälla.
Bilder på Zelensky som har möte med nazister visar vad dom visar.

Azovrörelsen har nazistsymboler och de har själva sagt att 15% är nazister, så de är minst nazistkolloboratörer.

Här är ett brev påskrivet av fyra människorättsorganisationer som listar nazisters olika brott under 2018:
https://www.hrw.org/news/2018/06/14/joint-letter-ukraines-minister-interior-affairs-and-prosecutor-general-concerning

Det finns mer. EU länkar C-14 till nazister:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-9-2019-003694_EN.html

Det finns också många vittnen som kallar dom nazister, men du tror ju inte på vad ryssar säger.

"källor som stödjer din förvridna tes?"

Vilken tes är förvriden? Jag beskriver bara vad medier och organisationer har sagt under 8 år. Det är ingen tes. Jag har ingen tes. Det är fakta att de skriver vad de skriver.
Citera
2022-05-05, 17:47
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orax
Ska jag sammanställa alla frågor igen så du kan besvara dem?

Varför inte?
Citera
2022-05-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väl motoffensiven som media nämnde tidigare idag:

jo det stämmer, tänkte lite mer exakt vad som pågår på marken.
Håller dom på och inringar izyumoffensiven och vid kjherson?
Citera
2022-05-05, 17:49
Moderator
-Info-s avatar
Nu går kriget in i en ny fas, enligt Zelensky:

Citat:
Zelensky announces next stage in war with Russia

"Now we see that we are not retreating – today this is already a new stage"

"Some places we are standing, some territories are blocked by the Russian soldiers and equipment. There, we are waiting for the appropriate equipment from our side, so that we can push and move forward, and in some territories we are moving forward. Therefore, (we’re) not (taking) a step back."

"We’ve done (the first stage, we’ve) stopped Russia, its advance. We did it. The second stage is to make Russia withdraw from our territory as much as possible. We’re now at the second stage."

https://english.nv.ua/nation/zelensky-says-new-stage-of-war-with-russia-has-started-50239710.html
Citera
2022-05-05, 17:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Kom igen tråden, mindre tjafs och en kollektiv insats för att pussla ihop vad det är som händer vid Izyum och Kherson.
Vid Izyum är det artilleri mot alla ryssar i området och rykten om att man skurit av reträttvägen.
Vid Kherson verkar det vara artilleri just nu.
Dom har väl nu 300 T72 med mörkersikten och en massa bildförstärkare så inatt stänger man väl in Kherson och Izyum kanske?
Posta så det glöder och proryssar som vill sabotera kan hålla sig borta.

En sak jag tror kommer med de västerländska artillerierna 155mm är att de har artilleriradar som ser var ryssarnas artilleri är. Ukraina kommer att börja förstöra ryssarnas artilleri. Ser man statistiken så har de hittills förstört mycket mer pansarfordon än artilleri. Jag tror det kan bli ändring på det.

Man kan inte stänga in Kherson för de har en bro i staden. Tyvärr tror jag det blir fortsatta långsamma offensiver. Om inte de ryska trupperna kollapsar p.g.a. alla förluster och folk som säger upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in