2022-05-05, 09:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Ett par artiklar i DN tar upp Kremls senaste stolleri om kända svenskar som utmålas som nazister på reklamskyltar vid busshållplatser:
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-kremls-kampanj-mot-astrid-lindgren-ar-bara-borjan/
https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-i-putins-varld-ar-till-och-med-astrid-lindgren-nazist/

Just Astrid Lindgren-fallet är extra lustigt eftersom citatet där hon föredrar Hitlertyskland framför Stalin är från 1940, när Sovjet och Tyskland var i praktiken allierarade genom Molotov-Ribbentrop-pakten. Detta faktum, liksom det att Sovjet i maskopi med Nazityskland invaderade östra Polen och Baltikum 1939 suddades ut genom propaganda och lögner redan decennierna efter kriget. Sålunda hade den svenska vänstern stor förståelse för Sovjet och man köpte idén med hull och hår om att Sovjet bara köpte tid och territorium inför det ”stora fosterländska kriget”. Samma ursäkter ser vi idag i denna tråd, där inget egentligen är Rysslands fel och hur vi borde ha ”förståelse för Rysslands säkerhetsbehov”. Snömos då med Stalin, snömos nu med Putin.
Citera
2022-05-05, 09:45
Medlem
Tvonds avatar
Ryssarna misslyckades som väntat med att inta Azovstal trots de laddade på med allt de hade under gårdagen
Citera
2022-05-05, 09:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja du har helt rätt, Väst sparade den EGNA civilbefolkningen. Jag menade östfronten. Det var ju t ex intressant att Frankrike mer eller mindre gav upp Paris istället för att köra gerillakrigsföring i den - för att spara kultur och civilbefolkning. Hur ser vi på det idag?
Vi ser det som att Storbrittannien var utslagna i juni 1940, Frankrike hade haft flera hundra tusen i förluster, och kriget var över. Några i London hoppades att Frankrike skulle fortsätta slåss, men det var aldrig en ”svekdebatt”.

Var är likheterna med detta krig där absolut ingenting idag talar för att Ryssland kan besegra Ukraina och störta dess folkvalda regering?
Citera
2022-05-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så Israel USA Saudiarabien Ukraina Jemen med fler bryr sig om civilbefolkningen när de strider? Men inte ryssar? Du har en del att lära..
Suck!

Ryssar har inget att lära världen. Det enda dom är användningsområdet är som avskräckande exempel.
Citera
2022-05-05, 09:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Självklart kan de va så men det är fortfarande frivilligt

Men då är exakt alla beslut man kan fatta baserade på ens fria vilja.

Om jag hotas till döden att göra något är är det alltså upp till min fria vilja att lyda? Man kan alltid välja döden, det är ens fria vilja.
Citera
2022-05-05, 09:55
Medlem
Citat:
Målet är tydligt. Men där finns ingen enkel lösning på hur målet ska uppnås. Precis som det är tydligt att säga att man vill att kriget ska sluta med att Ryssland drar sig tillbaka. Men otydligt hur man ska få dem att dra sig tillbaka. Vi är en del av Sverige, en liten aktör i Väst. Utifrån min optik ska man 1) välja mål 2) Fundera på vad som hjälper.

Det stämmer naturligtvis inte,
Sverige agerar precis som man kan förvänta sig i linje med FNs resulution och konsensus i världen.
1) Ryssland ska helt dra sig ur Ukrainskt suvärnt territorium (det inkluderar krim och donbass)
2) militärrt och civilit stöd till ukraina, sanktioner mot ryssland.

Citat:
Det minst dåliga, utifrån målet att minimera förluster och motverka kärnvapenkrig blir att pressa båda parter till förhandling, inte gå med i NATO just nu.

Då pratar du om något fantasi mål. vad som är minst dåligt utifrån målet att minimera förluster och motverka kärnvapenkrig är det som sker just nu, 2) militärrt och civilit stöd till ukraina, sanktioner mot ryssland.

Citat:
Skicka vapen är en balansfråga och där får man ju fundera på om man har tillräcklig information för att yttra sig.
Det finns globalt stöd för det , att inte göra det är mycket kontroversiellt och problematiskt, på kort såväl som lång sikt. Det är även åtgärden för att inte riskera kärnvapenkrig (hade ryssland inte haft kärnvapen och hotat med att använda dem (eller har en doktrin som låter de använda dem om de blir anfallna) så hade FN styrkor redan vaktat gränsen och en tjänsteman från USA hade varit "chef för hela ryssland" (lex folkmordsjugoslavien....)

Citat:
Alternativet som är intressant är att "eskalera för att de-eskalera", skicka så mycket vapen att ryssen tänker "det här är ju helt hopplöst".
Där är vi redan, även om putin inte förstår det, eller vill förstå det.

Citat:
Jag har inte något problem med att Putin blir deprimerad, men min bedömning är att där finns signifikant risk att han "dubblar" och mobiliserar eller börjar använda taktiska kärnvapen. Risken behöver bara vara 10%, så är vi ute i ett scenarie som är oacceptabelt för den mänskliga rasens långsiktiga riskhantering.

Det räcker inte med att putin blir deprimerad. en betydande del av ryssland måste önska kolektivt självmord då det är den långsiktiga konsekvensen av att öppet använda WMDs.

Det är även skälet till att du inte sätt det användas öppet i ukraina, en konflikt som ryssland änsålänge fortsätter förlora.
Senast redigerad av slö 2022-05-05 kl. 10:00.
Citera
2022-05-05, 09:56
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ja du har helt rätt, Väst sparade den EGNA civilbefolkningen. Jag menade östfronten. Det var ju t ex intressant att Frankrike mer eller mindre gav upp Paris istället för att köra gerillakrigsföring i den - för att spara kultur och civilbefolkning. Hur ser vi på det idag?

Sen gjorde ju tyskarna samma sak åt andra hållet, när de gav upp Paris. Så även extrema våldsförhärligande diktaturer kan fatta rätt beslut (även om det var mot Hitlers vilja om jag minns rätt) Var väl en respekt för gammal kultur. Tyvärr menar ju Ryssland i sin propaganda att det inte finns någon ukrainsk kultur, och därför finns inga spärrar från att förinta ukrainska städer. Kanske att tröskeln ändå är högre för Kiev då Kiev-riket ingår i den ryska skapelseberättelsen.
Citera
2022-05-05, 09:56
Medlem
Citat:

Även tyskarna gav ju upp Paris i stort sett utan strid. Hitler beordrade att Paris inte fick falla i de allierades händer med mindre än att staden låg i ruiner. Befälhavaren Cholitz valde dock att
kapitulera och skrev under kapitulationen på ett av lyxhotellen i stan.
Senast redigerad av Auric 2022-05-05 kl. 09:58.
Citera
2022-05-05, 09:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Ryssarna misslyckades som väntat med att inta Azovstal trots de laddade på med allt de hade under gårdagen
Om man skall erövra ett väl försvarat bunkerkomplex så skall man vara mycket väl motiverad och/eller tränad. USA hade ofta 1:1 förhållande mellan egna förluster och döda japaner på öarna i WWII, trots total överlägsenhet.

Ryssarna är varken motiverade eller tränade så de får svälta ut försvararna i Azovstal.
Citera
2022-05-05, 10:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond

Med andra ord. Mariupol har ännu inte fallit. Och Azov-bataljonen finns kvar i Mariupol.
Citera
2022-05-05, 10:02
Medlem
Reimers avatar
Lysande siffror idag igen, det närmar sig 25000 döda orcher, c:a 24700 rapporteras (+200), nästan 1100 tanks förstörda (1092) +15, kort sagt det rullar på bra.

https://twitter.com/DefenceU/status/1522121744445804544/photo/1
Citera
2022-05-05, 10:02
Medlem
Citat:
Målet är tydligt. Men där finns ingen enkel lösning på hur målet ska uppnås. Precis som det är tydligt att säga att man vill att kriget ska sluta med att Ryssland drar sig tillbaka. Men otydligt hur man ska få dem att dra sig tillbaka. Vi är en del av Sverige, en liten aktör i Väst. Utifrån min optik ska man 1) välja mål 2) Fundera på vad som hjälper.

Det minst dåliga, utifrån målet att minimera förluster och motverka kärnvapenkrig blir att pressa båda parter till förhandling, inte gå med i NATO just nu. Skicka vapen är en balansfråga och där får man ju fundera på om man har tillräcklig information för att yttra sig. Alternativet som är intressant är att "eskalera för att de-eskalera", skicka så mycket vapen att ryssen tänker "det här är ju helt hopplöst". Jag har inte något problem med att Putin blir deprimerad, men min bedömning är att där finns signifikant risk att han "dubblar" och mobiliserar eller börjar använda taktiska kärnvapen. Risken behöver bara vara 10%, så är vi ute i ett scenarie som är oacceptabelt för den mänskliga rasens långsiktiga riskhantering.

Risken för kärnvapen krig ärmycket liten. Även om Putin brölar. Titta på denna video. Det var värre på 50-60-talet.

https://www.youtube.com/watch?v=sxOO0hCCSk4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in