2022-05-04, 21:51
Medlem
Er usikker på hvordan siste tids utvikling har endret sannsynligheten for de tre mulige hypotesene i saken. Ser at flere mener den ene eller andre hypotesen nå peker seg klarere ut, men argumentasjonen virker å basere seg på magefølelser? De tre mulige hypotesene:

1. TH har fått kunnskapen om «Monero-kidnapping» via RU og brukt denne i sitt plott, med/uten RU sin involvering helt/delvis i forbrytelsen.
2. RU har brukt kunnskapen om «Monero-kidnapping» i sitt plott uten at TH har vært involvert (men potensielt med andre kryptokriminelle medhjelpere)
3. Kryptokriminell GM har brukt kunnskapen om «Monero-kidnapping» etter informasjons-utveksling med RU (informasjonsflyten har vært enveis eller toveis, med/uten RU sin viten).
Senast redigerad av Askeladd1 2022-05-04 kl. 21:59.
Citera
2022-05-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Er usikker på hvordan siste tids utvikling har endret sannsynligheten for de tre mulige hypotesene i saken. Ser at flere mener den ene eller andre hypotesen nå peker seg klarere ut, men argumentasjonen virker å basere seg på magefølelser? De tre mulige hypotesene:

1. TH har fått kunnskapen om «Monero-kidnapping» via RU og brukt denne i sitt plott, med/uten RU sin involvering helt/delvis i forbrytelsen.
2. RU har brukt kunnskapen om «Monero-kidnapping» i sitt plott uten at TH har vært involvert (men potensielt med andre kryptokriminelle medhjelpere)
3. Kryptokriminell GM har brukt kunnskapen om «Monero-kidnapping» etter informasjons-utveksling med RU (informasjonsflyten har vært enveis eller toveis, med/uten RU sin viten).
Ja, jeg har mest tro på 3. Den virker mest sannsynlig og mest logisk. Og jeg tenker at hverken TH eller RU er medskyldige, og at GM kan ha ledet/inspirert RU til å komme i kontakt med TH med kryptoforretningsforespørsel. Og GM kan ha fisket opplysninger om TH og om andre ting ut av RU (i anonym kommunikasjon) uten at RU ante at GM tenkte å bruke opplysningene til noe. GM kan ha fisket opplysningene i en tilsynelatende "vennlig" kommunikasjon med RU der GM også kanskje kom med råd og hjelp til RU i forbindelse med kryptoforretningsplanen som RU hadde.

Men hvis noen som ikke var anonym for RU ledet RU til å ta kontakt med TH, og vedkommende er GM, så forstår kanskje RU at vedkommende er GM og RU tør ikke å fortelle det til politiet.

Eventuelt kan GM ha vært en person som RU ikke kommuniserte med, og GM fikk kjennskap på andre måter til RUs møter med TH og forretningsplanene m.m..
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-04 kl. 22:36.
Citera
2022-05-04, 22:48
Medlem
Hvem var RUs bestevenn i den perioden han var i kontakt med TH ?
Citera
2022-05-04, 23:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
1. TH har fått kunnskapen om «Monero-kidnapping» via RU og brukt denne i sitt plott, med RU sin involvering delvis i forbrytelsen.

Noe sånt som dette, ja. RU er medvitende, men i hvor mye kan jeg ikke si.
Citera
2022-05-04, 23:42
Medlem
Kryptomannen var til avhør 4. desember 2018. 34 dager etter at AE forsvant. Og mer enn én mnd før forsvinningen blir offentlig kjent, 9. jan 2019.

VG 20. jun 2021, Kryptomannen.

Slik er avhøret beskrevet.
Han får ikke vite mye – kun at Tom Hagens kone er savnet fra boligen i Sloraveien 4 på Fjellhamar.

Helt uoppfordret begynner mannen i 30-årene plutselig å snakke om kidnapping og kryptovalutaen monero.

Ingen utenforstående skal egentlig vite noe om dette nå: At det er lagt igjen et trusselbrev der noen skriver at de har bortført Anne-Elisabeth Hagen (68) – og at de krever løsepenger betalt i monero.

I avhøret har ikke politiet nevnt noe av dette. Mannen sier at han er kjent med at monero er brukt i kidnappingssaker i blant annet USA.

Denne desemberdagen snakker mannen i 30-årene seg inn i det som skal bli en lang og avansert drapsetterforskning.
Hvis RU hadde visst noe om den angivelige kidnappingen, så burde han vel ikke ha snakket seg inn i saken på denne måten.

Det gir ingen mening.

Hva kan han ha tenkt. Tenkte han å imponere politiet ved å liksom briljere med kryptokunnskapene sine.

Jeg forstår det ikke.
Citera
2022-05-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har jeg liten tro på. Hvis det skulle monteres kamera hadde det a) ikke blitt montert inni
en lampe, og b) vært gjort mye lenger i forveien.

Du får kjøpt lyspære med kamera 220 volt, de har sim-kort så du kan koble deg opp med mobil eller pc. De koster bare 2-300 kr. Verdens enkleste spionkamera
Citera
2022-05-05, 00:11
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kryptomannen var til avhør 4. desember 2018. 34 dager etter at AE forsvant. Og mer enn én mnd før forsvinningen blir offentlig kjent, 9. jan 2019.

VG 20. jun 2021, Kryptomannen.

Slik er avhøret beskrevet.
Han får ikke vite mye – kun at Tom Hagens kone er savnet fra boligen i Sloraveien 4 på Fjellhamar.

Helt uoppfordret begynner mannen i 30-årene plutselig å snakke om kidnapping og kryptovalutaen monero.

Ingen utenforstående skal egentlig vite noe om dette nå: At det er lagt igjen et trusselbrev der noen skriver at de har bortført Anne-Elisabeth Hagen (68) – og at de krever løsepenger betalt i monero.

I avhøret har ikke politiet nevnt noe av dette. Mannen sier at han er kjent med at monero er brukt i kidnappingssaker i blant annet USA.

Denne desemberdagen snakker mannen i 30-årene seg inn i det som skal bli en lang og avansert drapsetterforskning.
Hvis RU hadde visst noe om den angivelige kidnappingen, så burde han vel ikke ha snakket seg inn i saken på denne måten.

Det gir ingen mening.

Hva kan han ha tenkt. Tenkte han å imponere politiet ved å liksom briljere med kryptokunnskapene sine.

Jeg forstår det ikke.

Enig i at det er vanskelig å forstå. Men tenker at dersom man er skyldig i noe, gjør man
kanskje rare ting for å unnslippe. Så jeg tenker - som noen her tidligere har foreslått - at
han prøvde å foregripe situasjonen ved å lansere disse idéene før politiet rakk å stille ham
konkrete - og kanskje fellende - spørsmål.

Jeg tror RU vet mer enn han har fortalt politiet.
Citera
2022-05-05, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Enig i at det er vanskelig å forstå. Men tenker at dersom man er skyldig i noe, gjør man
kanskje rare ting for å unnslippe. Så jeg tenker - som noen her tidligere har foreslått - at
han prøvde å foregripe situasjonen ved å lansere disse idéene før politiet rakk å stille ham
konkrete - og kanskje fellende - spørsmål.

Jeg tror RU vet mer enn han har fortalt politiet.

Ja han vet mer. Men hva er det han ikke forteller.

Kan han ha visst at AE angivelig var blitt kidnappet da han møtte i avhør 4. des -18. Da burde han ha ventet med detaljer som kidnapping og Monero, til politiet eventuelt tok opp disse temaene.

Han kan ha forsøkt å foregripe, og blitt veldig nervøs, og fortalt mer enn han egentlig tenkte å gjøre.

Jeg skjønner det ikke uansett. Hva han kan ha ment med å buse ut om kidnapping og Monero under avhør 4. des -18.
Citera
2022-05-05, 00:58
Medlem
Enneagrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Noen strømbrudd, eller kortslutninger, kan ikke repareres...

Beklager mine surrete innlegg. Nyoperert gammel mann med mye painkillers innabords bør absolutt holde seg unna alle tastatur. Det går aldri bra å ytre seg i forte-rus.
Citera
2022-05-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Angående hvilken medisin AE tok, ble selve medisinnavnet nevnt i en epost fra motparten?
GM trenger ikke å ha kjent AE særdeles godt for å kunne skaffe seg greie på hvilken medisin hun brukte.
GM kan feks ha spurt AE om hvilken medisin hun brukte.
Diskutert medisinbruk med aeh før han drepte henne. Kanskje derfor gm brukte mer enn en time i sv
Citera
2022-05-05, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja, jeg har mest tro på 3. Den virker mest sannsynlig og mest logisk. Og jeg tenker at hverken TH eller RU er medskyldige, og at GM kan ha ledet/inspirert RU til å komme i kontakt med TH med kryptoforretningsforespørsel. Og GM kan ha fisket opplysninger om TH og om andre ting ut av RU (i anonym kommunikasjon) uten at RU ante at GM tenkte å bruke opplysningene til noe. GM kan ha fisket opplysningene i en tilsynelatende "vennlig" kommunikasjon med RU der GM også kanskje kom med råd og hjelp til RU i forbindelse med kryptoforretningsplanen som RU hadde.

Men hvis noen som ikke var anonym for RU ledet RU til å ta kontakt med TH, og vedkommende er GM, så forstår kanskje RU at vedkommende er GM og RU tør ikke å fortelle det til politiet.

Eventuelt kan GM ha vært en person som RU ikke kommuniserte med, og GM fikk kjennskap på andre måter til RUs møter med TH og forretningsplanene m.m..
Du overser andre spor. Har ru fortalt at nabo er på ferie og andre på jobb samt aehs medisinbruk. Denne hypotesen kan sees bort fra. Enten ru, th eller begge. Th absolutt nr 1
Citera
2022-05-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
Beklager mine surrete innlegg. Nyoperert gammel mann med mye painkillers innabords bør absolutt holde seg unna alle tastatur. Det går aldri bra å ytre seg i forte-rus.
Ingen grunn til å beklage noe som helst. Her hiver folk seg over tastaturet i lunsjpauser, dopauser, togturer og tjuvpauser på jobb, mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in