2022-05-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Allt högteknologisk köps från väst. Även precisionsverktyg. Allt som behövs för att skapa något tekniskt i Ryssland.

Taiwan och Sydkorea är exempelvis de länder som i princip tillverkar alla högteknologiska halvledare i världen. De får inte Ryssland ta del av längre.

T-14 Armata har stoppats i produktion för att de inte längre kan tillverka/köpa de delar som behövs för att bygga den. Den skulle ha varit i produktion 2015.

Alla deras moderna flygplan, Airbus och Boeing är beroende av reservdelar från väst. Ska ryssarna försöka tillverka dem själva så kommer det gå åt helvete.

Moderna jordbruksmaskiner importeras från väst, John Deere och liknande. De är tydligen högvaluta nu i Ukraina för ryssarna snor dem.
https://twitter.com/golub/status/1512454762746241031
Finns massa liknande klipp.

Har du sett vad Ryssarnas moderna Orlon-10 består av? plastflaskor och en billig Canon-camera.
https://twitter.com/IndiandefenceNS/...06908253626370
Det ska tilläggas att detta system kostar mellan 87000-120000 dollar.
Nibiru2011 hävdar att alla reservdelar går att ersätta med en 3-D skrivare…

Jag har nämnt Orlan-10 tidigare.
Allt innehåll kommer från väst. Ryska militären betalar ca 100.000$ per enhet, produktionskostnaderna beräknas till 3.000$.
Man har skjutit ner mängder av dem och nu går det inte att producera fler trots att denne Nibiru2011 hävdar att alla reservdelar går att ersätta med en 3-D skrivare…

Ett typiskt exempel på hur fabrikörer snor åt sig av ryska militärbudgeten och ytterligare ett exempel Rysslands korruptionsekonomi.
Citera
2022-05-04, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Njae.. En RQ-11 Raven kostar $35000 och kan nog lova att den är mer teknisk än gamla Canon-kameror och använda plastflaskor.

Ryssarna kan inte få fram modern teknik. De kan säkert få fram gamla grejer men det för inget land framåt.

Det är endast Samsung och TSMC som gör de avancerade modellerna som behövs i högteknologiska prylar.
https://www.investmentmonitor.ai/special-focus/ukraine-crisis/taiwan-semiconductor-ban-russia-catastrophe
Struntprat! Även relativt modesta mobiltelefonsprocessorer kan sitta i högteknoloska militära prylar..
Och vad gäller drönare så pratar du om styckepris från fabrik… När de väl nått de amerikanska militärerna så har den vips kostat betydligt mer…
Citera
2022-05-04, 19:48
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man får inte sanslösa summor och familjerna kan nog se sig om bland stjärnorna efter dom där pengarna.
Dessutom får man inte ersättningen som en klumpsumma.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10575393/amp/Putin-promises-additional-payments-5m-rubles-Russian-soldiers-die-invasion.html

Jodå,
och det konfirmeras av ryssar jag pratat med.
Citera
2022-05-04, 19:50
Medlem
raskenss avatar
Det var ett tag sen man såg några rejäla konvoj mosningar men här är en skön sådan. Verkar som ryssarna sökt skydd i skogen. Föga hjälpte det:

https://twitter.com/UAWeapons/status/1521566968943370240?t=Y6ONGXSnB0uc0kTCNjtMSA&s=19
Citera
2022-05-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror du (medvetet?) missförstår mig. Det finns alltid interna orsaker till allt. Där var också starka krafter som försökte en kontrarevolution 1991, om de vunnit så hade vi kanske haft warsawapakten många år till. Det jag vill visa på är att ryssland/sovjet inte beter sig som ex i Tjekoslovakien. Men de får ingen cred för att bete sig mindre "inhumant". Tvärtom tror jag de känner att väst utnyttjade deras svaghet. Jag tror helt ärligt att Putin gradvis 2008-2014 tänkte "OK de utnyttjar oss och nu har jag försökt vara dialogisk och öppen mot väst i flera år men jag tjänar absolut inget på detta". Naturligtvis är han inget helgon och han och hans vänner stal säkert hejdlöst under denna period. Men det spelar ingen roll för diskussionen - han som jag svarade ser inte Rysslands "dialogiska period".

Jag tycker det är missvisande för så fort Sovjet föll gav EU och USA Ryssland oerhört schyssta handelsavtal, visum för resa osv. för man ville att Ryssland skulle demokratiseras. Dom välkomnades in i alla organisationer.
Av det gjorde Putin...det här.
Citera
2022-05-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Rykten går att 9 av ryssvänner från Fb är anhållna kan det vara sant?
Troligen inte..Och arresterade för vad då? Att använda sig av deras demokratiska rättigheter?
Citera
2022-05-04, 19:53
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10575393/amp/Putin-promises-additional-payments-5m-rubles-Russian-soldiers-die-invasion.html

Jodå,
och det konfirmeras av ryssar jag pratat med.
Säger Putin ja?
Jag har själv pratat med ryssar som sagt att såna där lovade skadestånd väldigt sällan betalas ut i Ryssland.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Kirill I av Moskva har fått sanktioner emot sig. Detta har aldrig tidigare skett någonsin i historien. Detta är starten av tredje världskriget. Detta som inträffat fram till nu är ingenting mot vad som kommer att komma.
Citera
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka nazister? Menar du Astrid Lindgrens anhängare?

Ja, hen menar typ Karlsson på taket, Emil, Pippi och Lotta på Bråkmakargatan.
Alltså påhittade figurer.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat! Även relativt modesta mobiltelefonsprocessorer kan sitta i högteknoloska militära prylar..
Och vad gäller drönare så pratar du om styckepris från fabrik… När de väl nått de amerikanska militärerna så har den vips kostat betydligt mer…
Missade du kanske att läsa artikeln?

Citat:
Russia can still import low-end chips from China, but it is the high-end chips that are critical for emerging technologies (AI, quantum computing, augmented reality applications). “High-end chips are also vital for today’s advanced weapons systems and for high-end smartphones, for example," says Orme. "Everything else can be done by chips supplied by China.

Sen kanske det sitter skithalvledare i rysk militär utrustning, vad vad jag. Kanske därför de fungerar så dåligt.
Citera
2022-05-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen inte..Och arresterade för vad då? Att använda sig av deras demokratiska rättigheter?
Det finns inget demokratiskt med att skriva. Desinformation.
Citera
2022-05-04, 19:55
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Säger Putin ja?
Jag har själv pratat med ryssar som sagt att såna där lovade skadestånd väldigt sällan betalas ut i Ryssland.

Nyss var du säker på att det inte ens existerade eller att det inte betalades ut en klumpsumma..
ursäkta, du bara drar saker direkt ur röven?
Jag har inte pratat med nån som fått pengar men villkoren är allmänt kända i ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in