Citat:
Ursprungligen postat av
skogsmaran
Du får det att låta som att Zelensky blev vald på att stoppa konflikten men istället (lurig som han är) valde att militärt eskalera konflikten med fler döda som följd i perioden 2019-2021. De siffror som finns avseende skadade och döda verkar inte stämma med den uppfattningen.
Siffrorna talar annorlunda, jag håller med. De ökade under 2018 och framåt, men absolut inte nämnvärt mycket. Helt rätt.
Personligen tror jag att Zelensky från början ville gör det rätta, men att han underskattade situationen och hur starkt högerextrema rörelser kontrollerade politiken. Man måste tänka på att Ukraina sedan början av 2000-talet har räknats som Europas mest korrupta land. Ta också en titt på Zelenskys förmögenheter. Var kommer dom ifrån? Det var ju inte direkt högbudgetfilmer som han spelade med i.
Det finns även en del, inklusive ett läckt telefonsamtal, som talar för att USA låg bakom statskuppen 2014. Sedan WW2 har USA iscensatt ett 80-tal statskupper av olika slag (främst mot demokratiskt valda regeringar) runtomkring i världen och satt in marionettregeringar. Ovanpå det har du alla amerikanska dokument som säger att Ryssland måste kuvas och tryckas ned. USA erkänner också att de gett stöd till Ukraina under många år med miljardbelopp.
Jag har inga raka svar eller klara bevis på det ena eller det andra, men kriget just nu är betydligt mer komplicerat än att Putin plötsligt har blivit galen och vill ta över världen. Och även om Putin skulle vara galen betyder inte detta automatiskt att Ukraina styrs av goda människor som förtjänar internationellt stöd.