Citat:
jag uppfattar 2008-2014 som bättre än 2014-2022 rent demokratiskt, men det beror lite på vad man viktar. Några bear points under den senare perioden:
- förlust av våldsmonopol (medborgargarden, Zelensky har inte full kontroll över nationalistbattaljoner).
- stora problem med högerextremism och positivt sentiment för högerextremism
- valfusk (dock inte Zelensky)
- Euromaidan i sig själv var ju ett demokratiskt misslyckande på flera sätt
- koncentration av makt över massmedier till regeringen
- Lustrifiering (heter det så på svenska?)
Ekonomiskt har du helt fel, utvecklingen har varit dålig. Det är dock på grund av Donbass till stor del.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Ukraine#/media/File:GDP_PPP_per_capita_CIS.svg
- förlust av våldsmonopol (medborgargarden, Zelensky har inte full kontroll över nationalistbattaljoner).
- stora problem med högerextremism och positivt sentiment för högerextremism
- valfusk (dock inte Zelensky)
- Euromaidan i sig själv var ju ett demokratiskt misslyckande på flera sätt
- koncentration av makt över massmedier till regeringen
- Lustrifiering (heter det så på svenska?)
Ekonomiskt har du helt fel, utvecklingen har varit dålig. Det är dock på grund av Donbass till stor del.
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Ukraine#/media/File:GDP_PPP_per_capita_CIS.svg
Ursäkta att jag inte har hunnit svara på detta tidigare. Det är lite daterat men jag ger några snabba kommentarer.
Ukrainas problem med högerextremism var betydligt större före 2014 än efter. Svoboda, det högerextrema partiet var som störst 2010 men existerar knappt längre. Det hela är egentligen logiskt. Före 2014 fanns det legitima missförhållanden att klaga på, under sådana förhållanden trivs populistiska rörelser, högerextremister i det här fallet. Efter 2014 har dessa missförhållanden i stort sett upphört (förvisso ersatta av andra) och med det har luften gått ur de högerpopulistiska rörelserna i Ukraina.
På grund av den ryska aggressionen 2014 kände sig Ukraina tvunget att tillåta diverse milisgrupperingar som en del av sina försvarsåtgärder. Men alla dessa milisgrupper, inklusive den beryktade Azov-bataljonen, är sedan länge väl inkorporerade i den militära hierarkin och den ukrainska regeringen har full kontroll över dem. Jämfört med idag torde laglösheten före 2014 ha varit betydligt värre då säkerhetstjänsten i praktiken var till salu och enskilda oligarker hade vad som närmast kan liknas vid privata arméer.
Jag känner inte till något om valfusk (efter 2014) eller mediekoncentration och kan därför inte svara något på det. Vad gäller ekonomin verkar du ha i stora drag rätt. BNP-utvecklingen var likartad 2015-2020 som 2009-2014, men både arbetslöshet och statsskuld har förvärrats. Jag misstänker dock att det beror på kalabaliken i Donbas. Donbas var tidigare en av de rikaste delarna av Ukraina men sedan 2014 har ekonomin verkligen kraschat där. Oavsett om man räknar med eller utan Donbas i den nationella statistiken kommer man alltså få en skenbar försämring av ekonomin jämfört med 2014. Jag är dock inte säker på att de västra och centrala delarna av Ukraina har haft någon anmärkningsvärt dålig ekonomisk utveckling.
Citat:
Transnistrien, även känt som wannabe-Ryssland, har totalförbjudit det rumänska språket. Det är en smula märkligt att de ryska soldaterna som är stationerade där inte försvarar den stackars förtryckta minoriteten. Fast det kanske bara är vissa förtryckta minoriteter som är värda att försvara?
Senast redigerad av stilicho 2022-05-04 kl. 11:51.
Senast redigerad av stilicho 2022-05-04 kl. 11:51.