2022-05-04, 08:41
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg antar at politiet har fulgt nøye med på reaksjonene til ihvertfall de to siktede, og eventuelle andre mistenkte, når de har frigitt informasjon underveis i etterforskningen. Om det har vært mistenkelige reaksjoner.

Når politiet skryter av at publikum er velvillige og bidrar med tips, kan det kanskje ha en negativ psykologisk effekt på siktede og eventuelle mistenkte. De siktede får ikke anledning til "å glemme" siktelsene mot dem.

AE er borte. Å være under drapsetterforskning er ikke som en ubehagelig og langvarig influensa som omsider til slutt vil gå over. Dette vil aldri gå over. Vil aldri bli tilbakelagt. Drap blir ikke foreldet.

Dette vil fortsette og fortsette, til drapet blir oppklart.

Det kan fort være at Riksadvokaten hjelper dem å glemme siktelse dersom det ikke skjer noen reell progresjon i etterforskningen for de to siktedes del. Når lagmannsretten mener det ikke er sannsynlighets overvekt nok til å varetektsfengsels TH, så vil det heller ikke være nok bevis til å ta ut en tiltale. For TH sin del, har det i løpet av to år ikke fremkommet noe nytt vi kjenner til i offentligheten. Husk av mediehusene har gode kilder innad i politiet, men de også står like blanke som oss. Skulle dette liksom være den eneste saken i historien der politiet klarer å holde tett i egne rekker? Neppe.

Igjen, jeg håper at saken blir oppklart, men jeg tviler sterkt på det den står nå. Politiet virker desperate og de klamrer seg fast i åpenbare dead ends for å holde liv i etterforskningen. Politiet må gjerne holde saken åpen, men de kan faktisk ikke forsvare å opprettholde siktelsene særlig mye lengre uten å fremlegge noen bevis for Riksadvokaten.
Citera
2022-05-04, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Jeg tror heller ikke DT er relevant for denne saken, og det er feil at jeg er helt uvitende om ham. Mitt poeng var at han også har gjort tabber.
Jeg omformulerer: noen i kryptomiljøet slet seg målrettet opp bakken for å kjøpe SIM-kortet.

Enig i at det er spinnvilt at DT skulle ha noe med dette å gjøre.
Ingen som slipper ut av fengsel etter så lang tid går vel rett i gang med noe sånt. Han har nok lært og lagt den kriminielle løpebane på hylla, har jobb og familie, er sjakk-ekspert mm.
Citera
2022-05-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Det ble aldri påstått at DT hadde noe med denne saken å gjøre. Han bodde i bergen på denne tiden og var vel under hjemmesoning der i 2017.

Poenget med min kommentar var å sette det hele på spissen og for å vise hvor søkt det hele er nå man tror gjenkjenning på bilder i avhør etter 5 år har noen som helst verdi som bevis.

Dont shit where you eat. Man skal være relativt dårlig kjeltring hvis man går på den lokale butikken for å handle inn til kriminelle handlinger. Men igjen, hvordan skal politiet finne ut noe som helst rundt et uaktivert simkort når de ikke klarer å finne ut hvem og hvor som kjøpte sprox-skoene.

Er det utenkelig at det uaktiverte simkortet er kjøpt sammen med andre som har blitt aktivert?

Har du en god forklaring på hvorfor politiet har funnet salgsted på 5 av nummerene etter hverandre, før de neste 8 har ukjent salgsted selv om 7 av de er aktivert?
Citera
2022-05-04, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Ikke minst så burde det jo ikke lenger være noen tvil om at dette i sin helhet er en veldig, veldig norsk operasjon...

Utenlandske kidnappere er en stor bløff.

Helt enig. Ble jo allerede tydelig i kidnappingsbrevet, som lyser av “her skal jeg skrive, som jeg tror en kriminell østeuropeer ville formulert seg”

Og hvorfor skrive brevet på norsk i det hele tatt? En ekte udenlandsk kidnapper hadde vel skrevet på engelsk. Major mistake fra GM sin side. Donald Duck. Avslørende
Citera
2022-05-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucia2020
Tror det er det han har gjort. Uten å vite hvem oppdragsgiver er. Og ja, store forklaringsproblemer. Om RU innrømmer dette for politiet er det kun han som blir tatt. Oppdragsgiver er fremdeles anonym. Smart fyr han TH

Hva tenker du var grunnen til at RU løy om at Monero var tema i møtene med TH? For meg virker det som han enten har beskyttet TH i de første avhørene, og da vet han at TH står bak. Eller at han i de siste avhørene forsøker å peke på TH, selv om han vet noen andre står bak.
Citera
2022-05-04, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke bare i samme by, men i samme tidsperiode som planleggingen har foregått.
Hvis telefonnummeret var helt random, ville de a) mest sannsynlig valgt et nummer
som var aktivt, b) og dermed mest sannsynlig et vanlig abonnement, ikke kontant, og
c) abonnenten kunne teknisk sett befinne seg hvor som helst i Norge.

Det er altfor mange såkalte tilfeldigheter i denne saken. Det er minst én "tilfeldighet"
i hvert eneste ledd. Nøster man dem opp, leder langt på vei de fleste til Sloraveien.

Der "røyken" kommer fra, der er sannsynligvis også "ilden" (altså gjerningspersonen).

"31/10 was an inside job".

Forøvrig litt pussig at politiet ber om informasjon om salg/kjøp av simkortet
helt frem til desember 2018.

Presis.

Å desperat prøve å bortforklare alle disse “tilfeldigheter” blir… tja, desperat
Citera
2022-05-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucia2020
Helt enig. Ble jo allerede tydelig i kidnappingsbrevet, som lyser av “her skal jeg skrive, som jeg tror en kriminell østeuropeer ville formulert seg”

Og hvorfor skrive brevet på norsk i det hele tatt? En ekte udenlandsk kidnapper hadde vel skrevet på engelsk. Major mistake fra GM sin side. Donald Duck. Avslørende

Det mest idiotiske med trusselbrevet er kodene som motparten kan bruke som inneholder "Hun er dø". GM forstod tydeligvis etter hvert at det var smartere å sende "Dårlig tid, fort eller hun vil dø".
Senast redigerad av Lorentsen 2022-05-04 kl. 09:44.
Citera
2022-05-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke bare i samme by, men i samme tidsperiode som planleggingen har foregått.
Hvis telefonnummeret var helt random, ville de a) mest sannsynlig valgt et nummer
som var aktivt, b) og dermed mest sannsynlig et vanlig abonnement, ikke kontant, og
c) abonnenten kunne teknisk sett befinne seg hvor som helst i Norge.

Det er altfor mange såkalte tilfeldigheter i denne saken. Det er minst én "tilfeldighet"
i hvert eneste ledd. Nøster man dem opp, leder langt på vei de fleste til Sloraveien.

Der "røyken" kommer fra, der er sannsynligvis også "ilden" (altså gjerningspersonen).

"31/10 was an inside job".

Forøvrig litt pussig at politiet ber om informasjon om salg/kjøp av simkortet
helt frem til desember 2018.
Hvorfor er det pussig?
De ønsker informasjon om alle de 20 numrene. Kanskje noen av numrene feks ble videresolgt fra en kriminell til en annen kriminell så sent som i desember 2018?

"Etterforskerne ønsker å få inn informasjon om samtlige 20 numre som er knyttet til SIM-kortene i startpakkene. Alle starter med sifrene 40 74 56. De to siste sifrene går fra 56 til 76.
Politiet ønsker å vite om noen har disse numrene i sin kontaktliste eller om det er firma som har registrert dem blant sine kunder.
Kortene kan være kjøpt i den nå nedlagte Bunnpris-butikken i Iladalen eller et annet sted mellom juni 2017 og desember 2018."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Kanskje politiet legger til noen måneder for å sikre seg at flest mulig av kontantkortkjøperne tar kontakt, i tilfelle noen av kjøperne husker feil angående tidspunkt for kjøpet?

De la jo også til noen måneder her:

"I august gikk politiet ut med en etterlysning av skokjøpere av typen Sprox i størrelse 44, 45 og 46, som skal ha vært kjøpt i en Spar Kjøp-butikk i Norge i perioden august 2016 til mai 2019."
https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gir-tommelen-opp-for-dusor-som-kan-oppklare-anne-elisabeth-hagen-saken/s/12-95-3423909228
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-04 kl. 10:15.
Citera
2022-05-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Hvorfor er det pussig?
De ønsker informasjon om alle de 20 numrene. Kanskje noen av numrene feks ble videresolgt fra en kriminell til en annen kriminell så sent som i desember 2018?

"Etterforskerne ønsker å få inn informasjon om samtlige 20 numre som er knyttet til SIM-kortene i startpakkene. Alle starter med sifrene 40 74 56. De to siste sifrene går fra 56 til 76.
Politiet ønsker å vite om noen har disse numrene i sin kontaktliste eller om det er firma som har registrert dem blant sine kunder.
Kortene kan være kjøpt i den nå nedlagte Bunnpris-butikken i Iladalen eller et annet sted mellom juni 2017 og desember 2018."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Kanskje politiet legger til noen måneder i tilfelle noen av kjøperne husker feil angående tidspunkt for kjøpet, for å sikre seg at flest mulig av kontantkortkjøperne tar kontakt?

De la jo også til noen måneder her:

"I august gikk politiet ut med en etterlysning av skokjøpere av typen Sprox i størrelse 44, 45 og 46, som skal ha vært kjøpt i en Spar Kjøp-butikk i Norge i perioden [b]august 2016 til mai 2019[/B]."
https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gir-tommelen-opp-for-dusor-som-kan-oppklare-anne-elisabeth-hagen-saken/s/12-95-3423909228

Her tenker jeg de utvider perioden for å fange opp de som evt. husker et relevant skokjøp, men er usikre på når det skjedde
Citera
2022-05-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Her tenker jeg de utvider perioden for å fange opp de som evt. husker et relevant skokjøp, men er usikre på når det skjedde
Ja. Det samme kan vel gjelde for kontantkortkjøperne?
Citera
2022-05-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hva tenker du var grunnen til at RU løy om at Monero var tema i møtene med TH? For meg virker det som han enten har beskyttet TH i de første avhørene, og da vet han at TH står bak. Eller at han i de siste avhørene forsøker å peke på TH, selv om han vet noen andre står bak.

Jeg prøver å sette meg i RUs sted. Selv om det ikke er helt lett:

Om RU hadde lagt kortene på bordet i den første samtalen med politiet og fortalt om monerosamtalene hadde han riktignok pekt på TH. Det er RU ikke interessert i på dette tidspunkt.

Grunnen til at han ikke vil peke på TH er at han er blitt lovet betaling for å ha skrevet kidnappingsbrevet. På dette tidspunktet tror han fremdeles at betalingen skal komme. Da er det ikke lurt å peke på GM, uansett hvem man måtte tro dette var.

Desuten kan han ikke bevise noe(oppdragsgiver er som sagt anonym i dette scenario). Han har en mistanke, men er ikke helt sikker, plaprer om mektige menn osv.

Er RU så kynisk? Tenker han virkelig mer på de pengene han skulle få enn på AEs skjebne? Det er det dessverre mye som tyder på. Se bare på hans oppførsel under “Operasjon Frank”.

Overivrig etter å fullføre oppdraget, selv om han hadde en mistanke om at de 10 mio. kunne stamme fra kidnappingssaken. INGEN skrupler overhodet. Kanskje han trodde at han skulle få betalingen for kidnappingsbrevet via “Operasjon Frank”?

RUs følelse av å ha være utsatt for et komplott, hans bitterhet og hans i denne sammenhæng upassende fokus på at TH tjente penger på monero-kjøpet viser nok at sammenhengen begynner å gå opp for han. Dette forklarer også at han senere innrømmer overfor politiet at han har snakket med TH om monero. Bitterheten får ham til å snakke.

Dessverre kan han ikke fortelle politiet den fulde sannheten, da han ville inkriminert selv selv big time ved å innrømme at han stod bak kidnappingsbrevet.

RU vil ikke i fengsel
Citera
2022-05-04, 10:37
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Er det utenkelig at det uaktiverte simkortet er kjøpt sammen med andre som har blitt aktivert?

Har du en god forklaring på hvorfor politiet har funnet salgsted på 5 av nummerene etter hverandre, før de neste 8 har ukjent salgsted selv om 7 av de er aktivert?

Jeg har ingen forklaringer i denne saken i det hele tatt, men det kan jo tenkes at politiet har ringt/kontaktet eierene som igjen "ikke husker" hvor kortet er kjøpt. Det er en del hospits og institusjoner i nabolaget der, da kan man jo bare anta at kjøperne kanskje tilhører brukergruppene der. Uten å stigmatisere, så vil jeg anta at det er folk uten særlig ryddig hukommelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in