2022-05-04, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ikke bare i samme by, men i samme tidsperiode som planleggingen har foregått.
Hvis telefonnummeret var helt random, ville de a) mest sannsynlig valgt et nummer
som var aktivt, b) og dermed mest sannsynlig et vanlig abonnement, ikke kontant, og
c) abonnenten kunne teknisk sett befinne seg hvor som helst i Norge.

Det er altfor mange såkalte tilfeldigheter i denne saken. Det er minst én "tilfeldighet"
i hvert eneste ledd. Nøster man dem opp, leder langt på vei de fleste til Sloraveien.

Der "røyken" kommer fra, der er sannsynligvis også "ilden" (altså gjerningspersonen).

"31/10 was an inside job".

Forøvrig litt pussig at politiet ber om informasjon om salg/kjøp av simkortet
helt frem til desember 2018.

Akkurat det samme jeg tenker. Det begynner å bli for mange tilfeldigheter i denne saken, til slutt så kommer politiet til å finne fram i alle tilfeldighetene.

Jeg ser forresten at politiet allerede 29 november i fjor etterlyste nummeret i en spesialsak om Ole Henrik Golf sin hemmelige identitet. Mulig at de bare ville skremme gjerningsmennene? Er bra mange måneder siden november nå, må bety at de har visst om nummeret i en god stund allerede.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
kan være redd for at konto han opprettet er innblandet i saken.
En eventuell (krypto?)- konto som han opprettet og ga fra seg til noen (som kan være GM)?
Citera
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror etterlysningen like gjerne handler om å fiske i rørt vann, politiet ser om de kan fremprovosere reaksjoner hos folk de holder oppsyn med.

Jeg er enig. Hvorfor velger de å gå ut med dette akkurat nå.
Citera
2022-05-04, 00:10
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Ok så det er sånn det fungerer
I tillegg til Norske personnummer, så kan man også registrere kontantkort på D-nummer, altså midlertidige personummer som f.eks. tildeles ikke norske statsborgere og asylsøkere som trenger å være en del av det norske systemet med skatt, banker, telefonabn osv. Trenger man masse kontaktkort kan man f.eks. tilby flyktninger ved et mottak 200kr rett i lomma for å registrere ett. Evt snoke etter folks selvangivelser Før kunne man vel strengt tatt så å bla i folks personnumre hos folkeregisteret som lå på Tøyen i Oslo. Slik er det heldigvis ikke lengre.
Citera
2022-05-04, 00:14
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Det er så vanskelig å mene noe når det er umulig å skille sann informasjon fra såkalt mediestrategi.

Jeg vet ikke hvor strengt det var å kjøpe kontantkort, men, man måtte iallfall legitimere seg for overfor telefonoperatøren før man fikk aktivere simkortet. For android-telefoner måtte man ha en google-konto, og for iPhone en iCloud-konto.

Jeg mener det var mulig å kjøpe et kontantkortabonnement og gi det i gave til noen. Eller. Jeg har levd lenge og det er mye som har forandret seg underveis.

Jeg tror etterlysningen like gjerne handler om å fiske i rørt vann, politiet ser om de kan fremprovosere reaksjoner hos folk de holder oppsyn med.

Og, at kontantkortet lå ute for salg i Bunnprisbutikken i akkurat dette området, kan jo tyde på at GM handlet nettopp der, for å gjøre politiets etterforskning så vanskelig som overhodet mulig.

Jeg tror vel helst på dette, disse opplysningene som etterhvert tilkommer oss "vanlig dødelige" har ingen reell verdi i etterforskningen, det kan vel mer regnes som rester og skrap som kastes til oss, litt som man kaster renskrapede ben til hundene....
Citera
2022-05-04, 00:17
Medlem
first.springs avatar
Citat:
Det er så vanskelig å mene noe når det er umulig å skille sann informasjon fra såkalt mediestrategi.

Jeg vet ikke hvor strengt det var å kjøpe kontantkort, men, man måtte iallfall legitimere seg for overfor telefonoperatøren før man fikk aktivere simkortet. For android-telefoner måtte man ha en google-konto, og for iPhone en iCloud-konto.

Jeg mener det var mulig å kjøpe et kontantkortabonnement og gi det i gave til noen. Eller. Jeg har levd lenge og det er mye som har forandret seg underveis.

Og, at kontantkortet lå ute for salg i Bunnprisbutikken i akkurat dette området, kan jo tyde på at GM handlet nettopp der, for å gjøre politiets etterforskning så vanskelig som overhodet mulig.

Det samme sa man jo når politiet gikk ut med kryptoopplysningene og igjen når de offentliggjorde detaljene rundt OHG. At politiet får 40 tips trenger ikke bety annet enn 40 telefoner om folk som prøver å gjøre seg interessante eller som via snåsamannen eller hun derre bendriss har fått vite at AEH ligger på havets bunn. Normalt blir vel ca 99 av 100 tips blir avskrevet uten videre etterforskning.
Citera
2022-05-04, 00:17
Medlem
"Her kjørte et selskap hvor det jobbet pensjonister pakkene ut i butikker over hele landet."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bj9x9l/sim-kort-mysteriet

Som noen andre også var inne på, forstår jeg ikke hvorfor det var viktig å nevne at det var pensjonister.
De pensjonistene som kjørte ut kontantkort-pakker til den aktuelle Bunnprisbutikken er vel sikkert avhørt?
Hadde noen av disse pensjonistene tilknytning til noen som kjenner RU og/eller TH eller tilknytning til noen som kjenner noen som kjenner RU og/eller TH?
Kan en av pensjonistene ha forsynt seg fra en slik 20-pakning med kontantkort?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-04 kl. 00:21.
Citera
2022-05-04, 00:18
Medlem
For involverte i saken må det være nervepirrende at politiet finner ut stadig mer og nærmer seg områder de selv har operert i.
Citera
2022-05-04, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
"Her kjørte et selskap hvor det jobbet pensjonister pakkene ut i butikker over hele landet."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Bj9x9l/sim-kort-mysteriet
kort-
Som noen andre også var inne på, forstår jeg ikke hvorfor det var viktig å nevne at det var pensjonister.
De pensjonistene som kjørte ut kontantpakker til den aktuelle Bunnprisbutikken er vel sikkert avhørt?
Hadde noen av disse pensjonistene tilknytning til noen som kjenner RU og/eller TH eller tilknytning til noen som kjenner noen som kjenner RU og/eller TH??
Kan en av pensjonistene ha forsynt seg fra en slik 20-pakning?

Du er litt slitsom. Du stiller tusenvis av spørsmål som ingen har svaret på. Hva er det som får deg til å tro at du skal få svar på dette her ?
Citera
2022-05-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jeg er enig. Hvorfor velger de å gå ut med dette akkurat nå.

Nei, jeg håper jo at de er i ferd med å bli ferdige med etterforskningen. Nøster opp de siste løse endene. Kanskje. Kanskje de fisker etter smarttelefonen som opprettet Monero-kontoen. Eller smarttelefonen som sendte krypterte mailer via Tor. Noe sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg tror vel helst på dette, disse opplysningene som etterhvert tilkommer oss "vanlig dødelige" har ingen reell verdi i etterforskningen, det kan vel mer regnes som rester og skrap som kastes til oss, litt som man kaster renskrapede ben til hundene....

Det blir ihvertfall interessant å se løsningen på saken. Få vite detaljene rundt planlegging og gjennomføring av kidnappingsplot og kryptorigg, handlingsforløpet, hvor det ble av levningene til AE.
Citera
2022-05-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av first.spring
Vet ikke om du er særlig kjent på Kiellands plass, men den butikken ligger ikke slik til at det er et sted man "popper" innom etter et kryptoseminar. Butikken ligger helt ulogisk sett opp i en bakke mot "ingenting". INGEN går der med mindre du skal noe spesifikt der oppe.

Uvitenheten din om DT gidder jeg ikke kommentere. Han er heller ikke relevant for denne saken.
Jeg tror heller ikke DT er relevant for denne saken, og det er feil at jeg er helt uvitende om ham. Mitt poeng var at han også har gjort tabber.
Jeg omformulerer: noen i kryptomiljøet slet seg målrettet opp bakken for å kjøpe SIM-kortet.
Citera
2022-05-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Du er litt slitsom. Du stiller tusenvis av spørsmål som ingen har svaret på. Hva er det som får deg til å tro at du skal få svar på dette her ?
jeg forstår. Kan ikke en av avisene intervjue en av de aktuelle pensjonistene, og kan ikke en av avisene forklare om hvorfor det sto i VG-artikkelen at flere av de omtalte nummerne fra kontantkortene ikke er aktivert, når en bruker skrev her at flere av de som var oppgitt at var ikke aktivert faktisk er aktivert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in