Citat:
Ursprungligen postat av
Bodvahr
Jag såg ett föredrag av en finsk säkerhetssnubbe/rysslandskännare, och han nämnde att propagandan kom i olika nivåer. En nivå ska vara tydlig och meningen är att du ska genomskåda den och känna att du går minsann inte på propagandaskiten, samtidigt som du blir tillgängligare för subtilare propaganda där man inte viftar med en "heja ryssland"-skylt.
Jag köper det och att de är duktiga egentligen. Men menar ändå att i detta ärendet så är det hopplöst. Alla är 100% eniga att ryssarna är svin. Det finns inget sätt att nå ut, varken subtilt eller direkt. Vi skrattar bara åt trollen.
De försöker med
whataboutism - "men USA gjorde ju samma sak när de gick in i Eritrea 1976 och dödade tusentals civila" etc etc
Officiella propaganda-ljuget - Ukraina döda tusentals ryssar innan kriget och de var tvungna att gå in. Kriget går jättebra. Kiev var en anledningsmanöver. Ryssland har snart vunnit. Alla i Ukraina är judar och nazister.
Tona ner - " jag brydde mig varken om Ryssland och Ukraina tidigare, varför skall jag göra det nu, bla bla bla men det känns som Ukrainas fel allting.
Skräplänkarna - haspar ur sig en lögn och länkar till någon obskyr nyhetssida/youtuber eller TikTok
Jag menar att ingenting funkar i denna tråden oavsett.
Om någon skriver massa foliehattarprylar och att Anders Tegnell är köpt av amerikanska intressen i en coronatråd så funkar det mycket bättre för det är inte top of mind at det är rysk propaganda och det finns tillräckligt många som är mottagliga.