2022-05-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleAk
Japp han har rätt att bränna sina böcker men tror det eller ej, yttrandefriheten kommer ändå med en hel del begränsningar.
Att bränna koranen i sina egna lada är okey men att bränna koranen i områden där boken är helig och i sitt enda syfte att skapa kaos och provocera ett religiös folkgrupp är, i min värld, hets mot folkgrupp och därmed olagligt.
Än så länge är det inte HMF iallafall.

Får se om gummilagen i fortsättningen kommer att inkludera koranbränningar på offentlig plats. Med tanke på vilka som tyvärr styr landet så kan det dock bli verklighet.

Troligast är nog tyvärr att polisen nekar tillstånd pga ordningslagen men att betala lite böter för störande av allmän ordning pga olovlig demonstration är ett litet pris i sammanhanget.

Hoppas att fenomenet sprider sig så att det blir den nya grejen att bränna koraner offentligt, gärna inlindade i bacon samt upplagt på internet till allmän beskådan.
Citera
2022-05-03, 02:03
Medlem
Hoppas på fler Koranbränder och mkt bacon på

Sen håller jag med om Ebba och Jimmie
Polis ska Skjuta skarpt på benet på dom som attackerar med stenar som kan döda.
Polis får aldrig fly undan.
Citera
2022-05-03, 09:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmakocken
Hoppas på fler Koranbränder och mkt bacon på

Sen håller jag med om Ebba och Jimmie
Polis ska Skjuta skarpt på benet på dom som attackerar med stenar som kan döda.
Polis får aldrig fly undan.

stenar som vägde flera kilo som kastades mot polis borde klassas som mordförsök ja.
Citera
2022-05-03, 09:48
Medlem
Citat:
Japp han har rätt att bränna sina böcker men tror det eller ej, yttrandefriheten kommer ändå med en hel del begränsningar.
Att bränna koranen i sina egna lada är okey men att bränna koranen i områden där boken är helig och i sitt enda syfte att skapa kaos och provocera ett religiös folkgrupp är, i min värld, hets mot folkgrupp och därmed olagligt.

1.5 miljarder muslimer (en grupp som omfattar varje form av etnicitet) är inte en folkgrupp. Detta är en religion. Religion ska kunna hånas, kritiseras och debatteras, med skydd av grundlagen.

Alternativet är religiösa speciallagar och teokrati. Dvs inte demokrati. Ingen religion är demokratisk. Det ska vi aldrig glömma.

Det RP gör, är skyddat av svensk lag.
Det den religiösa pöbeln gjorde under påsken, var terrorism och mordförsök.

Det är väldigt uppenbart vem som är brottslig.

De religiösa fanatiker vi såg under påskhelgen, lever i en flummig, antiintellektuell värld. För en utomstående är denna värld otroligt svår att begripa.

Den här pöbeln vet inte vad logik, demokrati, debatt, rättvisa och upplysning är. Dimman är total.

De svenska muslimernas politiska företrädare är på en bedrövlig nivå, så man kan tänka sig hur det ser ut på gatunivån. Totalt intellektuellt mörker råder.

Partiet Nyans har en företrädare som inte vet vad ateism betyder:

https://youtu.be/KJmifyfP7x0

Debatten är tragikomisk.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-05-03 kl. 10:00.
Citera
2022-05-03, 10:16
Medlem
Debatten efter kravallerna och Koranbränningarna, är djupt obehaglig och visar hur nödvändig provokationen var.

Det finns uppenbarligen breda muslimska folklager, som vill förändra Sveriges lagar. Och man är bla ute efter grundlagen och yttrandefriheten.

Det är absolut nödvändigt att vi belyser dessa problem.
Att provocera, som RP gör, är en effektiv metod.

Att pöbeln som härjade under påsken, vill krossa yttrandefriheten, är uppenbart. Detta är terrorister.

Partiet Nyans vill uttryckligen förbjuda Koranbränning.

Självklart siktar man på Riksdagen.

En fullständigt vidrig utveckling.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-05-03 kl. 10:27.
Citera
2022-05-03, 12:22
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Debatten efter kravallerna och Koranbränningarna, är djupt obehaglig och visar hur nödvändig provokationen var.

Det finns uppenbarligen breda muslimska folklager, som vill förändra Sveriges lagar. Och man är bla ute efter grundlagen och yttrandefriheten.

Det är absolut nödvändigt att vi belyser dessa problem.
Att provocera, som RP gör, är en effektiv metod.

Att pöbeln som härjade under påsken, vill krossa yttrandefriheten, är uppenbart. Detta är terrorister.

Partiet Nyans vill uttryckligen förbjuda Koranbränning.

Självklart siktar man på Riksdagen.

En fullständigt vidrig utveckling.

jag kan se mig framför senare i höst att dom kommer ändra våran grundlag att vissa saker som att kritisera islam kommer vara förbjudet skulle inte alls förvåna mig. slåss man inte stenhårt om yttrandefriheten så kommer den sakta tas ifrån oss en vacker dag snabbare än vi hinner blinka.
Citera
2022-05-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jag kan se mig framför senare i höst att dom kommer ändra våran grundlag att vissa saker som att kritisera islam kommer vara förbjudet skulle inte alls förvåna mig. slåss man inte stenhårt om yttrandefriheten så kommer den sakta tas ifrån oss en vacker dag snabbare än vi hinner blinka.

Vi befinner oss på ett sluttande plan.

Det handlar om så mycket mer än Paludan och Koranen.
Kravallerna under påsken, visar vart vi är på väg.
Det brändes ingen Koran där. RP var inte ens på plats.
Ändå gick terrorister bananas, i fullt dagsljus.

De är totalt gränslösa och deras kravlista är 1 meter lång....

Efter Koran-kravallerna kommer krav på författare, filmare, komiker, konstnärer osv. All kritik mot Koranen och den barnkäre analfabeten, kommer att bemötas med våld och krav på speciallagar.

Syftet är att fridlysa Islam.

Koran-kravallerna var en stor framgång för Sveriges dummaste muslimer. De är på frammarsch.

Jag är inbiten ateist och är såklart förtvivlad.
Jag ogillar alla religioner och älskar vårt sekulära samhälle. Vår förmåga att hålla religionen kort, är grundläggande för samhällets framgång.
Citera
2022-05-03, 12:47
Medlem
Alltså, nivån på debatten är ohyggligt låg.

Här är den femtioelfte muslimen, som inte kan skilja på rasism och religion.

https://youtu.be/FBr_iujJR18

Han tycker att Paludans Koranbrännande har en rasistisk dimension. Så fan heller.
Islam omfattar varje etnisk grupp i hela världen.

Man kan tycka vad man vill om Koranbränning.
Men att hata eller kritisera en religion och bränna dess urkund, är inte = rasism.

Muslimerna använder ordet rasism på samma sätt som judarna använder orden nazist och antisemitism.

Det här fula spelet har pågått i decennier....
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-05-03 kl. 13:32.
Citera
2022-05-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
stenar som vägde flera kilo som kastades mot polis borde klassas som mordförsök ja.

Jaa självklart.

Dessa män stenar ju kvinnor till döds i sina hemländer fan.
Vi ska inte ha sådant i Sverige. Skjut Skarpt Polisen på dessa mördare , det är mordförsök ja
Citera
2022-05-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Jag har ingen aning om hans sexuella läggning, så jag får väl lita på att du vet vad du pratar om och inte sprider falsk information gör dig skyldig till förtal. Är det sant så bör han absolut lagföras och låsas in.

Med det sagt så uppfattar jag att du inte riktigt förstår sammanhanget, så jag ska förklara det på ett enkelt sätt för dig.

Yttrandefrihet:
Vi har en grundlagsskyddad yttrandefrihet i Sverige och själva grunden i yttrandefrihet är att man får uttrycka åsikter som inte jag håller med om och som till och med sårar mig. För att man ska kunna kalla det yttrandefrihet så bör den inte begränsas för då närmar vi oss snabbt ett totalitärt styrelseskick där den med ”rätt” åsikt censurerar bort andra åsikter (exempel är idag Kina, Nordkorea, Ryssland m.fl). Här borde man också reflektera över varför Paludan inte fått tillstånd att demonstrera.

Vem begick något brottsligt:
Eftersom det är lagligt att elda böcker och demonstrera (om man har tillstånd) så har faktiskt Paludan inte gjort något brottsligt utan allt sådant har motdemonstranterna stått för. Det är motdemonstranterna som inte haft tillstånd och utöver detta begått en mängd olika brott i samband med stenkastning och bileldning.

Våldsmonopol:
I en demokrati så har vi överlåtit våldsmonopolet till poliserna för att de ska skydda våra rättigheter och upprätthålla lag och ordning. Om polisen inte hedrar det förtroendet så kan det i förlängningen innebära att olika grupper i samhället skaffar sig ett våldskapital för att försvara sina rättigheter.

Slutligen så är det väldigt konstigt att många fokuserar och skyller på Rasmus Paludan i detta fall när samtalet helt klart borde rikta in sig på våldet från motdemonstranterna, att skydda yttrandefriheten och kräva att polisen faktiskt skyddar våra grundlagsskyddade rättigheter.
Senast så har ju Paludan inte haft tillstånd att demonstrera och felaktigt gjort det ändå.

Jag läste att när blasfemilagen försvann 1970 så var det tänkt att lagen om hets mot folkgrupp skulle räcka för att skydda religioner vilket jag anser vara skitsnack då den togs bort för att 68-vänstern skulle få fritt spelrum att kritisera och häckla kristendomen.

Nu när en annan religion utsätts för samma sak är det visst inte lika roligt längre.
Citera
2022-05-03, 16:16
Medlem
Citat:
Eftersom polisen inte gör samma bedömning som mig och plocka in Rasmus tycker jag gått och väl att han kan få bli dunkad gul och blå.

Annars anser jag att:

1. Rasmus ska plockas in och lagföras gällande hets mot folkgrupp.
2. Upploppsmakarna / stenkastarna /osv ska identifieras och lagföras.

Bonus

3. Polisen behöver bättre verktyg att upplösa upplopp / våldsamma sammankomster med hjälp av i första hand vattenkanoner, mindre chockgranater. Vid svårare situationer ska gummikulor vara ett alternativ.
Dock vore det direkt åt helvete om man ska gå på Ebba Brun...förlåt Busch linje att skjuta skarpt rakt in i en folksamling.

Tydligt nog?

Så att bränna just koranen ska vara förbjudet menar du eller gäller det alla böcker? Eller är det så att du suktar efter sharia och vill förbjuda kvinnor att vara utan hijab också? Ska vi förbjuda icke halalslaktade djur också? Är du rent av en islamist som dom andra som vill visa sin makt över svenska samhället?
Citera
2022-05-03, 16:53
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Polisen i Skåne lånar dansk vattenkanon – ska släcka bränder vid upplopp

Ett danskt fordon med vattenkanoner har lånats in till Sverige efter upploppen under påskhelgen. Än så länge har fem poliser utbildats för att kunna sköta den, men fler står på tur.

En vattenkanon har till skillnad från en vanlig brandbil förstärkta sidor och fönster och kan även flytta på hinder som är i vägen. Just nu befinner sig det danska lånefordonet i Malmö, men kan vid behov komma att användas i hela landet.

– Den ska användas för att kunna säkra en brand i ett område där räddningstjänsten inte kan gå in, säger polisinspektör Joakim Karlén.

Fem poliser har hittills utbildats för att kunna sköta vattenkanonerna och fler ska utbildas efter hand.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/dansk-vattenkanon-ska-slacka-brander-vid-upplopp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in