2022-05-03, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
KK = Kommunikasjonskontroll. Altså telefonavlytting og nettovervåkning.
De har jo tidligere hatt mikrofoner i THs hus, full nett- og telefonavlytting etc.
Pluss scammen de kjørte på RU. "Operasjon Frank".

Ikke helt umulig at de har benyttet seg av slike metoder etter det.
Ja, mulig dette er en ny operasjon, hvor de går ut å sier ikke aktivert, for å se hvordan en eller annen person reagerer.
Citera
2022-05-03, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Ja, mulig dette er en ny operasjon, hvor de går ut å sier ikke aktivert, for å se hvordan en eller annen person reagerer.

Den kanske heter:

Operation Terracotta
Citera
2022-05-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvilket nummer kjøpte franskmannen i juli 2017 ? Hvis de tyve nummerne (startpakkene) lå etter hverandre som nye sedler, så kan man finne ut om GM kjøpte 40745668 før eller etter franskmannen.
Når telefonnumre selges (ble solgt?) slik, kunne man velge blant de ulike nummerpakkene de hadde. Slik har utsalgsstedene fisket ut gullnumre til seg selv eller for videresalg til høyere pris. Når en pakke med 20 abonnement har blitt sendt ut her er det altså ikke slik at de har blitt solgt i numerisk rekkefølge.
Citera
2022-05-03, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Det er noe fundamentalt jeg ikke forstår.

Hvorfor kunne ikke GM bruke et random nummer i registreringsprosessen?

Jeg ser det argumenteres med at det kunne hende at man kunne bli sendt en aktiviseringskode e.l.

Men dette vet vi jo at registreringsprosessen ikke krevde? Og dette er da enkelt å teste ut før man faktisk fullfører registreringsprosessen?

Hvorfor skulle GM bry seg om å ha et nummer som er knyttet til et ikke aktivert kontantkort?

Dette er temmelig sentralt her. Hvis nummeret ikke var aktivert (i 2017/18) var det heller ingen vits i å bruke et ekte telefonnummer. Hvis det ikke ble sendt ut en valideringskode for å bevise at den som registrerte seg faktisk hadde nummeret, kunne man like gjerne brukt et tilfeldig nummer.

Da er det vel tre muligheter:

- Gjerningsmennene hadde kjøpt dette nummeret, og oppgav det da de registrerte kontoen på kryptobørsen. Imidlertid ble det aldri sendt noen verifiseringskode, og de oppga dermed et anonymt men riktig telefonnummer helt unødvendig.

- Gjerningsmennene visste at prosedyren ikke krevde en verifiseringskode, og kunne dermed oppgi et helt tilfeldig nummer. De har mao ikke nødvendigvis noe med nummeret å gjøre i det hele tatt (!)

- Nummeret var aktivt, til tross for opplysningen fra politiet gjengitt i VG. Gjerningsmennene oppgav nummeret, og verifiserte med en kode. Dette forutsetter mao at informasjonen i VG er feil på dette punktet - enten fordi VG eller politiet har slumset, og at informasjonen om at kryptobørsen ikke krevde verifiseringskode ikke stemmer.
Senast redigerad av amado88 2022-05-03 kl. 12:14.
Citera
2022-05-03, 12:27
Medlem
Lørenskog-forsvinningen: − Enda et spor som peker mot Norge
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Lier-Horst stiller spørsmål om nummeret har noe med saken å gjøre. Han mener at siden det kun har blitt brukt til å fylle ut på siden, og ikke til å ringe eller sende meldinger, så har det blitt tilfeldig valgt og at GP ikke nødvendigvis har vært i besittelse av nummeret.

Etterforskerne tror ikke det er tilfeldig, og undersøker videre. Her kan man ha flaks og finne mer - dette kan føre til en deltager.

Numrene var i salg i siste halvdel av 2017 - i det vi vet er planleggingsfasen. Sannsynligheten for at et tilfeldig valgt telefonnummer ble omsatt/anskaffet i planleggingsfasen fremfor i noen eller mange år tidligere er liten. Tror Lier-Horst trekker en litt for rask konklusjon.
Citera
2022-05-03, 12:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amado88
- Gjerningsmennene visste at prosedyren ikke krevde en verifiseringskode, og kunne dermed oppgi et helt tilfeldig nummer. De har mao ikke nødvendigvis noe med nummeret å gjøre i det hele tatt (!)

Jeg antar at de visste at prosedyren ikke krevde verifiseringskode, kun et mobilnummer.
Men jeg tipper det er mulig at dette nummeret ble valgt fordi det var til salgs akkurat der.
Rett ved den nylig opprettede Bitcoin-"minibanken", hvor mange "kryptohoder" pleide å
samle seg på den tiden. Jeg anser det som ganske usannsynlig at dette er en tilfeldighet, gitt
det vi vet om perioden disse abonnementene var til salgs.

Her er det spor av god research og logistikkunnskaper. Men om vedkommende hadde jobb i Bama
eller drev med eiendomsutvikling kan jeg ikke si for sikkert.

Citat:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G3RnW4/loerenskog-forsvinningen-enda-et-spor-som-peker-mot-norge

Lier-Horst stiller spørsmål om nummeret har noe med saken å gjøre. Han mener at siden det kun har blitt brukt til å fylle ut på siden, og ikke til å ringe eller sende meldinger, så har det blitt tilfeldig valgt og at GP ikke nødvendigvis har vært i besittelse av nummeret.

Etterforskerne tror ikke det er tilfeldig, og undersøker videre. Her kan man ha flaks og finne mer - dette kan føre til en deltager.

Numrene var i salg i siste halvdel av 2017 - i det vi vet er planleggingsfasen. Sannsynligheten for at et tilfeldig valgt telefonnummer ble omsatt/anskaffet i planleggingsfasen fremfor i noen eller mange år tidligere er liten. Tror Lier-Horst trekker en litt for rask konklusjon.

Jeg tror Horst bommer litt her. Når det er sagt, så vet jeg ikke om jeg tør håpe
på at de faktisk finner noen kjøper basert på det vi vet. Det ble nok kjøpt med
kontanter, vil jeg tro. Eller stjålet.
Senast redigerad av Svartediket 2022-05-03 kl. 12:38.
Citera
2022-05-03, 12:46
Medlem
Er det ikke litt tilfeldig at kidnapperne har skrevet inn ett nummer som tilfeldigvis er til salgs på ett kontantkort i samme by?

Men dette blir vel uansett som å finne nåla i høystakken. Må jo være ett helt vanvittig tidkrevende arbeid politiet går igjennom. Skal bli spennende å se om de kommer seg i mål, jeg har vært usikker på det før, men vet ikke helt hva man skal si nå.
Citera
2022-05-03, 12:54
Medlem
Citat:

Enig i at det virker litt for tilfeldig at nummeret skulle vært tatt ut av løses lufta når man ser på tidsrommet de var til salgs. Dette var sommeren TEH og RU var på båttur sammen...
Citera
2022-05-03, 12:57
Medlem
Citat:

der tror jeg Lier bommer.
Jeg tror at kortet var ment brukt til kriminalitet og at det er derfor det ikke er aktivert.
Et tilfeldig nummer ville ikke hatt den skjebnen at det ikke blir aktivert.

Dette forteller meg at det er en kriminell som har kjøpt kortet for å lagre det til det blir kaldt for bruk i fremtidig kriminalitet.

Den fremtidige kriminaliteten bestod av å kidnappe AEH og presse TH for penger.
Citera
2022-05-03, 13:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusvanpersie
Er det ikke litt tilfeldig at kidnapperne har skrevet inn ett nummer som tilfeldigvis er til salgs på ett kontantkort i samme by?

Men dette blir vel uansett som å finne nåla i høystakken. Må jo være ett helt vanvittig tidkrevende arbeid politiet går igjennom. Skal bli spennende å se om de kommer seg i mål, jeg har vært usikker på det før, men vet ikke helt hva man skal si nå.

Ikke bare i samme by, men i samme tidsperiode som planleggingen har foregått.
Hvis telefonnummeret var helt random, ville de a) mest sannsynlig valgt et nummer
som var aktivt, b) og dermed mest sannsynlig et vanlig abonnement, ikke kontant, og
c) abonnenten kunne teknisk sett befinne seg hvor som helst i Norge.

Det er altfor mange såkalte tilfeldigheter i denne saken. Det er minst én "tilfeldighet"
i hvert eneste ledd. Nøster man dem opp, leder langt på vei de fleste til Sloraveien.

Der "røyken" kommer fra, der er sannsynligvis også "ilden" (altså gjerningspersonen).

"31/10 was an inside job".

Forøvrig litt pussig at politiet ber om informasjon om salg/kjøp av simkortet
helt frem til desember 2018.
Senast redigerad av Svartediket 2022-05-03 kl. 13:09.
Citera
2022-05-03, 13:10
Medlem
Citat:

Godt poeng. Og det er uansett ingen vits i å ta sorgene på forskudd.

Numrene før og etter er aktivert, og det er nok her GM kan avsløres. Får man inn tips om hvem som har brukt disse numrene, kan det hende Milli endelig får rett i at GM begynner å kjenner pusten i nakken. Sjansen er stor for at en av disse personene også var i besittelse av det uaktiverte sim-kortet med nummeret 40745668.
Citera
2022-05-03, 13:13
Medlem
Citat:
Dette er temmelig sentralt her. Hvis nummeret ikke var aktivert (i 2017/18) var det heller ingen vits i å bruke et ekte telefonnummer. Hvis det ikke ble sendt ut en valideringskode for å bevise at den som registrerte seg faktisk hadde nummeret, kunne man like gjerne brukt et tilfeldig nummer.

Da er det vel tre muligheter:

- Gjerningsmennene hadde kjøpt dette nummeret, og oppgav det da de registrerte kontoen på kryptobørsen. Imidlertid ble det aldri sendt noen verifiseringskode, og de oppga dermed et anonymt men riktig telefonnummer helt unødvendig.

- Nummeret var aktivt, til tross for opplysningen fra politiet gjengitt i VG. Gjerningsmennene oppgav nummeret, og verifiserte med en kode. Dette forutsetter mao at informasjonen i VG er feil på dette punktet - enten fordi VG eller politiet har slumset, og at informasjonen om at kryptobørsen ikke krevde verifiseringskode ikke stemmer.

Politiet har hatt en såkalt mediestrategi i denne saken. Jeg antar at politiet har vært helt tause om forskjellige detaljer som kun GM kan kjenne til. Blant annet analysene av bevegelser på AEs iPhone forsvinningsdagen. Den informasjonen som er frigitt kan være mediestrategi, og trenger ikke å være korrekt.

OHG ble anholdt og avhørt 6. desember 2018. Politiet har kjent til 40745668-nummeret lenge. Det var skrevet at GM hadde bestilt sim-kort i OHGs navn, underforstått at GM hadde stjålet sim-kortet fra OHGs postkasse, og for å gjøre det hele enda mer spektakulært, OHG hadde nettopp flyttet til ny adresse da sim-kortet angivelig ble sendt. Det var også skrevet noe om at OHG hadde betalt for et telefonnummer han ikke kjente til.

Men nå heter det seg altså at 68-nummeret var lagt ut for salg hos Bunnpris Iladalen, og muligens ble solgt i butikken engang etter jun 2017, eller, muligens solgt et annet sted etter at butikken ble nedlagt i des 2017.

Jeg synes ditt forslag om at 68-nummeret var aktivert og ble brukt til verifisering i forbindelse med kryptovekslingen, er interessant. Kanskje det var slik det skjedde. Og at politiet har ventet og ventet på at noen skulle ta i bruk sim-kortet igjen.

Ellers, det er vanskelig å vite hva som er sant når det finnes flere versjoner av hva som har skjedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in