2022-05-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det går inte att få fram exakta siffror, men det går att göra en ungefärlig bedömning. I sammanhanget handlar det om relativa förluster och uppskattningar. För att göra det enklare för dig:

Är relationen
10:1
1 :1
1:10
?

Enligt min bedömning 1:10 i ryssarnas favör. Om det är 1:12 eller 1: 8 gör 1:10 till en rimlig uppskattning. Förstår du inte det? Därmed sagt att att min uppskattning inte är absolut säker, långt där ifrån.

Den är så unikt dåligt så den går emot

1.den informationen som ändå finns, både i form av observarad förlust i materiell, såväl som underättelserapporter (utöver då resp stirdandes "officella" rapporterna) och vittnesmål och avlyssnad komunikation.

2. då det med få undtag är en fördel att försvara, ryssland har hitintills inte visat upp den kapacitet eller förmåga som medfört dessa historiska undtag, (tex luftherravälde, genbrott och omslutning, effektiv använding av "combined arms").

Det som skulle tala för är att ryssland inte uppnåt något relvant strategiskt mål , de brukar kosta för anfalleren, problmet är att de har försökt och misslyckas, det pekar på större förluster , inte mindre.

men 3:1 till 10:1 i ryska förluster vs ukrainska rymmer nog de flesta uppskattningarna och observerade militära förluster, räknar vi in civila är det naturligtvis andra siffror, men barn och civila räknas nog bara i ryssens värld som "fiende".....

Edit: rättade endå=ändå , tydligen blev det en oavsiktlig grov förolämpning när det översattes till "ryska"
Senast redigerad av slö 2022-05-03 kl. 09:31.
Citera
2022-05-03, 09:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, Och? Som det inte förklarar den hatliga tonen åt andra hållet, vice versa? Vad vill du ha sagt?

Jag HATAR bandera-svin! Jag har haft släktmedlemmar som mördats av dessa svin under Hitler förr i tiden. Hur vill du att jag ska reagera! Jag hoppas ryssarna mördar alla i Azovstals katakomber, alla i Azovbataljonen.

Jag förstår dig. Det måste vara surrealistiskt att bo i väst och se skattepengarna gå till denna skamfläck på västlig kultur. Vi borde ha krävt av Zelensky att göra sig av med sina nassar, kanske även hjälpt honom med detta. Sen hade vi kunnat hjälpa honom till en vettig fred mot ryssen, evt med vapen.
Citera
2022-05-03, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ryssarna kan skjuta sönder GPS om de vill.

Ja, det är väl inte så svårt. Det kan jag också göra. Men det låter lite dumt. För att inte säga infantilt.

Vi har ju sett hur ryssarna är totalt odugliga på använda karta.

Och vägskyltarna är övermålade.

Hur tänker sig ryssarna då att komma fram till målet?
Citera
2022-05-03, 09:19
Medlem
Har ni sett denna kampanjen som tydligen är igång i ryssland nu. Blir det fyrverkeri här i Sverige den 9:e? Dags att se över förråden och göra de sista förberedelserna?

https://twitter.com/A_SHEKH0VTS0V/status/1521228176063700992?s=20&t=G4Q0Jb0bYb3Ll3NBF1sAew

Wilderäng skriver om det också...

https://cornucopia.se/2022/05/breaking-sverige-utmalas-nu-av-ryssland-och-kreml-som-nazister-samma-som-med-ukraina/
Citera
2022-05-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ekonomiska experter som bara ser vad som finns på pappret. Låtsaspengar med andra ord. Realtillgångar har ryssland gott om, vilket är det som betyder något när det gäller. Väst däremot har byggt ett luftslott

Mitt förtroende för "experter" i väst är fullständigt raserat efter covid och all annan dynga som sprids.

Som Lars Bern säger: väst håller på att isolera sig självt

Fniss,
så ryssland är likt angola rikt på "realtillgångar".....

undrar om ryssen ska torka sig i röven med dessa "realtillgångar" nu när de får slut på cash att importera toapapper för.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ryssarna kan skjuta sönder GPS om de vill.

Nej de kan de inte göra
Citera
Avstängd
OSS117s avatar
Citat:
Ja, Och? Som det inte förklarar den hatliga tonen åt andra hållet, vice versa? Vad vill du ha sagt?

Jag HATAR bandera-svin! Jag har haft släktmedlemmar som mördats av dessa svin under Hitler förr i tiden. Hur vill du att jag ska reagera! Jag hoppas ryssarna mördar alla i Azovstals katakomber, alla i Azovbataljonen.

Ha ha din lilla fitta!

Du hatar alla ukrainare för något som hände under WW2!

Hur jävla störd får man bli?

Tur att inte fler är lika pantade......
Citera
2022-05-03, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Ja, det är väl inte så svårt. Det kan jag också göra. Men det låter lite dumt. För att inte säga infantilt.

Vi har ju sett hur ryssarna är totalt odugliga på använda karta.

Och vägskyltarna är övermålade.

Hur tänker sig ryssarna då att komma fram till målet?

De har ett eget system.
Citera
2022-05-03, 09:22
Avstängd
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fniss,
så ryssland är likt angola rikt på "realtillgångar".....

undrar om ryssen ska torka sig i röven med dessa "realtillgångar" nu när de får slut på cash att importera toapapper för.....
Ja bidnor och blöjor finns inte längre att köpa i Ryssland. Toapappret borde också vara på upphällningen.

Det bli att köra den arabiska varianten på rövtorkning.
Citera
2022-05-03, 09:24
Medlem
Citat:
Tyvärr har det ju visat sig att NATO inte alls drog sig för ett proxykrig fullt ut, vilket inte var helt säkert i varken mars eller i april. Men nu är det så och Ryssland kommer behöva att mobilisera fullt ut. Precis som Strelkov sa för några veckor sedan.

De sydöstra delarna är klara likaså stora delar av Donbass. Det som fortfarande krävs är Odessa och resten av Donbass. Men som Lavrov sa igår, ingenting avslutas den 9 maj förutom paraden.

Åsnan är DU eftersom Azovbataljonen är slut. Finito! Ni förlorade. Jävla Bandera-svin. Ni får hitta på en ny bataljon.

En gång i tiden sa Napoleon, "jag tänker inte attackera Ryssland".
En gång i tiden sa Hitler, "jag tänker inte attackera Ryssland".
Nu i tiden säger NATO, "vi tänker inte attackera Ryssland"...

Haha så ert 3dagars krig fortsätter med målstolparna flyttade in i det okända
Du är verkligen en åsna kamrat och ingen tar dig på allvar.
Citera
2022-05-03, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Ekonomiska experter som bara ser vad som finns på pappret. Låtsaspengar med andra ord. Realtillgångar har ryssland gott om, vilket är det som betyder något när det gäller. Väst däremot har byggt ett luftslott

Mitt förtroende för "experter" i väst är fullständigt raserat efter covid och all annan dynga som sprids.

Som Lars Bern säger: väst håller på att isolera sig självt

Säg mig, vad är det för papperspengar menar du som ekonomer tittar på? Tror du att Ryssland får låna en spänn på den globala marknaden genom att hänvisa till sin Rubel? Eller tillgångar i ryska statsobligationer? Eller vilka andra papper menar du?

Tror du att ett land värderas enbart utifrån sina råvarutillgångar och inte förutsättningar för produktion, förädling, transport....?

Är du verkligen så här jävla korkad? Inte en enda grundläggande kurs i ekonomi?
Citera
2022-05-03, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_the_war_in_Donbass.svg

Gammal karta men från Izium till Donetsk är Ukraina helt avskurna, där de fortifierade och grävde ner sig i 8 år.

Dessa ca 130k Ukrainare har inte fått förstärkning, matleveranser, ammo m.m på över 2 veckor. Ryssen bara väntar ut dem och lobbar in artilleri och flyganfall då och då.

Z

Det finns inget belägg för att ukrainarna är avskurna, vart får du dom uppgifterna ifrån? En skön känsla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in