2022-05-03, 00:31
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Mja, nåt lurt är det iaf. Känns inte som att det ska vara false flag. Målen är för nyttiga och har för lite sentimentalt värde. Som när FSB (eventuellt) bombade bostadshus under Tjetjenienkriget. Så nån form av Pro-ukrainska eller anti-putinistiska krafter lär det ju vara.

Det finns många, många med ukrainskt påbrå eller med ukrainska släktingar i Ryssland. Och en hel del av dessa identifierar sig helt säkert mer med ukrainare än med ryssar.

Med detta sagt har givetvis alla ammunitionsfabriker fått order att jobba treskift så att en och annan flyger i luften p.g.a. den vanliga ryska inkompetensen och fylleriet är bara glasyr på idiotkakan.
Citera
2022-05-03, 06:27
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, varför inte en motståndsrörelse av ryssar?

Alla kanske inte reser till Ukraina och slåss?

https://www.expressen.se/nyheter/ryska-soldaterna-som-strider-mot-putin/
Vem åker till Ukraina? De där är västbetalda förrädare. De finns i varje land. Fattar du inte grejen?
Hur många har på riktigt åkt till Ukraina? Låt oss leva våra liv yau.
Citera
2022-05-03, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Vem åker till Ukraina? De där är västbetalda förrädare. De finns i varje land. Fattar du inte grejen?
Hur många har på riktigt åkt till Ukraina? Låt oss leva våra liv yau.

Jag vet inte hur många de är.

Här är en till:

https://www.svd.se/a/eEgP4a/rysk-chef-pa-gazprom-flyr-for-att-strida-i-ukraina

De behöver inte vara så många för att märkas i en motståndsrörelse.
Citera
2022-05-03, 06:42
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Seriöst, hur kan man försvara två diktaturer där man utan att tveka dödar oliktänkande? nu vet jag inte var du bor men om det är i Sverige så är du en riktig åsna.
Det spelar ingen roll. Att säga verkligheten behöver inte påverkas av åsikter. Det är inte att försvara.
Diktaturer har säkert sina sämre sidor men det påverkar inte deras framgångar. Titta på dig själv. Allt du äger kommer från Kina, en fucking diktatur.

Ryssland vinner. Vi måste respektera deras plats i världspolitiken.
Citera
2022-05-03, 06:43
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Seriöst, tror ni på er själva?
Alla här inne hejar på Ukraina. Ingen diskuterar verkligheten. Ryssarna har haft framgångar. Speciellt i söder. Jag menar ni måste se helheten. Ukraina lär inte vinna.
Jo,turkiska drönare har visat sig oanvändbara.
Tråden heter Rysslands militära flopp i Ukraina. Vad bidrar du med för att visa Rysslands militära flopp?

Glöm inte bort att man kan redigera sina inlägg samt citera flera. Man behöver alltså inte svara med flera onödiga inlägg som egentligen bara skulle ha krävt ett inlägg. Som reggad 2013 borde du ha koll på det.
Senast redigerad av Paijter 2022-05-03 kl. 06:48.
Citera
2022-05-03, 07:21
Medlem
Självklart gör det ont att se om man sitter och hoppas på västvärldens undergång. Det ser inte ut som du kommer att få uppleva det. Du får hoppas på barnbarnen.
Under tiden lever ni i vår frihet och på smulorna från våra bord.
Citera
2022-05-03, 08:07
Medlem
Paijters avatar
Besättningen som skjuter i väg raketer för att inte smälla vagnen? Eller bara går av p.g.a. träffen?
https://youtu.be/XHpXx8OYJpI
Citera
2022-05-03, 08:38
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu har utrikesminister Lavrov påstått dels att Hitler hade judiskt påbrå och dels att de värsta antisemiterna oftast är judar.

Detta som argument för att jaga nazister i ett land som har en judisk statschef.

Han lade även till brasklappen: "Jag kan ha fel, men...".

Och länk för tydlighet skull:

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-61296682.amp

Det märks att den ryska ledningen, och en stor del av folket, lever i en parallell verklighet.
De har gått på sin egen propaganda, kanske mest tydligt när man ser vilka otroliga dumheter som putlers presstalesperson Peskov och ryska UDs Zakharova vräker ur sig, det är helt bissart.

Den senare orerade på en presskonferens om de nazistiska ukrainarnas försök att lägga beslag på den (ursprungligen ukrainska) populära maträtten borscht som en anledning till den "speciella militära operationen".

https://www.thedailybeast.com/russia-claims-ukraines-refusal-to-share-borscht-proves-nazism

Citat:
......

Men åk hem med dig din skitsnackande jävla babbe.
Citera
2022-05-03, 09:06
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Rapportera idioter i tråden istället för att svara.

Azerbajdzjan stänger luftrummet för rysk militär.
https://twitter.com/AzeriTimes/status/1520624594650075136
Citera
2022-05-03, 09:20
Medlem
Vad blir nästa steg i kriget? Ryssarna verkar fortsätta med artilleribeskjutning samt vissa, väldigt små framsteg på marken. Nån erövrad by här och där. Samtidigt gör Ukraina motangrepp och tar konsekvent mark i "små tuggor".

Det känns som att Ryssland inväntar 9 maj och vad Putin kommer proklamera då.

Oavsett vad Putin säger så är det enligt min mening kört för Ryssland. Även om de förklarar krig och massmobiiliserar så vad spelar det för roll? En massa uselt tränade soldater att mätta, inget mer. De har ingen bra utrustning, inga bra befäl, förråden har sinat, flygvapnet har förlorat en massa flygplan och flyger knappt över Ukraina längre. En massa skadad och förstörd infrastruktur i Ryssland efter "någons" nålsticksangrepp. De är inte samövade, de saknar all struktur för ledning och befälskap. Moralen är usel.

Om så Ryssland skickade två miljoner soldater så skulle de förlora. Visserligen skulle det ta tid för Ukraina att döda alla men det är så det skulle sluta.

Så frågan är mest hur Ukraina kommer vinna. Jag önskar en kraftfull offensiv mot Mariupol, en pansrad näve som slår upp en bräsch i ryssarnas linjer och skär av deras front mellan Mariupol och Melitopol och undsätter hjältarna i Azovstal. Det vore en gigantisk propagandaseger.

Tyvärr kommer det inte ske. Jag tror inte det är strategiskt bra samt att jag är tveksam till Ukrainas förmåga att genomföra en så storskalig attack. Skulle den misslyckas är det katastrof.

Snarare tror jag på små motanfall, en by i taget. Långsamt och nog lite kostsamt men klart säkrare.

Men fan, tänk några pansarbrigader som anfaller från Zaporizhhjhya och ned mot Berdyansk och sedan mot Mariupol! Lägg till rejält med territoriellt infanteri som skyddar flankerna så är saken biff! Vansinne och inte lämpligt men vackert hade det varit.
Citera
2022-05-03, 09:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag kommer aldrig förstå varför så många (som du) väljer att bo i en del av världen man föraktar och inte kan identifiera sig med. Dock är det OT så lämnar den frågan här.

Min poäng som jag påpekat så många gånger för dig och flera andra i den här tråden är att kartan är nästan oväsentlig. Jag säger igen, det troligaste utfallet i den här konflikten är att Ryssland lyckas ockupera en del av Ukraina i syd och öst. Det innebär inte att kriget är en militär framgång. Om Putin lyckas ”befria” hela Donbass och hindra en Ukrainsk anslutning till Nato kan det möjligen ses som en politisk seger om det var deras övergripande politiska mål med kriget. MEN vi måste kunna utvärdera Rysslands militära insats separat. Om dom med horribla förluster når detta resultat är det en flopp. Det är ännu ett Ryssland LOL exempel på att Rysslands krigsmakt är sämst i historien på krigföring. Du upprepar bara titta på kartan. Kan du förklara hur deras vinster visar att deras krigsmakt är kompetent och effektiv? Är det förlusten av flaggskeppet eller är det faktumet att Ukraina fortfarande kontrollerar luftrummet?
Det finns många olika delmål.

Säkra vattenförsörjning till Krim.
Klippa Ukraina från Azovska sjön
Klippa Ukraina från svarta havet.
Ta kontroll över större delen av Ukrainas energiproduktion.
Ersätta Ukrainas regering.
Ta så mycket av landet som möjligt.

Har man klarat någon av punkterna så kan det hela spinnas till en seger. Ryssland har inte förlorat något som inte kan ersättas. Ryssland kan antagligen fortsätta med kriget i åratal. Ukraina har förlorat mycket av sin industri och infrastruktur. Förutom all militär utrustning. Det kommer ta betydligt längre tid för Ukraina att återhämta sig såvida ingen annan bygger upp landet åt dem.

Putin kan kontrollera populationen i Ryssland. Det råder inte större brist på något så de kommer antagligen kunna fortsätta med krigen i åratal.

Om det blir någon form av vapenvila utan fullständigt tillbakadragande från Ukraina så kan Ryssland säkra sina linjer innan ett nytt anfall om 10-20 år för att åtgärda punkterna som inte lyckades i detta krig.
Citera
2022-05-03, 10:25
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Wali som Ryssland "dödat" är fortfarande vid liv https://torcheepee.com/3939-2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in