Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Kaczynski
Jag kommer aldrig förstå varför så många (som du) väljer att bo i en del av världen man föraktar och inte kan identifiera sig med. Dock är det OT så lämnar den frågan här.
Min poäng som jag påpekat så många gånger för dig och flera andra i den här tråden är att kartan är nästan oväsentlig. Jag säger igen, det troligaste utfallet i den här konflikten är att Ryssland lyckas ockupera en del av Ukraina i syd och öst. Det innebär inte att kriget är en militär framgång. Om Putin lyckas ”befria” hela Donbass och hindra en Ukrainsk anslutning till Nato kan det möjligen ses som en politisk seger om det var deras övergripande politiska mål med kriget. MEN vi måste kunna utvärdera Rysslands militära insats separat. Om dom med horribla förluster når detta resultat är det en flopp. Det är ännu ett Ryssland LOL exempel på att Rysslands krigsmakt är sämst i historien på krigföring. Du upprepar bara titta på kartan. Kan du förklara hur deras vinster visar att deras krigsmakt är kompetent och effektiv? Är det förlusten av flaggskeppet eller är det faktumet att Ukraina fortfarande kontrollerar luftrummet?
Det finns många olika delmål.
Säkra vattenförsörjning till Krim.
Klippa Ukraina från Azovska sjön
Klippa Ukraina från svarta havet.
Ta kontroll över större delen av Ukrainas energiproduktion.
Ersätta Ukrainas regering.
Ta så mycket av landet som möjligt.
Har man klarat någon av punkterna så kan det hela spinnas till en seger. Ryssland har inte förlorat något som inte kan ersättas. Ryssland kan antagligen fortsätta med kriget i åratal. Ukraina har förlorat mycket av sin industri och infrastruktur. Förutom all militär utrustning. Det kommer ta betydligt längre tid för Ukraina att återhämta sig såvida ingen annan bygger upp landet åt dem.
Putin kan kontrollera populationen i Ryssland. Det råder inte större brist på något så de kommer antagligen kunna fortsätta med krigen i åratal.
Om det blir någon form av vapenvila utan fullständigt tillbakadragande från Ukraina så kan Ryssland säkra sina linjer innan ett nytt anfall om 10-20 år för att åtgärda punkterna som inte lyckades i detta krig.