Citat:
Ursprungligen postat av
gg1337
Dels kan det vara själva glasflaskan som behöver energi för att skapas, till skillnad från att bara tappa upp vatten. Därefter har du transport av öl och det kan vara så att närmaste bryggeri ligger långt bort och därmed kräver lång transport. Sist men inte minst antar jag att själva processen att ta fram öl är såpass energikrävande att detta kan påverka klimatet.
Nu greppar jag efter halmstrån. Hela idén om klimatpåverkan av lättöl är helt befängd.
Rent spontant så känns det som att de kan panta burkarna så de knappt påverkar klimatet alls.
Av vad jag kan hitta på nätet så verkar kolsyran i drycker vara en restprodukt från energitillverkning som renats, den extremt lilla mängden koldioxid som finns i en lättöl har alltså bara flyttats från ett ställe till en annan, den skulle ändå ha släppts ut i det första skedet.
Dessutom så slår jag vad om att de knappast granskat hur mycket utsläpp dessa stackars pensionärers pissmat från Polen genererat. Garanterat mer än en Pripps Blå som tillverkats i Sverige.
Detta är inget annat än att några gamla gråsossar gömmer sig bakom ”klimatfrågan” för att spara in pengar på våra pensionärer så när det börjar sina i kassan.
Fy fan säger jag bara, hoppas någon postar Stigs telefonnummer så vi kan swisha en tia var för en lättöl.