Citat:
Ursprungligen postat av
Zvazi
Håller med! Jag har ingen sympati för pedofiler, synd att dom inte tog honom. Han är en psykisk sjuk incel pedofil. En sån person ska låsas in.
Jag har ingen aning om hans sexuella läggning, så jag får väl lita på att du vet vad du pratar om och inte sprider falsk information gör dig skyldig till förtal. Är det sant så bör han absolut lagföras och låsas in.
Med det sagt så uppfattar jag att du inte riktigt förstår sammanhanget, så jag ska förklara det på ett enkelt sätt för dig.
Yttrandefrihet:
Vi har en grundlagsskyddad yttrandefrihet i Sverige och själva grunden i yttrandefrihet är att man får uttrycka åsikter som inte jag håller med om och som till och med sårar mig. För att man ska kunna kalla det yttrandefrihet så bör den inte begränsas för då närmar vi oss snabbt ett totalitärt styrelseskick där den med ”rätt” åsikt censurerar bort andra åsikter (exempel är idag Kina, Nordkorea, Ryssland m.fl). Här borde man också reflektera över varför Paludan inte fått tillstånd att demonstrera.
Vem begick något brottsligt:
Eftersom det är lagligt att elda böcker och demonstrera (om man har tillstånd) så har faktiskt Paludan inte gjort något brottsligt utan allt sådant har motdemonstranterna stått för. Det är motdemonstranterna som inte haft tillstånd och utöver detta begått en mängd olika brott i samband med stenkastning och bileldning.
Våldsmonopol:
I en demokrati så har vi överlåtit våldsmonopolet till poliserna för att de ska skydda våra rättigheter och upprätthålla lag och ordning. Om polisen inte hedrar det förtroendet så kan det i förlängningen innebära att olika grupper i samhället skaffar sig ett våldskapital för att försvara sina rättigheter.
Slutligen så är det väldigt konstigt att många fokuserar och skyller på Rasmus Paludan i detta fall när samtalet helt klart borde rikta in sig på våldet från motdemonstranterna, att skydda yttrandefriheten och kräva att polisen faktiskt skyddar våra grundlagsskyddade rättigheter.
Senast så har ju Paludan inte haft tillstånd att demonstrera och felaktigt gjort det ändå.