2022-05-02, 16:14
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byte-me
Dom flesta telefoner har basband och cpu i samma chip. det innebär att genom t.ex. type0 sms kan skadlig kod installeras och köras utan att användaren behöver göra något.
Hur får man tag på sånna program? Jag ska fördjupa mig i ämnet och infektera lite jag med. Antar dark web. Man får betala för dem antar jag.
Citera
2022-05-02, 16:23
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Många lever kvar i att så är det men på senare år har det hänt extremt mycket. Enligt myndigheter i USA så är Android idag säkrare än en Iphone.

https://pctidningen.se/sakerhet/saker-smartmobil/android-ar-sakrare-an-iphone

Det beror helt på vad man menar med säkerhet, remote eller lokalt, mot tjuvar eller mot trojaner osv osv.. Men en sak är i alla fall väldigt säker, det är att båda två är sårbara för attacker vilket gör frågan helt annorlunda, att diskutera vilken som är säkrast slutar alltid med att det blir en ganska tråkig diskussion kring företagen beroende på vilken telefon man själv valt.

Jag antar att en IPhone 6 Plus som de har slutat skriva uppdateringar är villebråd hahah. Jag tror att det är ryssar som infekterat och följer trådarna här på Flashback.
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man behöver inte vara orolig som privatperson att få såna här program installerade. Joe Rogan hade en gäst på för ett par veckor sedan som pratade om det här spionprogrammet och hur det fungerar.

Som gästen hos Rogan säger, det är USA China och Ryssland som primärt använder detta program. Jag tror definitivt att privatpersoner har tillgång till Pegasus och liknande program för att scamma folk eller robba dom på pengar. Ransom wares, utpressning osv. Det händer alltid konstiga saker med min browser när jag läser om Ryssland Ukraina trådarna. Sidan laddas om omotiverat och så kommer puss märke upp i browsern. 💋💋💋💋💋💋💋 högst upp. Varje gång jag får ett sms så plingar det först en gång. Och sedan tio sekunder senare så plingar det som om ett nytt sms kommit, men den notifierar alltså dubbelt varje gång. Det är nått som är skumt i alla fall. Ja, lite paranoid blir jag.
Citera
2022-05-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Har väldigt bra insyn i just detta.

Hur man blir infekterad, två vanligaste sätten.

Det finns två sätt att bli infekterad.

1. Du klickar på fel länk
2. Du får ett samtal från ett nummer och det blir missat.

Hur man skyddar sig.

1. Sunt förnuft.
2. Skaffa ett simkort på lokal affär, lägg ut 49kr och regga aldrig ditt telefonnummer online, NEVER! Ha ett privat + ett online.
3. Spärra okända nummer, inte bara privata nummer! Därav funktionen finns mer och mer i diverse appar numera.

För länkar, installera exempelvis curl (från svenska Daniel Stenberg) och lägg urlcheck som ett script eller som ett alias, te.x:

Kod:
urlcheck() {
     curl -Ls -o /dev/null -w %{url_effective} ${1}
}

Nu kan du skriva i vanlfri terminal app:

Kod:
urlcheck <url>

Du ser nu vart länken bär. Klicka ej vid minsta tvivel.

Hur du upptäcker det.

1. Man kan om man är avancerad användare följa trafik.
2. Man kan om man som mindre avancerad användare använda ett toolkit.

Läs gärna mer på google här under om toolkit!

https://googleprojectzero.blogspot.com/2021/12/a-deep-dive-into-nso-zero-click.html

Akta dig för att klicka på länkar, akta dig även för missade samtal!

Tänk på att urler ofta är personliga och en enkel GET kan ge en signal till mottagaren att användaren är giltig och aktiv och därmed ett mål för angrepp. Så egentligen är det bäst att helt undvika länken om man vill undvika framtida besvär. Tro inte att VPN eller säkra kommandon hjälper helt här.
Citera
2022-05-02, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Folk tror o allmänhet att IPhone är säkrare, men det spelar alltså ingen roll?

En gång i tiden var det så, nu är det tvärtom.
Citera
2022-05-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
En gång i tiden var det så, nu är det tvärtom.
I teorin är ju Android säkrare. T.ex. Pixel 6 slår varenda Iphone idag, med råge om du kör GrapheneOS istället

Men i praktiken är ju kinaluren för 2500 inget att hänga i granen.
Citera
2022-05-02, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manglad-Fitta
Jag har tillgång till Pegasus och jag sprider det genom att skicka SMS till folk.

Det stämmer alltså inte att enbart statliga aktörer har tillgång till Pegasus, eller är du sån?
Citera
2022-05-02, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Det stämmer alltså inte att enbart statliga aktörer har tillgång till Pegasus, eller är du sån?

Kan bara svara på ena frågan, nej det stämer inte. VIll man veta hur det fungerar utan att kunna något men ändå nyfiken så ger manualen en väldigt bra inblick i det:

https://anonfiles.com/DcDcz4cby1/12324_pdf

Inget som är direkt avancerat, problemet är enkelt. Det är att OSX inte använder öppen källkod så ni får helt enkelt vänta på Apple. Det är annorlunda för oss som inte använder priopritär mjukvara för hela skiten är ett malware det har jag redan varit inne på - Det är annorlunda med öppen källkod, det hade aldrig fått den spridnig som det blev ifall om alla kunde hjälpa till, rätt enkelt att förstå?

Nåja, det är inget avancerat tycker jag, så är det. Sen vad som är avancerat beror ju på vem man frågar såklart, jag tycker allting är väldigt enkelt men jag använder bara telefonerna i cli också.

https://android.nr1.nu

Här kan den som vill se en teknisk analys kring malwaret:

https://info.lookout.com/rs/051-ESQ-475/images/lookout-pegasus-technical-analysis.pdf

Ända rekomendationen jag personligen kan ge är, sluta med att stödja priopritära licenser! Ju äldre och visar jag blir ju viktigare känner jag att det är att detta budskap verkligen kommer fram, men det verkar omöjligt för folk att förstå hur jävligt viktigt det är och hur stor skillnaden är. Men Pegasus är ett strålande exempel på vad som inte skulle blviit vad det bliev om det inte var Apple det handlade om, Malware företaget får malware och förlorarna är, användarna.

Proprietary Software Is Often Malware
Malware Appliances
Google Malware
Gentoo - License Grupper - Mer Info

Vi har värdelns bästa community och det finns inget annat ställe det är trevligare att hänga på, det är inte som övriga communitys som arch linux och sådanna ställen "RTFM!" och irc kanalerna är ganska tråkiga att hänga i när man inte blir bemött på ett bra sätt, men prova gärna och använd era pengar till annat än malware skaparna, ok? Det är tack vare er som licenserna kan existera.

Vi har 4st i våran Svenska gentoo kanal. Hur blev det så sjukt att alla stödjer malware och BETALAR SJUKA SUMMOR för det

Det som är det lustigaste är, det är sällan ni som tar fram källorna och berättar hur det ligger till. Det är vi!

Använd inte titeln hacker till sådanna som använder Pegasus, plz. Läs mer här, sprid gärna budskapet så det blir ordning och reda snart så gör ni alla oss en tjänst.

Hackers - Använd ordet rätt, det ni menar som hackers är egentligen breakers
Hackers Testifying at the United States Senate, May 19, 1998 (L0pht Heavy Industries)
Peter Zatko (Mudge)

Annorlunda bild på en av dom största som finns FÖR mig, bara Mudge som jag vet har haft kontakt med Hobbit och han kommer aldrig hitta trots jag försökt i 20 år. (netcat founder).

[If you are affiliated in any way with Microsoft Network, get a life. Always ski in control. Comments, questions, and patches to hobbit@avian.org. < länk till netecat readme.

Inse allvaret, det är NI som som använder malwaren, inte är det jag, det är NI! Den som säger något annat kommer ignoreras, det finns hur mycket bevis som helst. Ni är redan infekterade om ni har något av dessa saker?

Google till och med erkänner bakdörrar? Det är ju ingen hemlighet. Varför är så få som vet om det här? Läs runt vart som helst, foilk sitter fortfarande och argumenterar hur man inte blir spårad av google på sitt android system

Google confirms presence of Triada backdoor in cheap Android phones

Samsung har också sjuka bakdörrar, det är inte bara Apple . Remote öppet direkt för remote och hämta all er data?

According to one developer, Samsung has committed a big security error by letting its modem write to disk but Samsung says it's a "software feature" that poses no risk to users.

Happy Hacking!
Senast redigerad av wuseman 2022-05-02 kl. 19:45.
Citera
2022-05-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Lite kul att läsa:
https://appleinsider.com/articles/21/07/19/imessage-apple-music-used-by-pegasus-to-attack-journalist-iphones

Citat:
Amnesty International has detailed evidence showing some of the ways NSO's Pegasus spyware tool infiltrated the iPhones of journalists and activists, by using weaknesses in Apple's software including an iMessage zero-click 0-day vulnerability.

On Sunday, an investigation was published claiming the Pegasus tool created by NSO Group was being used by governments to attack critics and journalists. While NSO claimed the tool was only to be used against criminals, a leaked list of potential targets revealed a number of journalists were also being monitored by NSO's clients.

Om du vill undvika Pegasus, läs på om GrapheneOS.

Självklart har inte puckon på Flashback tillgång till det. Det är de med riktigt djupa fickor som har en chans att få tag i det hela.
Citera
2022-05-02, 19:35
Medlem
Sqeptisks avatar
Säkrast måste ändå vara en "dumbphone". Utan operativsystem alltså
Citera
2022-05-02, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Haha skojar du nu? Då går allting att lyssna av rakt av hos mobiloperatören istället. Pegasus och liknande behövs då inte ens.
Citera
2022-05-02, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Svaret är enkelt och det är Ja. Det finns dom som lever utan telefon och det är inte användarna direkt, de är ju skaparna?

Finns många videos på youtbe kring allt detta

Richard Stallman - Don't use Mobile Phones.
Citera
2022-05-02, 19:40
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyBezos
Lite kul att läsa:
https://appleinsider.com/articles/21/07/19/imessage-apple-music-used-by-pegasus-to-attack-journalist-iphones

Om du vill undvika Pegasus, läs på om GrapheneOS.

Självklart har inte puckon på Flashback tillgång till det. Det är de med riktigt djupa fickor som har en chans att få tag i det hela.

Som jag sa. Jag tror att Ryssland övervakar fb. Och Facebook och sånt med. Pegasus kanske inte folk har tillgång till generellt, men det finns väl en mängd andra program som man kan köra antar jag. Trojaner osv. Ska läsa om detta
OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in