2022-05-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Spetznaz(ister) verkar vara en myt man fick lära sig på 80-talet. De är nog lika sopiga som resten av ryssarna.

Spetsnäsor är allt som gör något special i Ryssland. Det kan vara bra soldater men det kan även vara den lokala polisen på specialuppdrag stormande en illegal bordell i Kreml.
Citera
2022-05-02, 18:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det behöver ju inte vara nån från Ukraina. Det kan lika gärna vara ryssar, Ukrainare som bor där, SAS eller andra typ legosoldater…..

Även hackerattacker är ju en möjlighet.

Storskaliga, väldigt avancerade cyberattacker ifrån USA eller något helt nytt amerikansk vapen som avfyras ifrån satelliter, typ osynlig "dödsstråle".

Hur som helst så tror jag att USA leker med Ryssland nu!

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Israel har väl inga sanktioner alls mot ryssland? (Och inte turkiet heller)
Israel är kanske beroende av rysk olja, turkarna möjligtvis också eftersom dom inte kan byta till sig från ISIS längre.
Citera
2022-05-02, 18:33
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Har väl märkts länge. Javelin, NLAW , starstreak mm

NATO artilleri är väl på väg ut till fronten nu antar jag. Så snart borde Ukraina kunna skjuta ännu mer artilleri
Hmm det var artilleri och offensivt vapen jag menade. Jag väntar på att poppa ännu mer popcorn.
Citera
2022-05-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Berätta gärna hur en stillastående konvoj som slog läger norr om Kiev i 2 veckor medans Ukraina flyttade 120.000 man till Kiev för en "stundande" attack allt medans Ukrainas östfront omringades och skars av inte var en skenmanöver.. 🤣

Hur många Ryssar dog vid slaget om Kiev?

Känner på mig att det är ganska meningslöst att försöka förklara för dig för du verkar "veta" redan men jag gör ett kort försök.

Man kastar in 2 luftlandsättningsbrigaer för att skjutas i bitar av Ukraina, dessa luftlandsättningsbrigaersom anses vara elit dessutom som man slösar i en "skenmanöver". Den skrattretande konvojen som man får stopp pga egen inkompetens som sen blir en stationär måltavla, tur för ryssarna att Ukraina inte hade högre kapacitet att slå mot konvojen men de gjorde betydande skada ändå.
Skenmanöver betyder att man gör något vettigt någon annanstans vilket ej skedde, någon östfront har inte omringats hur gärna du än vill.
Citera
2022-05-02, 18:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Nu när Ukraina får in moderna vapen från väst undrar jag när det kommer att märkas på slagfältet?
vad jag förstått så behövs ett par veckors utbildning på utrustningen.
Har det inte gått flera veckor sen Ukraina fick sådana leveranser?
Jag avvaktar förväntansfullt tills det händer.

Du kommer inte märka någon jätteskillnad. För två månader sedan hypades Javelins. För 1 månad sedan hypades Switchblade. Nu hypas långskjutande artilleri. Om 2 månader är det nåt annat. Det är bara en del av retoriken.

Däremot hjälper det ju att de hela tiden får nytt materiel på det stora hela, så klart.
Citera
2022-05-02, 18:38
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Fortsatta förluster för de ryska barbarerna, nu till sjöss. Två fartyg sjönk sedan de ukrainska hjältarna smällt på med robotar Tydligen en drönare som tog båda fartygen, härligt och det är bara måndag. Kan bli en bra vecka med många dödade barbarer

Ukraina: Två ryska båtar sänkta på måndagen

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ukraina-tv%C3%A5-ryska-b%C3%A5tar-s%C3%A4nkta-p%C3%A5-m%C3%A5ndagen/ar-AAWP976?bk=1&ocid=msedgntp&cvid=aac43682666a4d168b ce6127dbb1f04c

En ukrainsk Bayraktar-drönare sänkte på måndagen två ryska patrullbåtar i Svarta havet, uppger den ukrainska arméns överbefälhavare Valerij Zaluzjnyj enligt Reuters.
Citera
2022-05-02, 18:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Känner på mig att det är ganska meningslöst att försöka förklara för dig för du verkar "veta" redan men jag gör ett kort försök.

Man kastar in 2 luftlandsättningsbrigaer för att skjutas i bitar av Ukraina, dessa luftlandsättningsbrigaersom anses vara elit dessutom som man slösar i en "skenmanöver". Den skrattretande konvojen som man får stopp pga egen inkompetens som sen blir en stationär måltavla, tur för ryssarna att Ukraina inte hade högre kapacitet att slå mot konvojen men de gjorde betydande skada ändå.
Skenmanöver betyder att man gör något vettigt någon annanstans vilket ej skedde, någon östfront har inte omringats hur gärna du än vill.

Allt beror på vad man väljer att tro på, fast man inte har speciellt tydlig evidens. Du har inte tydlig evidens för att 2 brigader sköts i bitar. Vi vet väl heller inte hur stora truppförflyttningar det var, bands verkligen 120K ukrainska soldater upp? Var är de nu i så fall? Dessutom kan det vara så att skenmanövern lyckades, men Donbassoffensiven misslyckades.
Citera
2022-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Att framföra obekväma åsikter som journalist kan absolut vara svårt att göra i vilken miljö man än arbetar i, men det finns ju grader i helvetet. Och sedan Putin kom till makten har det börjat koka i fascist-grytan i Kreml. Man gör inte ens längre några försök att dölja repressionen mot oliktänkande och att arbeta som journalist innebär egentligen bara att vara språkrör åt regimen. Det här förstår alla som inte lider av grav autism.

"Grader i helvetet" kan du tillskriva Väst och hur de behandlar folk som avviker från regimens värdegrunder. Så vitt jag vet har Ryssland inte behandlat journalister på sånt grymt sätt som Väst gjort med Assange.

Putin har räddat och stärkt Ryssland, från att CIA-agenter som Gorbatjov och Jeltsin förstört landet och sålt ut allt, så har Putin bekämpat Västoligarkin exemplariskt.

Vilka belägg har du för detta att Putins regering sysslat med "repression" mot oliktänkare?
Citera
2022-05-02, 18:45
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Så, 2014 proklamerar ryska separatister med våld Donbass som sitt eget.

Donetsk och Luhansk ville blir självständiga efter USAs arrangerade statskupp mot den demokratiskt valde regeringen. I princip alla i befolkningen är ryska minoriteter = alla är ryska separatister.

Citat:
Krim invaderas av gröna omärkta ryska soldater i en specialoperation. Hundratusentals (både ryssar och ukrainare) flyr områdena. Ukraina blir arga och vill ha tillbaka sitt land.

Krim var både innan och under den korta perioden det tillhörde Ukraina en i princip självständig stat med egen administration. Ryska trupper fanns redan där och arrenderade ett område av Krim. Det var en omröstning i Krim där de hellre ville gå tillbaka till Ryssland och Ryssland tog chansen att hjälpa dom.

Citat:
Ryssland stödjer de ryska separatisterna i Donbass med vapen och ammunition. Det utvecklas ett skyttegravskrig mellan Ukraina och Ryska separatister. Det skjuts och bombas från båda håll. Det dör civila på båda sidor, mest i början för att sen bli färre och färre allteftersom fronten etableras och cementeras.

Rapport med samlade siffror 2017-2020
https://www.osce.org/files/f/documents/f/b/469734.pdf

Citat:
Key figures
• 486 in 2017; 238 in 2018; 148 in 2019; 74 in 2020 (1 January to 15 September)
• Shelling: 66 killed and 452 injured
• Small arms and light weapons: 11 killed and 96 injured
• Mines, unexploded ordnance and other explosive objects: 81 killed and 231 injured
• Other: three killed and six injured
• 750 in Donetsk region and 196 in Luhansk region
• Government-controlled areas: 223 in Donetsk region and 47 in Luhansk region
• Non-government-controlled areas: 513 in Donetsk region and 144 in Luhansk region
• Areas not controlled by either side: 14 in Donetsk region and five in Luhansk region

Kartorna visar att majoriteten av attackerna sker inne i Donetsk och Luhansk. Det är dessa ställen som blir beskjutna. Det finns också många rapporter som redogör för stort antal bombade skolor or sjukhus. Dessutom ska man inte glömma att Ukraina stängde av vattenförsörjning, gas och i princip blockerade området. Ryssland har försett Östra Ukraina med mat och förnödenheter under lång tid.

Citat:
Ryssland invaderar Ukraina. Ukraina försvarar sig mot Ryssland.

Ja. Putin invaderade Ukraina.

Citat:
Jag ser endast en part här som är inne och tar mark från ett annat land. Har inte Ukraina rätten att försvara sig? Putin, Lavrov m. fl. må anse att Ukraina inte är ett eget land och att det finns ingen ukrainsk identitet eller kultur. Men vad ger Putin rätten att avgöra det?

Problemet är att Ukraina har integrerat extrema militära organisationer i sin egen militär som USA m.fl. länder har tränat och beväpnat (att ta emot vapen och militär från utlandet bryter mot Krim II-uppgörelsen). Azov t.ex. är uttalad nynazistisk. Ledaren för Azov sade att syftet är att "befria Ukraina från "Untermensch" ledda av judar." Då Ukraina ständigt bröt mot Krimavtalen och våldet ökade i östra Ukraina tyckte Putin att det var dags att göra något åt saken. Jag vet inte om vad man ska tycka att Putin har rätt eller fel, men jag kan förstå att Putin är orolig när USA ger vapen till galna nynazister som slåss för ett ideologiskt raskrig.
Citera
2022-05-02, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle

Ryssarna släppte PoV från dessa fallskärmsjägare från de tidigare skeendena och de mötte ingen eller litet motstånd.

Samt vågade inte Ukrainarna lämna Kiev, de enda skotten som avlossades inne i Kiev var mellan kriminella gäng som beväpnades av Zelensky i desperation att Ryssen grillade korv norr om Kiev 🤣

Samtidigt sitter ca 130.000 Ukrainare fast i bl a Kotel fickan och spridda över östra fronten, helt avskurna från undsättning. De 120k soldaterna som skickades till Kiev och de 30k som befinner sig i Odessa (skenmanöver nummer 2) hade behövts på östfronten just nu. 😎

Även NATO "experter" tvingades erkänna att Kiev konvojen var en skenmanöver och att den begav sig österut när Fas 2 inleddes av Ryssarna.

Allt har gått enligt plan från dag 1 för Ryssland.

Z
Citera
2022-05-02, 18:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Det händer ingenting på fronterna nu. Alla trupper är trötta på att strida och grillar korv i sina skyttegravar istället.
https://liveuamap.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in