2022-05-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Men du hyr ju ut din personal till dina kunder, eller städar alla bara på ditt företag? Dina beställda är ju städkonsulter i dina kunders ögon. Tidigare hade företag egen personal som gjorde detta, nu köper de tjänsten av dig, det är precis det som är bemanningsföretag

Men jag hyr inte in städpersonal från ett bemanningsbolag utan jag har egen personal som städar åt mina kunder.
Citera
2022-05-02, 16:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Men jag hyr inte in städpersonal från ett bemanningsbolag utan jag har egen personal som städar åt mina kunder.
Ja, dina kunder hyr sin städpersonal av dig istället för att anställa egen städpersonal. Du driver alltså ett bemanningsbolag, vilket förmodligen inte varit tillåtet när arbetsförmedling var ett monopol.
Det är ju vad tråden handlar om, varför det legaliserades. Och ändå påstod någon att det var en hittepå-lag.
Citera
2022-05-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ja, dina kunder hyr sin städpersonal av dig istället för att anställa egen städpersonal. Du driver alltså ett bemanningsbolag, vilket förmodligen inte varit tillåtet när arbetsförmedling var ett monopol.
Det är ju vad tråden handlar om, varför det legaliserades. Och ändå påstod någon att det var en hittepå-lag.

Jag driver inte ett bemanningsbolag! Lyssna på vad jag säger för bövelen. Jag har ett företag som säljer städtjänster. Mina personal är anställda inom mitt företag. Jag hyr inte ut personal och jag hur inte heller in personal. Jag säljer städtjänster. Ingenting annat.
Citera
2022-05-02, 17:08
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag driver inte ett bemanningsbolag! Lyssna på vad jag säger för bövelen. Jag har ett företag som säljer städtjänster. Mina personal är anställda inom mitt företag. Jag hyr inte ut personal och jag hur inte heller in personal. Jag säljer städtjänster. Ingenting annat.
För dina kunder tillhandahåller du städtjänster så att de slipper anställa egna städare. Det är vad bemanningsbolag gör. Dina anställda städar ju inte ditt kontor, utan andras.
Och det räknades som olaglig arbetsförmedling tidigare.
Citera
2022-05-02, 17:12
Medlem
Citat:
För dina kunder tillhandahåller du städtjänster så att de slipper anställa egna städare. Det är vad bemanningsbolag gör. Dina anställda städar ju inte ditt kontor, utan andras.
Och det räknades som olaglig arbetsförmedling tidigare.

Det var då jävlar vad trög i bollen du var. Jag hyr inte ut personal. Jag hyr ut städtjänster. Annars menar du att alla städbolag var förbjudna på 80-talet?
Citera
2022-05-02, 17:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det var då jävlar vad trög i bollen du var. Jag hyr inte ut personal. Jag hyr ut städtjänster. Annars menar du att alla städbolag var förbjudna på 80-talet?
Nej, det beror lite på affärsmodellen om det kunde räknas som arbetsförmedling eller ej. Att sälja en eller flera personer till bara ett företag var inte ok, att sälja till flera var det.
Poängen är att utan företag som ditt skulle alla företag ha egna anställda städare, precis som de hade receptionister, vaktmästare och annat. Idag köper de tjänsterna från företag som ditt, eller Adecco eller något annat.
Och de gör de därför att det är smidigare och effektivare. Och det var inte alltid tillåtet tidigare.

Vem är trög? Ser du inte att vad du erbjuder dina kunder är samma som Adecco eller något annat bemanningsföretag, du säljer en tjänst, utförd av dina anställda, så att kunden inte behöver anställa själv.
Städning, reception, läkare, syrror, it-konsulter, principen är den samma.
Citera
2022-05-02, 17:26
Medlem
Citat:
Nej, det beror lite på affärsmodellen om det kunde räknas som arbetsförmedling eller ej. Att sälja en eller flera personer till bara ett företag var inte ok, att sälja till flera var det.
Poängen är att utan företag som ditt skulle alla företag ha egna anställda städare, precis som de hade receptionister, vaktmästare och annat. Idag köper de tjänsterna från företag som ditt, eller Adecco eller något annat.
Och de gör de därför att det är smidigare och effektivare. Och det var inte alltid tillåtet tidigare.

Vem är trög? Ser du inte att vad du erbjuder dina kunder är samma som Adecco eller något annat bemanningsföretag, du säljer en tjänst, utförd av dina anställda, så att kunden inte behöver anställa själv.
Städning, reception, läkare, syrror, it-konsulter, principen är den samma.

Jag säljer till olika kunder. En personal åker inte iväg och städar i tre veckor hos en och samma kund utan kan vara hos 8 olika kunder på en dag. Som sagt; ursäkta tidigare otrevligheter men jag hyr ut städtjänster, inte personal.
Citera
2022-05-02, 17:40
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag säljer till olika kunder. En personal åker inte iväg och städar i tre veckor hos en och samma kund utan kan vara hos 8 olika kunder på en dag. Som sagt; ursäkta tidigare otrevligheter men jag hyr ut städtjänster, inte personal.
Jag är säker på att du driver en bra firma och gör nytta, jag tycker det är bra att den typen av företag finns, mycket bättre att din personal städar än att alla anställer egen städpersonal, men trådskaparen verkar inte tycka det.
Citera
2022-05-02, 17:47
Medlem
Citat:
Jag är säker på att du driver en bra firma och gör nytta, jag tycker det är bra att den typen av företag finns, mycket bättre att din personal städar än att alla anställer egen städpersonal, men trådskaparen verkar inte tycka det.

För att summera: städerskor, pizzabagare och sjuksköterskor ska inte jobba som ”konsulter”. Lämna konsultjobben till välutbildat folk såsom jurister, doktorer och arkitekter.
Citera
2022-05-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag är inte arbetsgivare men jag har inte fel. Detta är helt uppenbart för alla att se. Det är nästan lite komiskt att du inte ens reflekterar över att precis exakt det du beskriver här skrev jag i den första kommentaren som du besvarade. För arbetsgivaren är det ju enklare att kontakta ett bemanningsföretag, betalar lite extra och så fixar de en anställd åt en som gör arbetet man efterfrågar. Men denna person kommer från exakt samma grupp som du precis hånade, den enda skillnaden är att det är nån annan som sköter anställningen så att du slipper att prata med dessa "idioter". För tredje jävla gången beskriver jag det åt dig men jag är helt säker på att du fortfarande inte fattar. Du är ett typexempel på en dålig arbetsgivare.

Nej. Det finns väldigt duktiga bemanningsföretag som har som nisch att ta in nyexade eller folk från andra branscher, grundutbilda och klä på med certifikat och behörighetsgivande kompetens. Alltså är det inte alls ur samma pool som du påstår, det är inte ens ur samma pool rent teoretiskt eftersom många aldrig skulle söka bemanningsjobb pga. resor / trygghet med mera, de söker fast anställning.

Sluta prata om saker du inte vet ett skit om. Förvånar mig inte om du är fackligt engagerad.
Citera
2022-05-02, 19:25
Medlem
Kan hålla med dig TS om att bemanningsföretag sänker löner och förstör för de hederliga som vill ha en ordentlig anställning.

Med det sagt så existerar bemanningsföretag för att de behövs. Är man fastanställd i det här landet har man ett jävligt bra skydd mot att varslas och det är på gott och ont.

Tyvärr missköter sig många eller blir rent av en kostnad efter en tid. Sen blir folk sjuka eller går in i väggen osv. Då behövs det ett sätt för företag att snabbt få in nytt folk på olika tidsspann som lätt kan plockas bort om de inte sköter sig.

Sen kan man ju argumentera för att anställda missköter sig pga. företagens eller kommunernas/regionernas sätt att ta hand om dem. Det finns definitivt exempel på det. Jag lämnar nu vården efter att ha slappat det sista halvåret av just den anledningen. Men har även träffat många idioter till kollegor genom åren.
Citera
2022-05-03, 01:02
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llPOWERll
Nej. Det finns väldigt duktiga bemanningsföretag som har som nisch att ta in nyexade eller folk från andra branscher, grundutbilda och klä på med certifikat och behörighetsgivande kompetens. Alltså är det inte alls ur samma pool som du påstår, det är inte ens ur samma pool rent teoretiskt eftersom många aldrig skulle söka bemanningsjobb pga. resor / trygghet med mera, de söker fast anställning.

Sluta prata om saker du inte vet ett skit om. Förvånar mig inte om du är fackligt engagerad.

Du har nog lite dålig kolla på hur det är att vara arbetssökande idag, verkar det som. Men det verkar som att jag får repetera mig igen. Denna pool av nyexade, grundutbildade personer med certifikat och behörigheter, var tror du de kommer ifrån? Står de i en hangar nånstans, blick stilla, endast väntande på en signal från sin mästare att skrida i arbete? Hur kan du ens tro på det du säger, det är ju så urbota dumt? Ibland det första man får höra om man blir arbetslös är att man ska regga sig på alla bemanningsföretags sidor för att öka sina chanser till arbete. De ger inte ut några cert eller behörigheter. Man kan, om man är i en grupp med hög chans till arbete om man har truckkort, få denna utbildningen betald via AF, men det har inget med bemanningsföretagen att göra, de rekryterar bara arbetslösa som de tror skulle passa i de roller som de erbjuder till företag. AF och dessa företag jobbar dock i ett nära samarbete, då det ser bra ut för AF's siffror att någon kommit ut i arbete i ett par månader innan denne blir arbetslös igen. och man får alltid höra tjafset om att regga sig på alla deras skitsidor för att kunna få nåt tillfälligt underbetalt skitjobb hoss nån dum jävla arbetsgivare som inte ens kan fatta skillnaden för ens anställda att faktiskt ha ett fast jobb kontra en osäker kortare anställning.
En annan sak som vi inte ens berört är varför i helvete ska dessa bemanningsföretag sitta och generera dessa tillfälliga osäkra anställningar och tjäna en massa pengar på det, när man kunde anställa folk PÅ RIKTIGT, och ge dom trygghet PÅ RIKTIGT, och inte bara nånting som kan tas ifrån en när som helst och man kastas ut i arbetslöshet igen, bara för profiten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in