2022-05-02, 14:44
Moderator
Siegfrids avatar
Stig Lindgren, som bor på Framnäs gruppboende i Fors, nekas enligt Avesta tidning att dricka lättöl till maten på vardagar.
Citat:
Nu har han fått svar från kommunen: en lättöl till maten skulle strida både mot lagen och mot kommunens klimatmål.
https://www.avestatidning.com/2022-05-02/stig-nekas-lattol-till-maten-strider-mot-lagen-och-vara-klimatmal
betalvägg, men det viktigaste framkommer i ingressen.

Nu undrar jag: vilken lag och vilka klimatmål hindrar de äldre att ta sig en välförtjänt lättöl på ålderns höst? Antar att Stigs jämnåriga som bor själva hinkar precis så mycket lättöl de önskar.
Men kommunen ska neka? Historien förtäljer inte om Stig får en lättöl eller två till helgen, men där verkar klimatgränsen gå.
(Ingen jävla invandringsdiskussion om jag får be, detta verkar handla om pursvenska woke-dårar)
Citera
2022-05-02, 14:49
Bannlyst
Det förekommer inget supande på äldreboenden och bra är väl det.
Citera
2022-05-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
En lättöl till maten lär de ju inte bli fulla på.
Dessutom framgår det i artikeln att de inte ens längre får kolsyrat vatten på vardagarna.
Citera
2022-05-02, 14:52
Medlem
AugustStrindbergss avatar
En lättöl är väl ingenting... Låt honom få sin lättöl!
Citera
2022-05-02, 14:53
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Stig Lindgren, som bor på Framnäs gruppboende i Fors, nekas enligt Avesta tidning att dricka lättöl till maten på vardagar.

https://www.avestatidning.com/2022-05-02/stig-nekas-lattol-till-maten-strider-mot-lagen-och-vara-klimatmal
betalvägg, men det viktigaste framkommer i ingressen.

Nu undrar jag: vilken lag och vilka klimatmål hindrar de äldre att ta sig en välförtjänt lättöl på ålderns höst? Antar att Stigs jämnåriga som bor själva hinkar precis så mycket lättöl de önskar.
Men kommunen ska neka? Historien förtäljer inte om Stig får en lättöl eller två till helgen, men där verkar klimatgränsen gå.
(Ingen jävla invandringsdiskussion om jag får be, detta verkar handla om pursvenska woke-dårar)

Kanske Stig även förvägras lättöl på boendet, även om han inköper det själv?

Jag trodde att en pensionär är en vuxen, myndig människa som äter och dricker vad han vill i sitt eget hem???
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-05-02 kl. 14:57.
Citera
2022-05-02, 14:53
Medlem
Lättöl klassas som en måltidsdryck och omfattas inte av alkoholskatten, så jag har jävligt svårt att se vilken lag det skulle bryta mot. I kommunalvalet fick sossarna nästan hälften av rösterna, där har du nog en viktig del av förklaringen. Röstar man på folkförrädare blir det så här.
Citera
2022-05-02, 14:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337

Är du helt dum? Inte ett enda rätt här.

Detta fall handlar om lättöl till maten som Stig vill ska tillhandahållas av kommunen. Lättöl är att jämställa med läsk eller annan kolsyrad måltidsdryck och kommunen tillhandahåller inte sådana utan bara mjölk, vatten eller nån slags saft. Förutom på helger då de boende får lyxa till det med lite bubbeldricka. Så "supa" eller inte "supa" har inte med detta att göra.

Förövrigt finns det visst de som super på äldreboenden. Om någon vill köpa alkohol och dricka det på sitt äldreboende så får ingen hindra det. Vi lever i ett fritt land.
Citera
2022-05-02, 14:59
Medlem
Det var ju tråkigt och tramsigt, tycker de borde kunna få lättöl. Men är det såpass viktigt (vilket jag förstår att det är när man inte har lika mycket att njuta av längre), så kan han väl bekosta det själv. Både på äldreboenden och i hemtjänsten så brukar de gamla ha hjälp med inköp, även med starkare dryck från Systembolaget om så önskas.
Citera
2022-05-02, 15:02
Medlem
Mullrets avatar
Klimatmål. Hur tänkte kommunen här?

Blev Stig fisig av ölen?

Sanningen heter kostnadsbesparingar..
Så billig mat som möjlig. Kranvatten att dricka.
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är du helt dum? Inte ett enda rätt här.

Detta fall handlar om lättöl till maten som Stig vill ska tillhandahållas av kommunen. Lättöl är att jämställa med läsk eller annan kolsyrad måltidsdryck och kommunen tillhandahåller inte sådana utan bara mjölk, vatten eller nån slags saft. Förutom på helger då de boende får lyxa till det med lite bubbeldricka. Så "supa" eller inte "supa" har inte med detta att göra.

Förövrigt finns det visst de som super på äldreboenden. Om någon vill köpa alkohol och dricka det på sitt äldreboende så får ingen hindra det. Vi lever i ett fritt land.

Vad jag vet så avskaffade man fattighus, sinnessjukhus och övriga anstalter redan för länge sedan. Likaså omydighetsförklarande.

Idag så betraktas en pensionär på ett äldreboende, en brukare på ett LSS-boende eller annat vårdboende som en vuxen fullt myndig människa boendes i en egen lägenhet. Förbjuda folk att dricka el äta vissa saker är möjligen sanktionerat enl tydliga regler på exempelvis rättspsykiatriska sjukhus eller kriminalvårdsanstalter.

Att säga att Stig inte får dicka lättöl i sitt eget hem måste vara olagligt.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-05-02 kl. 15:04.
Citera
Medlem
Klart han ska få dricka sin öl!! Jävla fasoner, och dessutom häva ur sig trams som "klimatmål", relaterat till lättöl? är de helt pantade?
Senast redigerad av UpTop 2022-05-02 kl. 15:29.
Citera
2022-05-02, 15:16
Medlem
Ekonomiska depressionen tilltar, dom svagaste lider mest, skam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in