2022-05-01, 22:27
Medlem
• Du nämner att ni jobbar. Hur tar ni er till jobbet själva? Hur många har egen bil?

• Vet arbetsgivare om ert extraknäck som protestanter. Hur många har fått problem med jobbet pga demon.

• Hur bor ni? Hydda i skogen? Husproduktion innebär indirekt stor förstörelse av våtmarker, sand till betong tas tex från mudderverk vid kustlinjer. Ni bör ej bo i hyresrätt av den anledningen.
Citera
2022-05-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
XR finns i de flesta länder. Kina är svårt som du nog vet. Klart man måste ligga på dem. Men vi har ingen rätt att luta oss tillbaka som många höger troll tycks brinna för. Många bäckar små. Och de rika har störst ansvar. De fattiga behöver typ inte förändra sina vanor.

Så ni VET att 5,5miljarder människor är påväg att ändra sina vanor till hur västvärlden betedde sig på 60-70-80-90-talet, men gör inget åt det?

Snacka om att missa poängen med allt isåfall.
Citera
2022-05-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Du har noll koll.

Sverige har minskat sina utsläpp under 60 års tid.

Åk till Kina och klaga!

Det stämmer inte alls. vart har du fått det ifrån?
Sverige siffertrixar och räknar inte in en massa utsläpp. Dels från utdikade myrar och våra konsumtionsutsläpp i andra länder.
plus att det alltid ser ut såhär:

Miljöskadliga subventioner 2,5 ggr större än miljöbudgeten 2020

slutet av augusti hade världen satsat sammanlagt 12,2 tusen miljarder dollar i krisstöd p.g.a. pandemin. Att ta itu med klimatkrisen sägs vara för dyrt. Men 10% av den summa som nu satsas på ekonomisk återhämtning vore tillräckligt för att nå utsläppsmålen i Parisavtalet.
Citera
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
I England blir XR inbjudna till TV sofforna. Med ganska intressanta resultat.

De som är engagerade är mycket brokiga. Oroliga pensionärer, ungdomar, forskare, högutbildade. Alla åldrar. Jag skulle säga att ganska få är miljömuppar sen gammalt.

Men å andra sidan Miljömuppar och hippies har ju haft rätt hela tiden. Mer egenproducerad mat. Oberoende från olja (Putin och Saudi). Psykedeliska svampar(finns nu på Karolinska institutet). Klimatkrisen....... and the list goes on and on.

Problemet kanske är just detta att ingen vill befatta sig med dessa lösningar just för att de där patchouli luktande flummarna förespråkat dem i 40 år.. Tänk om det blir vår undergång? Jävla komiskt isåfall. haha

Egenproducerad mat utan olja? En gubbe med traktor gör 100 lantarbetares jobb. Dessa 99 personer som blir över kan då bli lärare, sjuksköterskor, läkare, poliser, hantverkare, konstnärer, lastbilsförare, industriarbetare, forskare, musiker och tyvärr "extinction rebeller".

Vår välfärd är skapad av billig energi. Att höja priset på energi genom dyra idiotlösningar som vindkraft är fel. Vindkraft dödar fåglar, dödar kineser i gruvor, kostar 3 ggr mer CO2 än kärnkraft, förstör närmiljön för folk och fä, minskar värdet på fastigheter samt ökar gasberoendet. Ökat pris på energi håller fattiga länder fattiga då de inte kan frigöra folk från matproduktion.

Största problemet är överbefolkningen. Sluta ge stöd till Afrika så de kan återgå till självförsörjning och en för dem normal befolkningsnivå.
Citera
Medlem
Citat:
XR finns i de flesta länder. Kina är svårt som du nog vet. Klart man måste ligga på dem. Men vi har ingen rätt att luta oss tillbaka som många höger troll tycks brinna för. Många bäckar små. Och de rika har störst ansvar. De fattiga behöver typ inte förändra sina vanor.

Det låter ju bekvämt. Så ni behöver inte göra något själva. Bara de rika.
Citera
2022-05-01, 22:34
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Suck,, Nej det stämmer inte. Vi är mästare på att trixa med siffror.
Räknas våra konsumtionsutsläpp minskar det inte alls. Och det måste ju med i kalkylen såklart.

Vad menar du? Alla källor jag hittar säger att Sveriges koldioxidutsläpp har mer än halverats sedan 70-talet. Vår elproduktion har gått från att vara till 80% fossil-baserad till mindre än 25%.

Anledningen till att åtminstone inte jag kan ta er på allvar är just för att ni gör det här i världens miljövänligaste land. Sveriges miljöförstöring är absolut ingenting jämfört med Kinas och Indiens. Snart kommer även sub-sahariska Afrika sätta igång på allvar när de förökar sig som kaniner.

Kommer ni åka till någon av de platserna och protestera mot riktig miljöförstöring?
Nej, det vågar ni inte.
Citera
2022-05-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Måste vi ta emot klimatflytkingar
Tycker inte du att t ex muslimer i Sverige ska sluta skaffa så många barn då det är förkastligt att ha många barn ur ett sustainable perspektiv?
Hur duktiga tycker du att folk från Mellanöstern och Somalia är på att tänka och agera miljövänligt?
Är allt vita västlänningars fel?
Varför har ni inga arbetare i en rörelse, många är läkare och arkitekter i bostadsrätter centralt

Lite småsköna fascist förslag det där. Det får stå för dig.

Men skämt åsido, En FN rapport menar att vi kan få uppemot 1 miljard klimatflyktingar redan 2050.
Detta borde få varenda Sverjevänn att bli miljömupp över natt.

Ja helt rätt. Arbetarklassen måste med. De som blir mest rövknullade av klimatkrisen(eliten).
XR UK jobbar mycket med detta. Och har fått delar av arbetarklassen att röra på sig.
Citera
2022-05-01, 22:39
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Det stämmer inte alls. vart har du fått det ifrån?
Sverige siffertrixar och räknar inte in en massa utsläpp. Dels från utdikade myrar och våra konsumtionsutsläpp i andra länder.

Vad fan menar du med ”våra konsumtionsutsläpp i andra länder”? Har vi en pipeline som skickar koldioxid till Afrika?
Citera
2022-05-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Eftersom att ingen verkar ha ställt den klassiska och obligatoriska Flashbackfrågan så får väl jag göra det då.

Tar du den i tvåan?

Haha, den behövs ändå där någonstans.
Citera
2022-05-01, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Varför är ni ö.h.t aktiva / demonstrerar i ett land som Sverige? Vad tror ni att ni ska uppnå genom att exempelvis blockera trafiken (jävlas med vanligt folk) ett av världens miljövänligaste länder?

Varför inte skrapa ihop en reskassa och åka på tur genom Indien, Afrika, Kina eller Sydamerika?

Blockera trafiken här istället.
https://youtu.be/wVnMBGXVVUI

Hur känns det att ha medverkat till att göra Europa beroende av gas och mineraler från Ryssland? Det är nämligen vad ert lobbande mot gruvidustrin och kärnkraften leder till. Blodspengar till miljövidriga militärdiktaturer.

Kan du ärligt se dig själv i spegeln och tänka att där står en snubbe som gör skillnad?

Sverige är riktiga busar när det gäller miljö. Vi missar nästan alla våra egna miljömål. Vi har skövlat vår skog på ett sätt som får Bolsonaro att framstå som en miljökämpe. Och vi är långt ifrån att nå vår del av
Parisavtalet.

Högern har ju gullat med Putin mer än någon annan. Och fått en del valhjälp med, hehe...
Citera
2022-05-01, 22:43
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Lite småsköna fascist förslag det där. Det får stå för dig.

Men skämt åsido, En FN rapport menar att vi kan få uppemot 1 miljard klimatflyktingar redan 2050.
Detta borde få varenda Sverjevänn att bli miljömupp över natt.

Ja helt rätt. Arbetarklassen måste med. De som blir mest rövknullade av klimatkrisen(eliten).
XR UK jobbar mycket med detta. Och har fått delar av arbetarklassen att röra på sig.

Om varje klimatflykting planterade ett träd bakom sitt hus skulle problemet vara ur världen.
Men såna lösningar vill vi inte ha, eller hur.
Citera
2022-05-01, 22:46
Medlem
Ok, efter att ha läst dina svar så går de lätt att summeras ungefär så här:

Du och din organisation vill slå ett slag för miljön, men så fort du får en fråga om hur du tycker att detta ska ske, eller vilka alternativa förslag som kan bära frukt så kan du inte svara utan slår ifrån dig frågorna med hänvisning till att det bara är din uppgift att skapa opinion? Det påminner mig om försöka diskutera med små barn som "vill ha", eller otroligt berusade personer som tycker att de har rätt men inte kan formulera ett bra försvar för sina ståndpunkter.

Nåväl, jag betvivlar inte att du i grunden vill väl och jag instämmer kring att naturen är värd att rädda och värna om. Mitt problem med XR's och ditt resonemang är att det inte finns några vetenskapliga bevis för att jorden är på väg mot en klimatrelaterad undergång. Klimatförändringar är naturliga och har alltid skett samtidigt som att det finns tydlig bevis på att vi bidrar till dessa förändringar, dock inte på någon katastrofal skala. Jag är ingen klimatforskare och skulle inte försöka ge mig på att på egen hand tolka IPCC-rapporten, men jag har läst forskares tolkning av den, och ingen seriös välackrediterad forskare för fram att jorden är på väg att gå under, så jag undrar var du har fått detta ifrån? Jag undrar också om du inte skäms lite över att sprida något så pass felaktigt då barn och ungdomar har svårt att ta till sig denna information och faktiskt mår psykiskt dåligt, barn kommer tro på dig att jorden är på väg att gå under, du har ett ansvar som vuxen att skydda dem mot sådana tankar, inte spä på dem genom att ringa i domedagsklockan och stanna trafik runtom i stan. Den saken du slåss för är en chimär, jag undrar varför du gör det? Är det för att du får känna dig viktig? Det finns ingen värdig kamp längre, så du slåss mot väderkvarnar och kallar dem för jordens klimatundergång? Detta är svårt för mig att förstå.

En andra fråga är om varför det är så viktigt att bedriva opinion i Sverige, ett av världens mest miljömedvetna land? Jag misstänker att svaret är: För att det är bekvämt, här är allmänheten snäll och slår dig inte när du sätter dig över dem och förstör deras vardag, polisen är också snäll, och straffen likaså. Kina, USA, Indien och Ryssland är de mest miljöförstörande länderna i världen, om ditt mål är att förändra och driva opinion så bör du göra det där, inte här. Anledningen till att du inte gör det är för att det är obekvämt, du riskerar att bli slagen och fängslad i dessa länder, detta betyder att ditt högfärdiga tal om att kämpa för det som är rätt och mot jordens undergång med alla medel måste bara är skitsnack. Du är villig att utsätta alla andra obekvämligheter genom att stoppa trafik för miljöns skull, men du är inte villig att utsätta dig själv för ens den minsta formen av problem, detta gör dig till en hycklare av den högsta graden.

Det finns en rad samhällsproblem som jag anser vara akuta att ta tag i, jag gör det genom att prata med vänner, politiker och driva opinion genom samtal. Jag gör det på detta sätt för att jag, till skillnad från dig inte anser att mina uppfattningar är mer värda än någon annans, jag ser inte ner på människor och tror att jag är smartare än dem, jag tror att vi alla har mycket att lära av varandra och att förändring bäst sker genom demokratiska processer (även om dessa är långt ifrån perfekta). Du å andra verkar se ned på andra så pass mycket från din höga upplysta piedestal att du tar dig rätten kidnappa folks dagliga liv och tvinga dem att lyssna på det du har att säga, även om det inte bygger på mycket mer generella uppfattningar och hörsägner. Du förkastar demokratiska ideal och liberalism samtidigt som du anser att en diktatur baserad på din grupps (som för övrigt är ytterst få till antalet) uppfattningar är det enda rätta sättet att leva, grattis! hade du varit nationalist också så hade du prickat in alla faktorer som bygger en fullblodsfascist, märkligt va?

Så snälla förklara för mig slutligen hur du tänker när du sätter dig över alla andra människor i samhället och ställer till det för alla utom dig själv. Vad är det som gör dig så speciell att du har den rätten? Hur kommer det sig att inte fler ansluter sig till XR? Jag tenderar att tro på människan och människans förmåga att göra i huvudsak vettiga val, är allmänheten i Sverige så dumma att de inte ser att eran väg är den rätta? Eller ligger sanningen snarare i att det ni säljer vill folk inte ha, för att det är bullshit, den opinionen ni bedriver bildar inte opinion, den skapar irritation och ilska som i slutändan bidrar till att ogiltigförklara legitima satsningar på miljön och tystar demokratiska opinionsbildare som faktiskt bidrar till en bättre värld.

Jag ser fram emot att du fördjupar dina argument kring ovan påståenden och frågor/ Kimball
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in