2022-05-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Det är nu bevisat att miljörörelsens organisationer är finansierade av Ryssland för att försvaga väst samt stärka Ryssland i form av ökad export av bla gas.

https://uvell.se/2022/03/02/miljororelsen-finansieras-av-putin/

Så min fråga är; hur kan du sitta och kalla folk Putinkramare mm. när du och dina svagsinta kompisar spelar helt i händerna på Ryssland?
'

Vänta lite nu, hur förklarar du detta? Vi blockerar ryska Kol tåg i Finland. Och ryska oljetankers i norge och andra länder samt bedriver hårda kampanjer att sluta importera Rysk olja och Gas. Kampanjer riktade mot företag som sen drar sig ur. Hur gynnar detta Ryssland?
Citera
2022-05-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CainvsAbel
Är decimering av mänskligheten en väg att gå enligt er?
Om inte idag; hur ser era kalkyler ut gällande när vi bör börja decimera vs. framsteg fungerande bosättning på andra himlakroppar?

Den gröna teknik drömmen som lösningen på allt är bara flum.
Vi behöver ny teknik men vi måste även förändra vårt system.
Citera
2022-05-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Har du någon förståelse för att du retar upp en del folk väldigt mycket?

Ja det har vi. Vi vet att vi stör. Men de flesta har förståelse. Vi har mycket att tacka civil olydnad. Det är en integral del av våra demokratier.
Citera
2022-05-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Intressant tråd.

Är det frustrerande att inte ha det stöd från allmänheten som ni skulle vilja ha? - Min spontana känsla är att det allmäna stödet är rätt litet.

Anser ni att man bör satsa på mer klimatanpassade energitillgångar, tex kärnkraft som teoretiskt skulle kunna vara up and running inom 2-6 år (svensk byrokrati är seg) med rätt incitament och subjventioner likt annan "grön energi"? - Detta var kanske två frågor i ett , men hoppas att du kan svara ändå.

Har ni tankar på att ta till våld ifall era aktioner fortsatt inte lyckas? - Med lyckas menar jag inte enskilda event utan den allmäna kampen.

Inte läst hela tråden så ursäktar mig på förhand ifall dessa frågor redan besvarats.

En stor majoritet i Sverige tycker att klimatfrågan är den viktigaste. Jag upplever att vi har mycket stöd. Och de som klagar är få men högljudda.

Vi kommer inte ta till våld. Forskningen är tydlig på den punkten. Det leder ingen vart.

Vill passa på att påpeka att XR vill inte jättemycket egentligen. Vi vill att man lyssnar på forskarna. Att man agerar och talar klarspråk. Och att man stärker demokratin med medborgarråd.

Sen punktmarkerar vi aktörer som Lundin Oil, Blackrock, Sveaskog osv... Men hela paket med lösningar förmedlar vi inte. Men vi människor har redan lösningar på alla problem. Trust me.
Citera
2022-05-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pmepme
Varför ljuger du om vilka länder/regioner som släpper ut mest? https://www.worldometers.info/co2-emissions/co2-emissions-by-country/

Tänk efter när du läser. Jag skriver historiska utsläpp.
Citera
2022-05-01, 21:25
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Väger de positiva konsekvenserna av detta fenomen (som är orsakat av den ökade CO2-halten och av klimatförändringarna) upp de övriga, väldigt omfattande negativa effekterna?

Det verkar inte så.

https://www.bbc.com/news/science-environment-36130346

Så att det blir mer skogsyta på jorden, och i förlängningen mer fotosyntes, hjälper inte mot koldioxid problemet, trots att det är just så koldioxid försvinner från atmosfären? Endast politiska och ekonomiska lösningar hjälper.
Sen undrar ni varför man är skeptiskt mot sådana här klimatrörelser.
Citera
2022-05-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medicate me
Alla de här auktionerna där ni limmar fast er osv, är det någon form av PR-kampanj för er?
Gör ni något konstruktivt som tex lagändringsförslag eller upprop mot/för saker också?

Ja vi har våra blygsamma krav. När regeringen uppfyllt dem kommer XR upphöra. (typ)
Citera
2022-05-01, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vilket extrem väder tänker du på? När hade vi en riktigt storm sist i Sverige? 2005 om jag minns rätt.

Du vet att klimatet var annorlunda även på 1600-talet, och så helt annat på medeltiden, osv osv.

Det vi dock bör göra är att förbereda för den gigantiska vattenhöjning på 1m om hundra år som de förutspått (dock har det inte hänt någon nämnvärd ökning de senaste decennierna, öggrupper som skulle ligga under havsytan är lika stora idag, och satsar på turism för pengarna de fick att evakuera för)

Klimatförändringar är som du skriver en kontinuerligt pågående process, det finns inget som är ett konstant normalvärde. Att medeltemperaturen 1850 skulle vara något riktmärke är ju bara trams någon hittat på, vi kan lika gärna fastställa att medeltemperaturen vid Jesus födelse är riktvärdet.

Dessutom är vi fortfarande på återhämtning ifrån den senaste köldtoppen i den nuvarande istiden vi lever i.

De naturliga fluktueringarna finns såklart. Men nu har vi överstigit dem med flera hundra procent. Och det synkar med kurvan för C02 utsläpp.
Citera
2022-05-01, 21:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Så att det blir mer skogsyta på jorden, och i förlängningen mer fotosyntes, hjälper inte mot koldioxid problemet, trots att det är just så koldioxid försvinner från atmosfären? Endast politiska och ekonomiska lösningar hjälper.
Sen undrar ni varför man är skeptiskt mot sådana här klimatrörelser.

Om du läser kommentaren från huvudförfattaren till studien du hänvisar till så kanske lite av skepsisen lättar:

Citat:
The lead author, Prof Ranga Myneni from Boston University, told BBC News the extra tree growth would not compensate for global warming, rising sea levels, melting glaciers, ocean acidification, the loss of Arctic sea ice, and the prediction of more severe tropical storms.
Citera
2022-05-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Hur många bilar har ni i din familj?

Jag har 1 biogasbil.
Men det är inte på individnivå som klimatkrisen löses. Det är politiken och företagen som har makten att ändra riktningen på vårat samhälle.
Citera
2022-05-01, 21:30
Medlem
Känns det bra att vara nyttig idiot och utföra globalisternas smutsgöra?
Citera
2022-05-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButNew
Dina siffror är så fel att man nästan blir mörkrädd, läs och lär . När man är så ute och cyklar med så grundläggande data så är det svårt att ta dig på allvar med något annat du skriver och påstår.

Dito hörru. Jag skriver historiska utsläpp. Lär dig läsa först. (om jag ska ha din attityd i detta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in