2022-05-01, 17:22
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Ser mest ut som att Ryssen har tagit allt de sa de skulle ta, plus lite till.

Där har ni rätt. Tvättmaskiner, tv´s, rosa skor, guld och sprit.
Citera
2022-05-01, 17:24
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Redan fixat.

https://pbs.twimg.com/media/FRq1zjcWYAAvHOe?format=jpg&name=900x900

Hehe ja detta inlägg gjorde min dag.
Citera
2022-05-01, 17:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Hur många soldater förlorade Ryssland när de slog ut Azov i Maruipol? Ej sett några siffror på det. Azov har ju förlorat allt sitt manskap förutom de som sitter i Azovstals bunkrar.

Då Azov haft 8år på att militarisera Maruipol måste ryssarnas förluster vara höga? Azov gjorde varje hus till ett försvarsnäste, även dagis och förskolor har varit nästen för soldater av videobilder jag sett.

Här kan man se vad de båda sidorna hävdar. Man är inte ens överens om hur många ukrainare som var där. Enligt Ukraina var de 3500, enligt Ryssland 8000. Azov var bara en av trupperna (5 olika trupper var där) och Azov finns på andra ställen i Ukraina också. De har slagits både utanför Kiev och i Kharkiv. De hade bara en av sina baser i Mariupol. Så Rysslands narrative om att alla nazister är i Mariupol är ju fel.

Nog svårt att få fram sanningen ännu men många döda på båda sidor. https://en.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Mariupol
Citera
2022-05-01, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rep0904
Dom är inte ens i närheten av att ha tagit Donbass? Avsätta regeringen gick ju också sådär.

Som alla andra delmål Ryssen har för Ukraina är det bara en fråga om när. När Donbass faller, när regimen faller m.m.

I 8 år har Ukraina grävt ner sig vid Donbass, på lite över en månad vart dessa omringade och avskurna och kommer likt Azov och Ukrainas marinkår i Mariupol ge upp, eller dö. Tusentals har redan gett upp.

Förmodligen har de även tusentals civila som gisslan likt i Azovstal, dessa modiga krigare.
Senast redigerad av Misogynist 2022-05-01 kl. 17:28.
Citera
2022-05-01, 17:26
Medlem
KillPus avatar
Något nytt om stabschefsråttan Gerasimov?
Det sägs att putler blev rasande att orchernas arme inte kan uppnå ngt före deras huvudrunkhelg 9-de maj och skickade Gerasimov till fronten personligen leda anfallet som fastnade vid Izjum ngnstans.
Ukrainska hjältar passade då på att beskjuta platsen där huvudråttan skulle befinna sig och han blivit skadad och evakuerad därifrån med stort pådrag i Belgorod.
Naturligtvis blir det ingen bekräftelse om händelse fr RU:s sida, men det är bra nyheter i vilket fall som helst.
Att orcherna är fast, ingenting fungerar och inom kort kommer dessa löss förgöras av ukrainarna med hjälp av NATO:s leksaker.
Blir glädjande att observera många fler gråtande rysskäringar i diverse ryska byar/städer när mer lik kommer dit!
Citera
2022-05-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreachMode
Några ryssar som är ute bland ruiner på en liten stöldturné! https://www.youtube.com/watch?v=8ybonNWgCtg

Mycket bra video!
Citera
2022-05-01, 17:28
Medlem
donald12s avatar
Kommer Putin göra en "special operation" i Moldavien?

Ser ju onekligen ut som om han förbereder för det....

The #Transnistria pro-Russian enclave btw #Moldova & #Ukraine printed a newspaper dated May 2, 2022 (tomorrow) with breaking news on bloody terror acts that "have happened there" with dozens of killed civilians + call to Putin to "save us & invade". Source: Intel Dept of UAF.
Citera
2022-05-01, 17:29
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cognac
Ukrinform TV är sponsrat av Ukrainska regeringen så jag utgår ifrån det är ryssar som åker på däng här:
https://www.youtube.com/watch?v=1zY3WdkXL74
Dom ser ju helt chanslösa ut. Att stå stilla med en stridsvagn under ett anfall låter som en dålig ide.
Jag har sett flera klipp där ryssar inte verkar ha någon plan för hur de ska agera vid bakhåll.
Dataspel, klicka på översätt.
Citera
2022-05-01, 17:29
Medlem
Citat:
Som alla andra delmål Ryssen har för Ukraina är det bara en fråga om när. När Donbass faller, när regimen faller m.m.

I 8 år har Ukraina grävt ner sig vid Donbass, på lite över en månad vart dessa omringade och avskurna och kommer likt Azov och Ukrainas marinkår i Mariupol ge upp, eller dö. Tusentals har redan gett upp.

Förmodligen har de även tusentals civila som gisslan likt i Azovstal, dessa modiga krigare.

Total nonsens. Jag gissar du inte ens vet vad Donbass är.
Citera
2022-05-01, 17:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ser mest ut som att Ryssen har tagit allt de sa de skulle ta, plus lite till.

Ryssarna förlorar ju mark varje dag. Exempelvis idag så har de förlorat -24 kvm.

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Det går verkligen inte efter plan.

Och snart sätter Ukraina in sina tunga offensiver, när de hunnit bekanta sig med de nya tunga vapnen från väst, och börjar köra ut ryssarna från Ukraina.
Citera
2022-05-01, 17:32
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Hur många soldater förlorade Ryssland när de slog ut Azov i Maruipol? Ej sett några siffror på det. Azov har ju förlorat allt sitt manskap förutom de som sitter i Azovstals bunkrar.

Då Azov haft 8år på att militarisera Maruipol måste ryssarnas förluster vara höga? Azov gjorde varje hus till ett försvarsnäste, även dagis och förskolor har varit nästen för soldater av videobilder jag sett.

Civila offrena är i särklass högst sett till viset Ryssland förvandlat staden till en grusgrop på och som dessutom genuint tycks fått dem att undra varför folk spjärnar emot så in i bängen från att resten av sina liv "leva" under ryskt förmynderi. På andra plats utifrån en kvantitativ räkenskap så kommer naturligtvis de ryska militära förlusterna som är omöjligt att veta och någonting som lär dröja om en någonsin.

"Perversa" skulle jag tro. Krig i stadsmilö är ingen lek, krig i statsmiljö under ryskt ledarskap än mindre; krig som aggressor i stadsmilö under under ryskt ledarskap förmodligen den mest hopplösa tillvaro som jag kan föreställa mig.

Vidare så köper jag heller inte narrativet om att Mariupol nu är "befriat" (i meningen helt ockuperat) ett dugg så läge ryssen inte fått stålverket att officiellt lägga ner sina vapen. Om så nu skett något jag helt missat i så fall, "grattis", antar jag? Hade jag som svensk soldat ockuperat Köpenhamn under tre månader medan ett betydande gäng tokigt envisa danskar fortfarande hängde pung i katakomber under Tuborgbryggeriet hade jag knappast åtnjutit någon känsla av att ha ryggen fri utan att lura mig självt.
Citera
2022-05-01, 17:32
Medlem
baggebo1s avatar
Ett gäng ukrainska soldater i Yampol berättar om hur de skickades ut som kanonmat och övergavs av befälen. 70% av soldaterna ligger döda, kringströdda i skog och mark. Ingen tar ansvar, ingen bryr sig:

https://twitter.com/ProfessorsBlogg/status/1520531876825509889
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in