2022-05-01, 16:23
Bannlyst
Några ryssar som är ute bland ruiner på en liten stöldturné! https://www.youtube.com/watch?v=8ybonNWgCtg
Citera
2022-05-01, 16:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Nå, har Ukraina vunnit ännu eller är det fortfarande bara fantasier medans man förlorar mark och soldater?

Ukraina vinner mark just nu. Se själv:

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/
Citera
2022-05-01, 16:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Norge var nere och bombade Libyen,det var inte i USA:s ärende eller?
Även om motståndet var så dåligt så var det lite mer än bara övning,folk dog faktiskt!
Island är en viktig strategisk punkt för USA:s marin som nyttjas till Max!
Ett citat om hur viktigt det anses och ansågs redan under andra världskriget;
The United States was initially unenthusiastic about this proposal, but ultimately concluded that Icelandic occupation was a matter of national defense and occupied Iceland on July 7, 1941.

Säkert mycket intressant att fördjupa sig i det, men det gör ändå inte Rysslands invasion och ockupation av Ukraina försvarlig eller legitim.
Citera
2022-05-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det finns andra trådar för om Sverige ska gå med i Nato, denna handlar om Rysslands invasion av Ukraina.

Man hoppas ju att Putin är sjuk och att han trillar av så det kan bli ett slut.
Frågan är om krigsmaskinen bakom honom stannar…
Lätt att hamna på villovägar i diskussionerna ibland 👍🏻
Citera
2022-05-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu börjar narrativet svänga om förluster. NY times:

https://www.nytimes.com/2022/05/01/world/europe/foreign-legion-volunteers.html?smid=url-copy

"In mid-April, U.S. intelligence agencies estimated that 5,500 to 11,000 Ukrainian troops had been killed, and more than 18,000 wounded. Western intelligence agencies estimate that Russian military losses range from 7,000 to 10,000 killed and 20,000 to 30,000 wounded."

Dvs. cirka 1:1 kill ratio nu enligt NY Times. (med större konfidensintervall på ukrainska sidan).
Personligen finner jag Ukraina-talet väldigt lågt, med tanke på att minst 6000 blev inringade i Mariupol. Men antagligen har ryssarna tusentals krigsfångar, så därför är siffrorna delvis missvisande. Där är också möjligheten att "ukrainian troops" inte inkluderar paramilitära bataljoner.

Tidigare rapporteringar hade förluster som var kraftigt till Ukrainas favör.

Det låter rimligt men samtidigt väldigt lågt om man ska tro på uppgifterna om uppåt 5000 förstörda ryska fordon. Så sanningen är väl troligen 2- 4 gånger högre förluster på båda sidor, exklusive ukrainska civila.
Citera
2022-05-01, 16:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad tror experterna runt om i världen angående 9 maj?

Tror man fortfarande att Putin kommer att ta sin Mats ur skolan på snyggast tänkbara sätt?

Eller kommer han snarare att eskalera?

Eller kommer inget särskilt att hända, utan kriget maler på som vanligt?
Jag gissar att Ukraina inte kommer låta Putler få ett lugnt 9:e maj-firande utan förbereder riktade motattacker just då. Jag tycker att det är fascinerande att man inte sänkt fler ryska skepp med Neptun-raketerna som man så pricksäkert använde för att förvandla kryssaren Moskva till en ubåt. Kanske man sparat övriga fartyg i Rysslands svarta havs-flotta till den 9:e maj?
Citera
2022-05-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En person som genomlevt Ukrainadårismen kommer aldrig mer att ställa den historiska frågan "hur kunde hela population X gå med på företeelse Y". Det finns ingen epok som befunnit sig på den här kollektiva bottennivån.
Jo det är något även jag reflekterat över men även hur propaganda används för hur något ska uppfattas på en nivå jag aldrig tidigare upplevt.
Även hur man sätter press på beslutsfattare att fatta snabba beslut enligt rådande uppfattning.
Ganska intressant, jag undrar hur man kommer se tillbaka på detta längre fram i tiden.
Citera
2022-05-01, 16:32
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misogynist
Nå, har Ukraina vunnit ännu eller är det fortfarande bara fantasier medans man förlorar mark och soldater?

Pressen ligger ovilligkorligen på lilleputtin och mongolorchernas Åsa-Nisse armé som skulle fått det här överstökat på några dagar. För Ukraina är en seger bara att hålla stången och städerna fria från ryssmutset.
Citera
2022-05-01, 16:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det låter rimligt men samtidigt väldigt lågt om man ska tro på uppgifterna om uppåt 5000 förstörda ryska fordon. Så sanningen är väl troligen 2- 4 gånger högre förluster på båda sidor, exklusive ukrainska civila.

Jag tror siffrorna på ryska fordon är missvisande, även om det finns visuell bekräftelse på många. Men ja, *2 är inte omöjligt. Artikeln (https://www.nytimes.com/2022/05/01/world/europe/foreign-legion-volunteers.html?smid=url-copy) säger "ukrainian" och "russian". Så det utesluter möjligen västliga frivilliga, mercenaries, L/DPR-styrkor och ukrainska "civila" som i själva verket var beväpnade (det sistnämnda skriver jag inte för att förringa att ryssarna skjuter civila, det gör de - men siffrorna kan friseras lite på det viset).
Senast redigerad av psychicsailor 2022-05-01 kl. 16:47.
Citera
2022-05-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Säkert mycket intressant att fördjupa sig i det, men det gör ändå inte Rysslands invasion och ockupation av Ukraina försvarlig eller legitim.

Absolut inte,,hoppas personligen efter ha sett klippen som ifrågasätter hans hälsa att han dör nu!
Anser att Sveriges agerande är fel dock men delas inte av många.
9 av 10 Agerar på känslor i sina beslut och ser inte den större bilden.
Så till den grad att när man påminner om att vi drabbas hårt ekonomiskt så blir svaret” även om det blir knäckebröd och vatten”
så ska vi hjälpa till…självmordsbombar-mentalitet.
Folk är så extrema och allt blir svart och vitt,,antingen är du med eller emot mentaliteten.
Vem brydde sig om Ukraina innan kriget,jag menar konflikten har pågått ett tag innan invasionen.
Inte jag,inte nu och inte då,ledsen men känner lika mycket som för Syrierna eller Afghanerna.
Citera
2022-05-01, 16:36
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Man hoppas ju att Putin är sjuk och att han trillar av så det kan bli ett slut.
Frågan är om krigsmaskinen bakom honom stannar…
Lätt att hamna på villovägar i diskussionerna ibland 👍🏻

Det ryktas att Putin snart skall genomgå en canceroperation och kommer att delegera sitt ansvar till Nikolai Patrushev under tiden. Det besvarar nog frågan som jag själv gått och klurat på ett tag, vem är egentligen Putins arvtagare?

Patrushev ser för övrigt ut som en riktigt trist byråkrat och påminner närmast om Herman van Rompuy eller Mr Burns om man så vill. Tror tyvärr inte han kommer att vara något uppköp om Putin dör på operationsbordet.

https://www.the-sun.com/news/5236303/putin-undergo-cancer-operation/
Citera
2022-05-01, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, eftersom det är en krigsförklaring mot Ryssland.

Du visar med klarhet att du är mentalt efterbliven.
Sverige gör precis vad dom vill utan att rätta sig för någon .

Men det fattar inte en rysstroll och kommunistkramare som dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in