Citat:
Ursprungligen postat av
PerTinent
Putin har redan gjort en felbedömning.
Skulle inte förvåmna mig om han nu tror att NATO inte kan hålla ihop (ex. Bulgarien som inte kan bestämma sig för om de ska skicka vapen till Ukraina, eller ej) och att Tyskarna, med sitt jävla falskspel, inte kommer att skicka trupp till Baltikum.
Svenskarna vågar ju inte ens skjuta ner flygplan som kränker lufrrummet, för femhundraelfte gången.
Vad är det som säger att ett enda NATO-land kommer att våga skicka in trupp i Baltikum? Förlitar du dig på USA?
Tveksamt om du frågar mig.
Putin har klart gjort en felbedömning av Västs reaktion. Han förväntade helt säkert inte att man skulle beslagta så mycket egendom utan något stöd i internationella lagar, och så massiva vapenleveranser. Men det är en ganska rimlig felbedömning, i alla fall jag hade heller inte gjort den gissningen om någon undrat 2021. Det är konstigt att inte fler klagat på högerkanten över beslagtagandet, egendomsrätten är fundamental i liberal ideologi.
Men om Putin betraktar vad som hänt, och av det drar slutsatsen att NATO inte vågar skicka in trupp i Baltikum är han bara korkad eller irrationell. Det är osannolikt att någon som klarat sig vid makten i 20 år skulle vara så dum. Utgå från att er meningsmotståndare är smart, inte dum, så kommer ni längre här i livet, är mitt tips.