2022-05-01, 04:23
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Mn släkt kom också från Karelen. De flydde dock ganska tidigt till Sverige. Men vid sammankomster fick man ibland höra lite historier om vad som utspelade sig under kriget. De höll nog inne de värsta hemskheterna eftersom jag var liten med fick iaf höra om "grannar" som bränts inne, blivit bortrövade och aldrig kommit tillbaka och många flickor som fick föda barn vid tidig ålder av någon anledning... De nämnde aldrig något om tyskarna. Vet dock att mina farföräldrar har mindre smickrande medaljer som de fått efter sin tjänstgöring inom det finska flygvapnet.
Om man ska glädja sig över något kan man glädjas av att ryssarna krigar mot just Ukraina. En rätt stor del av den sovjetiska armén som gick in i Finland kom just från Ukraina. Förvånar mig inte ett dugg över att de också håller på med massa djävulskap.

Det min mamma berättade om tyskarna var hur rädd hon var när hon hörde stöveltrampen och att de såg läskiga ut i sina uniformer, men aldrig att de utförde vidrigheter. Hon sa faktiskt att de behandlade dem väl och att tyskarna hjälpte Finland mot ryssarna i kriget och hon tyckte det var problematiskt att vara tacksam mot dem för de var ju nazister... men om man väljer mellan pest och kolera så..
Citera
2022-05-01, 04:42
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Mycket gap och skrik ang kriget i Ukraina och en massa tjafs och anklagelser mot Ryssland men historiskt sett så är det absolut inga konstigheter med ett anfallskrig ur ett historiskt perspektiv och man kan lätt dra paralleller med Sveriges invasion av Polen där vår kära folkhjälte Karl XII invaderade Polen och slaktade halva Polens befolkning för att göra slut på ett polskt hot mot svenska territorier i Baltikum. Samma sak med Putins krig. Man invaderar för att stoppa och eliminera ett hot mot ryska Krim. Inga konstigheter. Visst kan man tjafsa men USA skulle göra detsamma mot tex Kuba om Ryssland skulle beväpna Kuba och förbereda Kubas arme för en attack mot Florida. Putin har ansvaret för Rysslands säkerhet och det vore konstigt om han bara skulle fortsätta titta på hur Ukraina bombar etniska ryssar i östra Ukraina och hotar att återta kontrollen över Krim. De som tjafsar mot Putin kan lika väl ta och pissa på Karl XII staty på Kungsträdgården där Kentan langade knark. Javla Karl XII som startade ett blodigt krig mot Polen! Fy fan! Släng honom till metallskrot då

Du ser ingen skillnad på en historisk kung som levde på 1600-talet och en diktator som i detta ögonblick gör sig skyldig till folkmord och hotar med kärnvapen?
Citera
2022-05-01, 04:43
Medlem
Jirens avatar
Ukrainska soldater i Donetsk: Fienden beter sig desperat.

Från 29/4. https://www.youtube.com/watch?v=_dpIwwI86ss

"Ryssland försöker fortfarande visa framfötterna, men de är bara en hord. Bara kanonmat."

"De saknar militär taktik och strategi."

Inga överraskningar där.
Senast redigerad av Jiren 2022-05-01 kl. 04:56.
Citera
2022-05-01, 04:51
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Funderar lite.

Min personliga upplevelse av ryssar är ju dyster.
Hade en ryss i grundskolan minns jag, han var ett svin och snackade om att han skulle flytta hem.
En ryss på Campus, han var ett svin och pratade bara om hur bra Ryssland var.
Semesterorter, alla ryssar man stött på har varit svin.
I arbetslivet, kommer i kontakt med ryssar ibland. Alla endera ljuger, eller säger en sak och gör en annan. Totalt omöjligt att samarbeta med dessa.

Jag har ju trott att jag bara haft otur, men nu börjar det gå upp för mig att Ryssen är general-svin i allra djupaste grad.

Förstår faktiskt Ukrainare om de skjuter på ryssarna i deras självutlysta områden. Och jag antar att Ukrainare inte är så långt ifrån Ryssar i tänket heller, så det är klart det går åt skogen.

Jag har haft ryska kollegor på universitetet som varit sjyssta med normala värderingar men andra ryssar man mött är obehagliga oftast. Jag bodde granne med en svensk rik man med rysk golddigger fru när jag bodde utomlands, hon var en pengagalen idiot som behandlade personalen som skit. Ryska turister man träffar utomlands, tvi. Det är synd om de normala ryssar som tvingas bo i det där skitlandet och stå ut med vodkadrickandet och gapandet.
Citera
2022-05-01, 05:12
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I Finland finns faktiskt den gamla klyftan från inbördeskriget kvar. Det finns gamla vänsterfolk som ser på Ryssland som vissa här i tråden. Förr i tiden som jag förstått så var ju alla "finlandssvenskar" för de vita och kommunisterna som stödde Sovjet, de röda, bland finnarna. Nu tror jag det är mer splittrat men det är ju mycket färre som stödjer Ryssland. Mest gamla.

Självfallet, en seger för väst över öst hade ändrat mycket.

Det var lika många finnar som slogs för de vita och röda, 80-90 000 man vardera. Finlandssvenskarna är en minoritet så det var många finsktalande som också var vita. Det kanske var regionala skillnader, i Karelen slogs alla för de vita som jag har förstått. I min familj slogs alla manliga familjemedlemmar som var gamla nog. En morbror som var för ung rymde hemifrån för att delta i kriget. Fanns de röda norrut kanske, som i Sverige där det är mer rött norrut?
Citera
2022-05-01, 05:33
Medlem
BluePrinces avatar
Ebba Busch gör en kupp utanför ryska ambassaden och fotograferas i klänning av en rysk designer med ukrainska flaggan.

https://www.expressen.se/nyheter/ebba-buschs-klannings--markering-mot-ryssland/
Citera
2022-05-01, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Varför släpper inte nazisterna i Azovstal ut de civila när Ryssarna har en öppen humanitär korridor? Kommer de ukrainska nazisterna döda att de civila så att de inte kommer att kunna vittna om deras brott?

Man inte har inte öppnat något korridor. Däremot lyckades Azov få ut 20 kvinnor och barn igår.
Citera
2022-05-01, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Nej det är den dementa Biden marionetten som skänker amerikanernas pengar till vapen för Ukrainska nazister. Naturligtvis vill det militärindustriella komplexet dra ut på det så länge som möjligt. Det handlar ju bara om att sälja så mycket vapen som möjligt. Du är en nyttig idiot som hejar på det hela.

Fåne, sanningen är ju i så fall den att Putin "gick på den". Jag hejar inte på något, men den här gången är det bra om det tar stopp för Ryssland. Ett Ryssland som tar för sig av grannländer efter behag kan vi inte ha heller. De får lära sig leva innanför sina egna gränser.
Citera
2022-05-01, 07:26
Medlem
jhww82s avatar
Ansiktena på 10 orcer som utförde krigsbrott i Butja. Hoppas UA får tag på dem, skär av deras kukar och matar dem till hundarna.

Tydligen ska de ha blivit krigsplacerade igen men i öst. Bättre för Putin att de dör i kriget än att de börjar prata.

https://amp.lbc.co.uk/news/ukraine-releases-photos-of-ten-russian-soldiers-accused-of-being-butchers-of-buc/
Citera
2022-05-01, 07:26
Medlem
Jirens avatar
Från Expressen live på morgonen:

KRIGSEXPERTEN: "RYSSLAND KAN KOLLAPSA INOM VECKOR"

Kriget i Ukraina kan vara över om två till fyra veckor, säger brittiska krigsexperten Mike Martin.
– Ryssarna snart kommer att få slut på trupper och att Ukraina kommer att gå till motangrepp, säger Martin till BBC.

Han menar att ryssarna har slösat bort sin enda chans att ta Donbas-regionen och tillägger att trupperna som drogs tillbaka från Kiev-regionerna var "sönderslitna" efter sitt försök att ta över huvudstaden.

Även Brittisk underrättelsetjänst hävdar att Ryssland möter starkt motstånd i Donbas.
Citera
2022-05-01, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Från Expressen live på morgonen:

KRIGSEXPERTEN: "RYSSLAND KAN KOLLAPSA INOM VECKOR"

Kriget i Ukraina kan vara över om två till fyra veckor, säger brittiska krigsexperten Mike Martin.
– Ryssarna snart kommer att få slut på trupper och att Ukraina kommer att gå till motangrepp, säger Martin till BBC.

Han menar att ryssarna har slösat bort sin enda chans att ta Donbas-regionen och tillägger att trupperna som drogs tillbaka från Kiev-regionerna var "sönderslitna" efter sitt försök att ta över huvudstaden.

Även Brittisk underrättelsetjänst hävdar att Ryssland möter starkt motstånd i Donbas.

Låter ju nästan för bra för att vara sant, men hoppas kan man ju göra.
Citera
2022-05-01, 07:39
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Låter ju nästan för bra för att vara sant, men hoppas kan man ju göra.
Det verkar ju onekligen gå bra för Ukraina i Donbas.

Och raka motsatsen för de ryska orcherna. Deras moral är antagligen helt körd i botten nu. Inget ljus i tunneln, antingen skjuts man av ukrainarna eller av tjetjenska dödspatruller som jagar dessertörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in