2022-04-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
De sprängs i livesändning så det är verkligen unikt fotomaterial vi får se.
Gick han på en månad mina,,?
Citera
2022-04-30, 16:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nja verkar vara från igår när vi trodde det var lugnt. Rapporteringen verkar ligga efter.
https://liveuamap.com/en/2022/30-april-yesterday-huliaipilske-preobrazhenka-vremivka-olhivske

Mja, inte helt säker på det, enligt uppdateringarna på sidan så verkar det vara aktuella händelser, ryssen har väl lyckats med en leverans av ammunition.

Edit:

Du har rätt kollar man på varje enskild händelse så hände det igår när kartan var helt lugn.
Senast redigerad av Reimer 2022-04-30 kl. 16:14.
Citera
2022-04-30, 16:14
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, nu börjar det bli komplicerat det medger jag men Ryssland vill inte ha en kraftmätning med USA och Nato, därav allt djävla gnäll och hot från Rysk sida, de vet så djävla väl att USA och Nato rustar ihjäl dem på nolltid och skulle de (ryssarna) vara så djävla korkade att de drog igång en öppen strid med USA och Nato skulle det kriget vara avslutat innan de hann säga "mer vodka".
Du har nog rätt. Det lutar åt att Ryssland har trott att Ryssland kommer undan med vad som helst. Märkligt med tanke på att de bör vara införstådda med att Ukraina mottagit hjälp och stöd från USA under flera år.

Undrar vad som hade hänt om ryssarna lyckats med att plocka bort Zelensky och ersätta honom med en egen gubbe, typ Lukashenko. Hade detta gjorts i inledningen av kriget hade UAF fått slåss mot Ukrainas ledning, utan möjlighet till införsel av vapen.
Citera
2022-04-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ryssland har inga precisionsvapen, av de som påstås vara av den typen har 60% fallerat.
Deras vapen har visat sig vara fiaskobetonade med extremt dålig träffsäkerhet.
men frågan är relevant, varför har de inte skickat en drös av det kraftigaste de har mot regeringsbyggnaden?
Citera
2022-04-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Du har nog rätt. Det lutar åt att Ryssland har trott att Ryssland kommer undan med vad som helst. Märkligt med tanke på att de bör vara införstådda med att Ukraina mottagit hjälp och stöd från USA under flera år.

Undrar vad som hade hänt om ryssarna lyckats med att plocka bort Zelensky och ersätta honom med en egen gubbe, typ Lukashenko. Hade detta gjorts i inledningen av kriget hade UAF fått slåss mot Ukrainas ledning, utan möjlighet till införsel av vapen.
vad jag förstått var de på håret de lyckades ta Zelenskyy i krigets inledningsskede,,
Citera
2022-04-30, 16:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Så här, ukraina behöver få loss förband.
Innan 9 maj är inte ukraina i krig så polen kan ju lugnt segla in och gräva ned sig med en helvetes massa luftvärn- inga regler brutna alls.

Det kommer hända tro mig 😀
Pratas för mycket om att ukrakna tömmer väst på brigader, polsk militärövning och sen den ryska payopaen på det
Det vore en intressant vändning — frågan är om Ryssland skulle gå i krig mot Polen direkt?
Citera
2022-04-30, 16:18
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Gick han på en månad mina,,?
Enligt vad jag förstår så slog artilleri ut honom baserat på ljudet i början.
Huruvida det var tik-tok som röjde deras positioner framgår inte.
Citera
2022-04-30, 16:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
vad jag förstått var de på håret de lyckades ta Zelenskyy i krigets inledningsskede,,
Det där är så märkligt, för som jag minns det fanns inga uppgifter om ryssar inne i Kievs stadskärna när det begav sig. Vi satt och glodde på bilderna från olika webbkameror, men ingenting hände. Det var lite skilda bud om vad som skulle vara på G — såväl tjetjenerna som Wagner ploppade upp som kandidater ("likvidera" Zelensky). Det pågick strider om flygplatsen Hostomel, och ryssarna lyckades ta och hålla den i några timmar. Tror inte de kom så värst mycket längre än så. Hur skulle man ha fått in tjetjener eller Wagner i Kiev?
Citera
2022-04-30, 16:23
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Detta är nog den enskilt största taktiska blunder, av många, från Putins sida.
Läste att många nyckelpersoner flydde kiev då Putin gick in men att Zelensky lyckades få hem dessa och ingjuta nytt mod.
Hade de plockat Zelensky med staff hade vi troligen haft gerillakrigsföring och rysk kontroll redan för ett par veckor sedan.
Citat:
men frågan är relevant, varför har de inte skickat en drös av det kraftigaste de har mot regeringsbyggnaden?
Har funderat på detta också men troligen av rädsla att vid tillfälle få igen med samma mynt.
Citera
2022-04-30, 16:30
Medlem
StigaSols avatar
Är det här samma ubåt tro? De säger har blivit lastade med kalibr missiler.

https://twitter.com/Maxar/status/1520089033958903808/photo/1

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1520156723474018304

https://www.ibtimes.sg/what-are-kalibr-missiles-leaked-images-show-russian-forces-loading-nuclear-capable-missiles-into-642 45#slideshow/57393
Citera
2022-04-30, 16:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland kommer aldrig att kunna tvätta av sig de brott de begår nu. Att lämna Ukraina hjälper inte. Jag tror inte ett regimskifte räcker heller. Det krävs ett helt nytt samhällssystem och rättegångar mot tusentals inblandade på ryska sidan. Ryssland genomför etnisk rensning.

Jag tror ryssland kommer att rämna inifrån. När lavinen sätter igång kandet gå fort. Sen är dom tillbala i 1992.
Citera
2022-04-30, 16:35
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Är det någon av er som har vk appen? Är nyfiken på att bläddra runt där i de militära brigaderna, men vågar man ladda hem appen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in