2022-04-30, 14:15
Medlem
Blev du tappad eller slängd i golvet som nyfödd?
Citera
2022-04-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Vad är det ni vill uppnå?

Dvs vad har politikerna gjort när ni säger ”ok bra, nu är vi nöjda”
Citera
2022-04-30, 14:21
Medlem
Citat:
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Vad är era tankar om att vi aldrig i historien haft så få klimatrelaterade dödsfall som de senaste 20 åren?
Citera
2022-04-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Tycker du att brandkåren ska låta bli att släcka bränder eftersom alla byggnader som finns ändå på sikt kommer att falla samman? Så som du resonerar låter det som en sak du skulle kunna tycka.

Inte riktigt, vi ska ju försöka leva så gott det går medans jorden går under, men vi behöver inte skjuta fram undergången till framtida generationer.
Citera
2022-04-30, 14:29
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Nja forskning på sociala rörelser visar att demonstrationer och påtryckningar på politiker osv har liten om ingen effekt. Det som fungerar är att störa status quo. Rubba vardagen. Det vi gör är essentiellt att skapa en liten kris i våran annars inrutade lyxiga västerländska vardag. Men vi måste bli tusentals. Och våran agenda måste vara en sån som majoriteten tyst samtycker med. Den bilden fick jag faktiskt när jag pratade med förbipasserande. De flesta var positiva. Några få aggressiva höger troll gjorde bort sig men annars bra stämning.

En mycket viktig bakgrund är ansvaret för den kris vi nu är i. De historiska utsläppen har ju byggt vårat välstånd. EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%. Det perspektivet ligger till grund för att vi måste ställa om här. Vi är rika och vi kan göra det. Men vi lever gulliga netflix indränkta liv som får oss att inte se den kris vi skapat. (trots att vi redan nu ser extremväder som årligen lamslår delar av Sverige). Därför behövs XR, för att få folk att vakna ur sina bubblor och kräva ansvar av politiker och storföretag. Att skuldbelägga individer är helt emot det vi står för.
Måste vara svårt att rubba folks vardag med väderstatistik. Jämför med Paludan, han kunde med små medel skapa en enorm reaktion, eftersom han visste var gnistan skulle ta. Finns några som helst utsikter att ni skulle kunna väcka liknande känslor? Tvivlar. Men media kommer säkert stötta er i vad ni än gör.
Citera
2022-04-30, 14:31
Medlem
Vet inte om någon ställt frågan.

Vad tycker du om kärnkraft?
Om du ogillar kärnkraft. Vad anser du om att tex Tyskland har avvecklat kärnkraften och ökat importen av naturgas kraftigt. Samt att de som haft en ledande roll i detta idag har blivit mångmiljonärer efter avlöning från ryska företag.
Citera
2022-04-30, 14:33
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Denna fråga har inget med ämnet att göra. men...

Skulle säga att SD med viss hjälp av Putins trollfabriker lyckats i sin fleråriga kampanj.
LOL. Bättre kan du.
Citera
2022-04-30, 14:35
Avstängd
Hur mycket soja äter du i snitt per dag?

Kan du ta en titt på denna föreläsning, för att sedan ta en funderare ifall du har rätt eller inte?

https://www.youtube.com/watch?v=1zrejG-WI3U
Citera
2022-04-30, 14:38
Medlem
Citat:
Här följer våra tre krav. De är verkligen inte så extrema.

Okej upp till bevis, svara på frågorna nedan.

23 högst rimliga frågor från en medelsvensson som är genuint intresserad av att förstå er.

VI KRÄVER
1. Att regeringen talar klarspråk om klimatnödläget
- Vilken version menar ni ska gälla?

och den ekologiska krisen
- Hur ser denna krisen ut enligt er?
- Vad har tillgången på konstgödsel med klimatet att göra?

utlyser nödläge för klimatet
- Vad innebär det?

och jordens arter
- Vilka arter menar ni ska omfattas?

och tillsammans med andra aktörer kommunicera hur brådskande det är att ställa om.
- ställa om till vad?

Regeringen måste ändra alla politiska beslut som inte är i linje med detta
- se frågan ovan.

och arbeta tillsammans med medier för att kommunicera det akuta behovet av omställning för samhället, grupper och individer.
- Vad saknar du i klimatrapporteringen idag?
- Hur skiljer sig detta från hur Hitler gjorde?

2. Att regeringen agerar nu och fattar rättsligt bindande beslut för att minska koldioxidutsläppen till nettonoll till år 2025
- Gäller detta bara för Sverige?

och bromsa förlusten av arter.
- vilka arter i Sverige är utrotningshotade pga klimatet?

Den måste samarbeta internationellt så att den globala ekonomin inte överbelastar planetens resurser.
- Hur skulle detta rent praktiskt skilja sig mot hur regeringen arbetar idag?

3. Att regeringen inrättar och vägleds av ett medborgarråd för klimaträttvisa
- Vem bestämmer vem som är med i rådet?
- Har rådet bestämmanderätt?
- Hur skiljer det sig från en statskupp?
- Vad betyder klimaträttvisa?

och ekologisk hållbarhet
- Hur blir Sverige mer ekologiskt hållbart?
- Hur skiljer det sig mot idag?
- Vad blir nettoeffekten globalt av förändringarna ni tänker er?

detta för att stärka demokratin
- Hur stärks demokratin av ett medborgarråd?
- Hur rimmar miljöpartiets knappt 4% tillsammans med era krav med en stärkt demokrati?

och för att möjliggöra de djärva och omedelbara förändringar som är nödvändiga.
- vilka är dessa förändringar?
- vilka av dessa förändringar har störst effekt netto globalt?

[/quote]
Citera
2022-04-30, 14:38
Medlem
EnCartes avatar
Vad jag undrar, är om ni förstår att om vi i väst slutade köpa produkter från fattiga länder, så skulle de bli ännu fattigare.
Eller är det avsikten? Ett sätt att minska befolkningsöverskottet.
Däremot säger ni inget om att sluta exportera till fattiga länder och därigenom försämra deras handelsbalans ännu mer.

Jag tror inte heller ni förstår hur mycket levnadsstandarden skulle sjunka i Sverige om man bara köpte det som är producerat inom landet. Barkbrödsekonomi hade vi på 1800 talet. Däremot tillhör det inte frågan, bara det längst upp.
Citera
2022-04-30, 14:45
Medlem
Var inte så hårda, om jag får ha lite förutfattade meningar så detta antagligen en tråd startad av en naiv trädkramande tjej nånstans mellan 23-30 år från Malmö eller GBG, hon är student eller lever i ett kollektiv eller bor med polare, dom har ont om pengar och vill leva ekologiskt av naturen.

Hon tror att dom kan få politiker att lyssna, hon dansar artistisk konstig dans i korsningar och säger "vi vill bara sprida kärlek och dansa" samtidigt som dom blockerar vägarna, hon bär en rygga av märket kånken och köper alla sina kläder på myrorna eller i återvinningsgrupper på Facebook, därav att hon ser ut som hej kom och hjälp mig, hon tror även att allmänheten gillar det dom gör, nu är hon lite förvånad över att ingen ger henne stöd på Flashback, hon kan inte förstå att hon och hennes kamrater är hatade, var snälla med denna sköra varelse, hon kanske tillslut gör som miljösnubben som tuttade eld på sig själv vid kongressen i Amerika.
Citera
2022-04-30, 14:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Politiker gör ju i stort sett ingenting för att tackla klimathotet.
Vi misslyckas med alla miljömål och utsläppen fortsätter att öka.

Civil olydnad har historiskt varit den taktik som fungerat just för att nå stor samhällsförändring.
Vår agenda vilar på forskning. IPCCs rapport är urvattnad och politiskt formulerad för att inte skapa panik. Vilket innebär att de är försiktiga. Men ser man på rapporten från 1990 har den fått fullträff i sin prediktion av medeltemperaturen.

Tror de flesta testat politik eller redan är engagerade. Men det är inte där förändring kommer ske. Politiker har 4 års perspektiv och klarar inte att tackla problem av den här magnituden.
Kan du ge exempel på där civil olydnad historiskt gett resultat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in