2022-04-30, 10:11
Medlem
wwrs avatar
Detta krig innebär som oftast att regimerna tillsammans krigar mot folken. Folken vill ha fred och förhandlingar, inte höga energipriser. Bulgariens president verkar vara ett undantag och ställer sig på folkets sida. Han vill söka fred och påpekar att EU:s insatser i kriget med sanktioner, kraschar hela Europas ekonomi. Han vill fortsätta köpa billig rysk gas. Försvarsministern fick sparken sedan han vägrat kalla Rysslands militära operation för "krig". Bulgarien är med i NATO och EU.

Börjar inte folk tröttna på dessa motåtgärder från EU och EU-vänliga politiker? Ställer inte EU:s sanktioner mest till problem i Europa? Ryssland säljer ju bara sin gas till andra länder. Vi får bara dyrare el. Även bensinpriser och inflation kan vara en följd när företag i monopolställning tar möjligheten att höja priser med krig som förevändning.

Citat:
Bulgarian President: The Government owes a Definite Answer to the Citizens whose Interests it Serves

“There must be a careful approach to this conflict, which directly affects everything. There are a number of revelations about where the Bulgarian weapons are going. I wonder how the Minister of Energy will explain to the Bulgarians that Bulgarian weapons are fueling this conflict.”

“How do Germany and Austria pay, is there enough reserved capacity for deliveries from Greece and other countries, because if it is not reserved for us, we will see how intermediaries grab it. We will probably have to find alternative solutions, but this will also require time and money and means much higher prices and delivery risks,” the president added. “I have repeatedly stated that these 3 billion paid from our budget do not serve the Bulgarian interest, they serve other countries that transit gas for free. What is happening with the gas supply will be a test of European solidarity. Will and how will the EU help the most energy-dependent and energy-poor country”, Radev asked rhetorically.

Definitely ‘No’ to the provision of military assistance to Ukraine, this means a step towards the direct involvement of Bulgaria in this conflict. Calls for peace fade in their place, and sharp rhetoric and calls for victory escalate. If victory means self-destruction and economic liquidation of Europe, then we are rapidly moving in this direction,” Radev added. “Bulgaria must be part of the efforts for peace and an end to this conflict as soon as possible. Prolonging the conflict will have disastrous consequences in many ways. The sovereign Bulgarian position is being worked out in Sofia, not in Kyiv, and I don't think there is a need for a visit there”, Radev was adamant.
https://www.novinite.com/articles/21...ests+it+Serves

Citat:
"It is cynical in the most energy-poor country in the EU, with the poorest people to say 'we will find another solution, we will pay more.' Some people may pay more, but others are on the edge and cannot pay more. Those who can afford to pay more and make decisions need to think about those who can't afford it. "
https://www.novinite.com/articles/21...to+Russian+Gas

Här står mer:
(FB) Ryssland stänger av gasen till Polen och Bulgarien
Senast redigerad av wwr 2022-04-30 kl. 10:30.
Citera
2022-04-30, 10:41
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta krig innebär som oftast att regimerna tillsammans krigar mot folken. Folken vill ha fred och förhandlingar, inte höga energipriser. Bulgariens president verkar vara ett undantag och ställer sig på folkets sida. Han vill söka fred och påpekar att EU:s insatser i kriget med sanktioner, kraschar hela Europas ekonomi. Han vill fortsätta köpa billig rysk gas. Försvarsministern fick sparken sedan han vägrat kalla Rysslands militära operation för "krig". Bulgarien är med i NATO och EU.

Börjar inte folk tröttna på dessa motåtgärder från EU och EU-vänliga politiker? Ställer inte EU:s sanktioner mest till problem i Europa? Ryssland säljer ju bara sin gas till andra länder. Vi får bara dyrare el. Även bensinpriser och inflation kan vara en följd när företag i monopolställning tar möjligheten att höja priser med krig som förevändning.

Det var om just detta som följande tråd handlade om:

(FB) Ungern - första EU-landet som försvarar sin egen ekonomi (betalar i rubel)

fast med utgångspunkt av Ungerns beslut att fortsätta köpa in gas/olja av Ryssland.
Så med det sagt är inte Bulgarien det enda undantaget.

Läser du tråden jag länkade ser du dock att många krigshökar härjar på forumet.
Folket står alltså inte enade mot kriget.
För en högljudd hatgrupp på forumet är fred, diplomati och lösningar på problem direkta hot.
Det enda som hägrar för dem är fortsatt krig, utplåning av Ryssland och massmord på Ryssar.
De är t om villiga att offra Sverige för att låta Ryssland dö.
Fullkomligt vidrigt att se.

Svårt att säga om de är betalda troll, blivit hjärntvättade av svensk hatmedia eller bara är idioter.
Jag har givetvis samma åsikt som Ungern, Bulgarien och dig.

Hela konflikten bör lösas med diplomati och handelsavtal.
Därtill bör ett land aldrig offra sin egen befolkning för tredje part,
eller låta sin inrikespolitik styras av andra länder.

Ändrade inlägget för att citera trådstarten inuti en spoiler.
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-04-30 kl. 10:48.
Citera
2022-04-30, 10:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Det var om just detta som följande tråd handlade om:

(FB) Ungern - första EU-landet som försvarar sin egen ekonomi (betalar i rubel)

fast med utgångspunkt av Ungerns beslut att fortsätta köpa in gas/olja av Ryssland.
Så med det sagt är inte Bulgarien det enda undantaget.

Läser du tråden jag länkade ser du dock att många krigshökar härjar på forumet.
Folket står alltså inte enade mot kriget.
För en högljudd hatgrupp på forumet är fred, diplomati och lösningar på problem direkta hot.
Det enda som hägrar för dem är fortsatt krig, utplåning av Ryssland och massmord på Ryssar.
De är t om villiga att offra Sverige för att låta Ryssland dö.
Fullkomligt vidrigt att se.

Svårt att säga om de är betalda troll, blivit hjärntvättade av svensk hatmedia eller bara är idioter.
Jag har givetvis samma åsikt som Ungern, Bulgarien och dig.

Hela konflikten bör lösas med diplomati och handelsavtal.
Därtill bör ett land aldrig offra sin egen befolkning för tredje part,
eller låta sin inrikespolitik styras av andra länder.

Ändrade inlägget för att citera trådstarten inuti en spoiler.
Jag instämmer. Sedan verkar Ungern och Bulgarien ha gått i olika riktningar. Det finns en tydlig spricka mellan presidenten och regeringen i Bulgarien och Bulgarien och Polen är den enda två länder som nu inte betalat sin ryska gas alls under en månad och därmed stängs av från gasleveranser av ryssarna. Därmed kommer energikrisen att bli ännu svårare för oss andra.

Alla EU-länder utom Polen och Bulgarien betalar eftersom EU godkänt ett kryphål i sina sanktioner!
Senast redigerad av wwr 2022-04-30 kl. 10:59.
Citera
2022-04-30, 11:42
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det går alltså så jävla dåligt för ryssen att ni måste starta tråd efter tråd med samma sopiga innehåll. Bra då vet vi det alltså, mer vapen till Ukraina!

Till vilket pris? Är du beredd att förstöra Europa så länge Ryssland går under?
Citera
2022-04-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det går alltså så jävla dåligt för ryssen att ni måste starta tråd efter tråd med samma sopiga innehåll. Bra då vet vi det alltså, mer vapen till Ukraina!

Din dumme fan fattar du inte att vi alla får betala för detta krig ? Detta är bara början. Horungarna usa vill förgöra Europa. Dom är på en bit vägen.
Citera
2022-04-30, 12:12
Medlem
TheGretaResets avatar
Att folk inte tröttnat eller förstår konsekvenserna av dessa eu-sanktioner (som ingen bryr sig om) framgår väl av flashback?
Citera
2022-04-30, 12:15
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Jag tror vi är många som vill se ett slut på Rysslands aggression, inte ett ”massmord på ryssar”. Kan du länka till några exempel inom mainstreammedia där detta massmord förespråkas?

Det jag beskrev i mitt inlägg handlar inte om massmedia utan det som skrevs i tråden jag länkade, av krigshökarna. Ex på ett inlägg (citerar inte hela) :
Citat:
Ursprungligen postat av friskflaekt
som svensk vet jag att den fiende vi alltid har hatat mest är just ryssen, så det skulle vara fint att sätta punkt för den där paria-staten. Det ni är, är wife-beaters (till och med lagligt nuförtiden?) sedan är ni ett inkompetent folk som har ett storhetsvansinne. Tyvärr har världen låtit er brösta upp er och jämföra er med USA, detta för att ni ska verka större än vad ni är. Åt helvete med er, jag kan ta på mig att åka till helvetet bara för att Putinisterna ska tas väl hand om. Jag tror inte ni har någon framtid så ta bort den där mannen som fuckar upp allt för er innan vi fuckar upp allt för er.

Citat:
För att åstadkomma fred använder västvärlden diplomati, när inte det fungerar sanktioner, och när inte sanktioner fungerar måste vi helt tillse att Ukraina har vad det behöver i form av förnödenheter och krigsmateriel för att ha en chans att överleva.

Att förlänga en konflikt genom att konstant förse ena sidan med vapen är inte att vilja åstadkomma fred.
Vi lever på 2000-talet. Fred kommer bara komma av diplomati - inte av markstrid.
Det är med diplomatiska påtryckningar freden kommer segra.
Sanktioner fungerar inte. Det har aldrig fungerat tidigare mot länder producerar råvaror som andra länder behöver, och det kommer givetvis inte fungera mot Ryssland heller.
Det är helt verklighetsfrånvänt att ens tänka tanken, och som sagt i denna tråden, i slutändan är det bara EU-länderna som skadar sig själva.
Rubeln är redan starkare än den varit på ett år, och Rysslands ekonomi har visserligen fått sig en utmaning, men den var värre 2015. EU å andra sidan befinner sig i den värsta ekonomiska krisen sen EU grundades, enskilda länder har aldrig haft en så dålig ekonomi sen 1900-talet.
Den politik som förs "mot Ryssland" är helt enkelt främst en förlust för EU.
Det är ett självskadebeteende.

Citat:
Jag vill gärna veta vad du tycker att man ska göra istället. Vi ska inte vara solidariska med den angripna parten, utan låta Ryssland härja, stjäla och våldta efter egen förnöjelse? Denna eftergivenhet ska vi utnyttja för att få fördelar i vår egen relation till förövarna?
Utveckla gärna.

Istället?
Det har aldrig slagit dig att det som behövs är förhandlingar mellan de två länderna?
Konflikten kommer inte lösas förrän fredsförhandlingar har ägt rum, så enkelt är det.
Alltså är lösningen att trycka på för att förhandlingar ska ske - diplomati.
Så enkelt är det.

Ta denna nyhet som ex, som kom för en månad sedan:

Citat:
Fredssamtalen mellan Ukraina och Ryssland i Turkiet ser ut att ha gått bättre än tidigare och ett möte mellan Ukrainas och Rysslands presidenter kan snart bli aktuellt.

Ryssland kallar samtalen konstruktiva - och vice försvarsministern säger att den militära aktiviteten ska minskas drastiskt kring huvudstaden Kiev och Tjernihiv.
https://www.dn.se/varlden/ukraina-oc...forhandlingar/

Hur tänker du när du läser den här nyheten?
För mig är det uppenbart att man genom fredsförhandlingar fick Ryssland att dra ner på den militära aktiviteten i vissa delar av Ukraina.
Är det så svårt att tänka att med ännu fler fredsförhandlingar kan man dra ner på den militära aktiviteten ytterligare?
Tillslut med tillräckligt mycket förhandlingar kan man få ner den militära aktiviteten till noll.
Då är kriget över.
Precis som med alla andra krig som tagit slut.

Jag fattar ärligt inte talat varför jag behöver förklara det här för en annan vuxen.
Signalpolitik, att förstöra sin egen ekonomi och skada sitt eget folk betyder ingenting, och det är ett under för mig varför så många svenskar tror att det faktiskt har någon som helst betydelse i det stora. Ni som tycker självskadebeteende är konstruktivt får väl ägna er åt det, men staten ska inte tvinga in folket i det. Det är bara sjukt.
Citera
2022-04-30, 12:42
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
jag tror inte att putin skyndsamt skulle börja förhandla om fred ifall omvärlden slutar stötta ukraina. jag tror att han i så fall tar hela skiten.

därför är min personliga åsikt att det är värt lite svidande i min plånbok för att internationellt markera mot detta samt hjälpa ukraina försvara sig.

jag hade ju hoppats att världen skulle sluta upp i stöd om det var sverige som hade främmande tanks på vägarna.
Citera
2022-04-30, 12:43
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraumaura
Nej. Ryssar är ett jävla amöbfolk. Om du varit till Grekland/Spanien på senaste tiden så kommer du att märka hur underbart det är att slippa dessa jävlar vid frukostbuffén och vid poolområdet.

Så du menar att Europa inte förstör sig själv därför att vi nu som konsekvens slipper Ryssar på frukostbuffén och vid poolområdet?
Det hade väl i så fall varit enklare om du personligen lade 50% mer på boende för att slippa bo på ett hotell som besöks av ryssar än att alla i hela landet får betala 50% mer pga alla prisökningar?
Citera
2022-04-30, 12:56
Medlem
100% fel analys. Europa kommer gå stärkta ur detta, uppslutningen bakom Ukraina är enorm och kriget har förtydligat att demokratier måste hålla ihop mot den typ av totalitära hot som psykopat-Ryssland och dess gelikar utgör mot allt som är gott och rätt. Ukraina är frontlinjen mellan civilisation och barbari, och civilisationen kommer gå samman och segra, precis som den gjort tidigare under 1900-talet.
Citera
2022-04-30, 13:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
100% fel analys. Europa kommer gå stärkta ur detta, uppslutningen bakom Ukraina är enorm och kriget har förtydligat att demokratier måste hålla ihop mot den typ av totalitära hot som psykopat-Ryssland och dess gelikar utgör mot allt som är gott och rätt. Ukraina är frontlinjen mellan civilisation och barbari, och civilisationen kommer gå samman och segra, precis som den gjort tidigare under 1900-talet.
Det finns absolut ingenting som tyder på att Europa skulle bli stärkt av detta. Du kanske syftar på vapenindustrins ägare och Västs politiker som är marionetter åt USA?

Alla vi andra är förlorare på grund av kriget i sig, hatet som sprids, flyktingar, ökade priser och kanske energibrist. Makthavarna offrar helt enkelt oss och folket i Ukraina i sin vansinniga maktkamp.
Västs ledare som ständigt provocerar till krig är inte civiliserade.
Citera
2022-04-30, 13:30
Medlem
Europa har redan förstört sig själv.. på 30 år. Bulgariens president vet inte om det ännu bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback