2022-04-29, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Som redan skrivits i tråden kan inte EU göra tillräckligt för att rubba Ryssland.
Det som nu sker är alltså främst bara ett sätt att straffa sin egen europeiska befolkning.
Läs vad Hammarlund sa i SvD tidigare i veckan:

https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-att-knacka-rysk-ekonomi

Det du skriver är alltså 100% önsketänkande. Verkligheten ser annorlunda ut, vilket Venezuela, Iran, m fl som nämns är bevis på.

Ja därför kanske man bör lansera en mot-offensiv mot Ryssland så att Putins bluffer kan synas och småkuks-mannen kan avsättas en gång för alla. Kanske finns det fina ryssar? De är ju lite väl tysta nuförtiden, men kanske de kan hitta nån typ av ryggrad. Annars skapa en..
Citera
2022-04-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoject
Glöm inte bort att vi har liiiite högre omkostnader och standard att underhålla än vad ryssen har, och de är vana vid hårda tider. Kan vi säga detsamma?

Vi människor anpassar oss till alla typer av realiteter. Kanske bör vi införa släckning av alla lampor under nattetid för att kompensera för ryssens perversa storhetsvansinne. Eller iaf ha typ 10% igång på natten. Jag menar att mycket i våra liv är överflödigt ego-flås - vi klarar oss, sålänge Ukraina står fast och kvar så finns en framtid för den goda världen.
Citera
2022-04-29, 22:23
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friskflaekt
Vi människor anpassar oss till alla typer av realiteter. Kanske bör vi införa släckning av alla lampor under nattetid för att kompensera för ryssens perversa storhetsvansinne. Eller iaf ha typ 10% igång på natten. Jag menar att mycket i våra liv är överflödigt ego-flås - vi klarar oss, sålänge Ukraina står fast och kvar så finns en framtid för den goda världen.

Problemet är att det du nämner spelar ingen roll.
Vi kan inte göra något inrikes som påverkar Ryssland,
Jag har på trådens första sida bidragit med källhänvisningar på att Tyskland, Frankrike, och Sverige är på väg ner mot ekonomisk ruin. Hela EU (förutom de länder som kommer gå emot EUs direktiv om att förstöra den egna ekonomin som Ungern) är på väg emot den värsta ekonomiska krisen sen 1900-talet.
Rysk ekonomi befinner sig i ett dåligt läge men är absolut inte i kris. Nuvarande nivå är samma som för sju år sedan, som de med lätthet tog sig ur. Lägg därtill att rubeln stärkts sen kriget började och i nuläget är starkare än den varit på över ett år. Se denna nyhet från 6 april:

Citat:
Den ryska rubeln lyfter i onsdagens handel och har nu återhämtat sig till nivåerna före valutakollapsen i samband med den ryska attacken mot Ukraina den 24 februari.
https://www.gp.se/ekonomi/snabb-%C3%A5terh%C3%A4mtning-f%C3%B6r-rysk-rubel-1.69480323

Här kan du se en graf över utvecklingen på värdet på rubel:
https://tradingeconomics.com/russia/currency

Det som EU nu gör mot EU-länders ekonomi förstör bara de enskilda ekonomierna för länderna.
Det påverkar inte Ryssland nämnvärt eftersom det finns andra handelspartners utanför EU som vill handla med Ryssland.
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-04-29 kl. 22:26.
Citera
2022-04-29, 22:29
Medlem
Citat:
Problemet är att det du nämner spelar ingen roll.
Vi kan inte göra något inrikes som påverkar Ryssland,
Jag har på trådens första sida bidragit med källhänvisningar på att Tyskland, Frankrike, och Sverige är på väg ner mot ekonomisk ruin. Hela EU (förutom de länder som kommer gå emot EUs direktiv om att förstöra den egna ekonomin som Ungern) är på väg emot den värsta ekonomiska krisen sen 1900-talet.
Ryssland befinner sig i ett dåligt läge men absolut ingen kris. Nuvarande nivå är samma som för sju år sedan, som de med lätthet tog sig ur. Lägg därtill att rubeln stärkts sen kriget började och i nuläget är starkare än den varit på över ett år. Se denna nyhet från 6 april:

https://www.gp.se/ekonomi/snabb-%C3%A5terh%C3%A4mtning-f%C3%B6r-rysk-rubel-1.69480323

Här kan du se en graf över utvecklingen på värdet på rubel:
https://tradingeconomics.com/russia/currency

Det som EU nu gör mot EU-länders ekonomi förstör bara de enskilda ekonomierna för länderna.
Det påverkar inte Ryssland nämnvärt eftersom det finns andra handelspartners utanför EU som vill handla med Ryssland.

Struntprat, visst kanske det blir en recession - det är värsta scenario för oss men samtidigt något som kan pareras i form utav att energi stängs av timvis. Elda i brasa. Du bör beakta att ryssland har en brain-drain utan något i närtid liknande skådat. Sedan kommer sanktionerna få effekt över tid, med chip som ej levereras t.ex. Ryssen har grävt sin egen grav helt enkelt och som svensk vet jag att den fiende vi alltid har hatat mest är just ryssen, så det skulle vara fint att sätta punkt för den där paria-staten. Det ni är, är wife-beaters (till och med lagligt nuförtiden?) sedan är ni ett inkompetent folk som har ett storhetsvansinne. Tyvärr har världen låtit er brösta upp er och jämföra er med USA, detta för att ni ska verka större än vad ni är. Åt helvete med er, jag kan ta på mig att åka till helvetet bara för att Putinisterna ska tas väl hand om. Jag tror inte ni har någon framtid så ta bort den där mannen som fuckar upp allt för er innan vi fuckar upp allt för er.
Citera
2022-04-29, 22:34
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Struntprat, visst kanske det blir en recession - det är värsta scenario för oss men samtidigt något som kan pareras i form utav att energi stängs av timvis. Elda i brasa.

Tänk efter vilka följder det du föreslår skulle få.
Vilka svenska arbetsplatser inom den privata sektorn kan fungera utan el?
Att stänga av elen helt innebär i praktiken att hela samhället stängs av.
Sjukhus kommer inte kunna drivas.
Folk kommer inte ens kunna ha mat i frysen längre.

Citat:
Du bör beakta att ryssland har en brain-drain utan något i närtid liknande skådat. Sedan kommer sanktionerna få effekt över tid, med chip som ej levereras t.ex. Ryssen har grävt sin egen grav helt enkelt och som svensk vet jag att den fiende vi alltid har hatat mest är just ryssen, så det skulle vara fint att sätta punkt för den där paria-staten. Det ni är, är wife-beaters (till och med lagligt nuförtiden?) sedan är ni ett inkompetent folk som har ett storhetsvansinne. Tyvärr har världen låtit er brösta upp er och jämföra er med USA, detta för att ni ska verka större än vad ni är. Åt helvete med er, jag kan ta på mig att åka till helvetet bara för att Putinisterna ska tas väl hand om. Jag tror inte ni har någon framtid så ta bort den där mannen som fuckar upp allt för er innan vi fuckar upp allt för er.

Vilka är "ni"?
Det du skriver är sådant som inte kommer märkas förrän långt senare när EU redan ligger i ekonomisk ruin. Hur ska EU ens då kunna försvara sig mot Ryssland när de inte ens har fungerande sjukhus eller kan lagra mat i kyl och frys till befolkningen?
Hur ska EU kunna skydda sig mot brain-drain när barn får växa upp utan el?

Jag får intrycket av att ditt hat har förblindat dig.
Du kan bara tänka på hur mycket du vill att Ryssland förstörs, så du är villig att göra vad som helst för att lyckas - till och med offra hela EUs välstånd. Det är exakt det som jag vänder mig emot.
Inrikespolitik ska inte styras av utrikespolitik i den grad så att den egna befolkningen offras för tredjepart!
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2022-04-29 kl. 22:37.
Citera
2022-04-29, 22:36
Medlem
Citat:
Som redan skrivits i tråden kan inte EU göra tillräckligt för att rubba Ryssland.
Det som nu sker är alltså främst bara ett sätt att straffa sin egen europeiska befolkning.
Läs vad Hammarlund sa i SvD tidigare i veckan:

https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-att-knacka-rysk-ekonomi

Det du skriver är alltså 100% önsketänkande. Verkligheten ser annorlunda ut, vilket Venezuela, Iran, m fl som nämns är bevis på.

Jag skulle vilja hävda att EU kan göra mycket mer än vad som gjorts för att rubba ryssjäveln. Det skulle kunna stoppas handla med Kina pga. att de inte markerar mot ryssen som exempel. Kina är en enda jävla slav-fabrik ändå så lika bra att ta och ta bort Kina och ryssen, vad positivt har de bidragit med? Vad är kinesiskt och ryskt som du ej tycker att du kan klara dig utan? Hittar helt seriöst ingenting nämnvärt. Tik-tok och rysk roulette känns som de mest framstående innovationerna från dessa länder.
Citera
2022-04-29, 22:41
Medlem
Citat:

Vilka är "ni"?
Det du skriver är sådant som inte kommer märkas förrän långt senare när EU redan ligger i ekonomisk ruin. Hur ska EU ens då kunna försvara sig mot Ryssland när de inte ens har fungerande sjukhus eller kan lagra mat i kyl och frys till befolkningen?

Du kan bara tänka på hur mycket du vill att Ryssland förstörs, så du är villig att göra vad som helst för att lyckas - till och med offra hela EUs välstånd. Det är exakt det som jag vänder mig emot.
Inrikespolitik ska inte styras av utrikespolitik i den grad så att den egna befolkningen offras för tredjepart!

Hur kan du inte hata ryssland nu efter vad de visar sig vara benägna till att göra? De bombar ju till och med grannkvarteren till där FN's generalsekreterare huserar under sin Kyiv-vistelse. Nej jag säger bara sanningen, vi är alla i krig redan nu och ju förr folk fattar detta, desto snabbare kan hårt sättas mot hårt. Vill du leva under Putins förtryck resten av livet?

Vad lever du för? Att sitta och pilla naveln och vara rädd?
Citera
2022-04-29, 22:41
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Jag skulle vilja hävda att EU kan göra mycket mer än vad som gjorts för att rubba ryssjäveln. Det skulle kunna stoppas handla med Kina pga. att de inte markerar mot ryssen som exempel. Kina är en enda jävla slav-fabrik ändå så lika bra att ta och ta bort Kina och ryssen, vad positivt har de bidragit med? Vad är kinesiskt och ryskt som du ej tycker att du kan klara dig utan? Hittar helt seriöst ingenting nämnvärt. Tik-tok och rysk roulette känns som de mest framstående innovationerna från dessa länder.

Majoriteten av alla produkter idag, även om de tagits fram av andra länder, tillverkas i Kina.
Kina handlar gärna med Ryssland eftersom landet är rikt på naturprodukter.
Så enkelt är det. EU kan inte påverka det. Det bor 5 gånger så många människor i Indien/Kina som i EU.
EU överskattar sin egen roll globalt.
Det här självskadebeteendet där man är villig att förstöra sin egen ekonomi och straffa sin egen befolkning via signalpolitik gör att världskartan ritas om i allt snabbare takt.
Citera
2022-04-29, 22:46
Medlem
Citat:
Majoriteten av alla produkter idag, även om de tagits fram av andra länder, tillverkas i Kina.
Kina handlar gärna med Ryssland eftersom landet är rikt på naturprodukter.
Så enkelt är det. EU kan inte påverka det. Det bor 5 gånger så många människor i Indien/Kina som i EU.
EU överskattar sin egen roll globalt.
Det här självskadebeteendet där man är villig att förstöra sin egen ekonomi och straffa sin egen befolkning via signalpolitik gör att världskartan ritas om i allt snabbare takt.

Det handlar om att stå upp för vad som är moraliskt rätt och fel. Vad lever du för? Vilka värderingar har du? Främjar du liv framför död? Komfort framför mening?
Citera
2022-04-29, 22:47
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Hur kan du inte hata ryssland nu efter vad de visar sig vara benägna till att göra? De bombar ju till och med grannkvarteren till där FN's generalsekreterare huserar under sin Kyiv-vistelse. Nej jag säger bara sanningen, vi är alla i krig redan nu och ju förr folk fattar detta, desto snabbare kan hårt sättas mot hårt. Vill du leva under Putins förtryck resten av livet?

Vad lever du för? Att sitta och pilla naveln och vara rädd?

Jag har inte sagt något om min egen åsikt angående Ryssland eftersom det inte har med tråden att göra. Det spelar helt enkelt ingen roll om jag ogillar eller gillar Ryssland som land.
Den här tråden handlar om hur Ungern försvarar sin egna ekonomi genom att gå emot EU-direktiv som skapats för att förstöra EU-länders ekonomi.

Att vara förblindad av hat är aldrig något positivt.
Man måste kunna tänka klart, annars går det åt helvete på hemmaplan, som vi ser att det gör i Frankrike, Tyskland och Sverige, osv.

Jag förespråkar som sagt diplomati och handelsavtal.
Vi är faktiskt inte i krig än, men det som EU gör just nu för oss dit.
Citera
2022-04-29, 22:48
Medlem
Citat:

Vilka är "ni"?

Inrikespolitik förändras sett till den utrikespolitik som utövas av tredjepart.
Citera
2022-04-29, 22:50
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt något om min egen åsikt angående Ryssland eftersom det inte har med tråden att göra. Det spelar helt enkelt ingen roll om jag ogillar eller gillar Ryssland som land.
Den här tråden handlar om hur Ungern försvarar sin egna ekonomi genom att gå emot EU-direktiv som skapats för att förstöra EU-länders ekonomi.

Att vara förblindad av hat är aldrig något positivt.
Man måste kunna tänka klart, annars går det åt helvete på hemmaplan, som vi ser att det gör i Frankrike, Tyskland och Sverige, osv.

Jag förespråkar som sagt diplomati och handelsavtal.
Vi är faktiskt inte i krig än, men det som EU gör just nu för oss dit.

Äsch du är en struts som hellre stoppar huvudet i sanden än ser verkligheten för vad den är. Du är för feg för repressalier för att ha en egen mening. I min mening är du en onödig förbrukare av syre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in