2022-04-29, 21:42
Medlem
Reimers avatar
Inte nog med att ryssdjävlarna plundrade Mariupol på all konst i fin Hitleristisk anda, de passade på att stjäla från sjukhusen också, så där i förbifarten bara, grisar!

Citat:
Lokala myndigheter i Mariupol anklagar ryska styrkor för att ha stulit medicinsk utrustning från sjukhus.

Flera respiratorer ska ha försvunnit.

”I åtta år har vi utvecklat Mariupol, särskilt inom vården. Men den ryska armén har inte bara förstört vår stad och dödat över 20 000 människor, de har också plundrat. Det här är krigsbrott”, säger Mariupols borgmästare Vadym Boychenko på Telegram.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-04-29, 21:46
Medlem
RealTides avatar
Nu har Larvigrov sagt idag att
” vi ( ryssland) är inte i krig med Nato”
I förrgår sa han att det var krig med Nato
Det verkar väldigt instabilt i Kreml , nåt troll som kan kommentera eller ni har inte fått instruktioner ännu?
DN. se
Citera
2022-04-29, 21:49
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
NU är vi inne på tredje dagen av detta 3dagars. Tror ni vi får se Ukraina ge upp imorgon eller under natten? Såg en video Antivitmedelklass gav mig där Kadyrov har dragit på sig ett par röda Prada stövlar och intar Kiev inatt.

Fan de hade rätt, det var ett 3dagars krig!!
3 dagar är tänjbart i Orwells värld.
Igår var krig fred, idag är det tvärtom.
Citera
2022-04-29, 21:51
Medlem
Citat:
NU är vi inne på tredje dagen av detta 3dagars. Tror ni vi får se Ukraina ge upp imorgon eller under natten? Såg en video Antivitmedelklass gav mig där Kadyrov har dragit på sig ett par röda Prada stövlar och intar Kiev inatt.

Vart kan man läsa om denna 3 dagars teorin? Seriös fråga.
Citera
2022-04-29, 21:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Den dagen Ryssland får en kvinnlig president så skall jag tro på att Ryssland har en framtid värt namnet. Gamla ryssgubbar troligen med vuxenblöjor och som Putin med ett pedofilutseende bakom dom illa dolda botoxrynkorna i facet inger ju inget förtroende precis. Att var machoman i fattiga Ryssland betyder en livslängd på c:a 65 år så Putin lever på lånad tid. Och med tanke på dom stora förlusterna av unga ryssar i Ukraina så blir nog medellivslängden ännu lägre. Som Sverige på 1800-talet kanske.

Instämmer.

Försökte verkligen före svar på detta inlägg, men gick bet, att hitta länken till en intressant publicering från vilket-det-nu-var universitet som hade kommit fram till att 80 procent av männen födda i Sovjet år 1929 stupade i kriget.

Hisnande om det stämmer men sett till hur sovjet (i denna kontext vulgärt ihopklumpat som "ryssen") förde sitt försvar mot den nazityska aggressorn efter att Stalin fimpat nära all form av militär expertis så förvånar det inte.

Konsekvensen av detta har slutat i en riktigt skev befolkningspyramid (inte i meningen kasta sten, gäller Sverige också men av andra orsaker) som i detta nu hunnit ikapp Ryssland, en situation som knappast gynnas av puttis till dags datum fiasko-invasion.
Citera
2022-04-29, 21:53
Medlem
Snapcounts avatar
Ryssarna har tydligen börjat använda en "smart mina" i kriget. En slags Javelin som ser otäck ut :

DEATH FROM ABOVE Russian anti-tank mine capable of blasting 100ft into the air & shooting explosives launched in Ukraine for first time

https://www.thesun.co.uk/news/18418085/russian-anti-tank-mine-seen-ukraine-first-time/
Citera
2022-04-29, 21:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Washington post har tydligen intervjuat oligarker (under anonymitet). Den artikeln är dessvärre bakom en betalmur, men norska "Nettavisen" publicerar lite ifrån den. Missnöje, chock och rädsla i leden :
Økende misnøye blant Russlands elite
https://www.nettavisen.no/nyheter/okende-misnoye-blant-russlands-elite/s/12-95-3424270619

Ryskt inbördeskrig är det bästa som kan hända. Låt dem hamna i samma kaos som 1917.
Citera
2022-04-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Intervju med ytterligare en brittisk krigsfånge. Andrew Hill från Plymouth:

https://t.me/zvezdanews/78323

Han åkte på eget bevåg för att hjälpa flyktingar vid gränsen. Sedan kom det någon ukrainare och sa att han kunde göra mer nytta inne i Ukraina, och han verkar mer eller mindre ha kastats in i stridande förband. Väldigt lite info från överordnade. Han kan skatta sig lycklig som lever.

Tur att Ryssland inte tvingar in några soldater och allt är för och fröjd i tv Ryssland.
Det är tom bättre än innan kriget
Citera
2022-04-29, 21:56
Medlem
raskenss avatar
Ytterligare 900mördade har hittats i massgravar i Kyivområdet

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1520109368477376514?t=WYgPcveTLy6ITbiVbHvevQ&s=19
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Djävulen bär Prada.. fast tror inte Prada blir glada över att en skäggig fet WT-slusk bär Prada och lajvar djävul. Förstår att Chanel slutat sälja till skabbiga ryska horor och senila feta ryska gubbar Det här kriget har Ryssland förlorat, drar de sig inte tillbaka kommer det bli ett långt och kostsamt krig för dem.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag har för mig att personerna bakom Southfront.org är från Ukraina men pro-ryska ungefär som personerna bakom liveuamap.com även de är från Ukraina fast pro-Ukraina.
Tidigare så har sidorna mest rapporterat från konflikten i Syrien även fast de även rapporterat från Jemen, båda rapporterar från samma konflikter men de är för olika sidor.
Det är lite motpoler till varandra även fast deras sätt att rapportera skiljer sig helt.
Hur många ggr måste jag posta. Det är kreml styrt.

https://euvsdisinfo.eu/south-front-russia-hiding-being-russian/
Citera
2022-04-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Afrika ligger alltid sämst till, vilket faktiskt är förjävligt med tanke på den potential som finns på den kontinenten, men jag instämmer i att Pakistan är en joker som inte är att leka med — givetvis pga. extrem fattigdom och överbefolkning samt notoriskt aggressiv regim.

Det kan bli en kedjereaktion. Ukraina, Kina kan också spåra, brasan på Balkan tar sig säkert, Indien/Pakistan...

Jag skulle säga att i Pakistan är det militären och säkerhetstjänstens fel. De är förvuxna cancersvulster som är en stat i staten. Så det går aldrig att reformera ekonomin. Där har du fattigdomen och de är överbefolkade.

Afrika hamnar alltid i kläm. Till ex Nigeria importerar 70 procent av sin mat. Afrika har lite samma problem som Ryssland/Ukraina. En massa konstiga konstgjorda gränser. Du ser samma sak i gamla Sovjet unionen. Där kanske gränserna inte är fel men man flyttade en massa ryssar till ställen där de inte gillar den nuvarande ledningarna. Och de nya staterna litar inte på ryssarna. Lägg till Putin, som har en massa bisarra idéer om ryska imperiets återkomst. Lägg till Rysk paranoia och väst oförståelse för ryssarnas historiska paranoia. Så slutar det som det gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in