2022-04-29, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misseluvanisse
Detta är ju helt sjukt !! Ska föräldrarna frias, bara för att det inte kan bevisas VEM av dem som tillfogat skadorna ? Nej, döm BÄGGE !! Måtte vi inte behöva läsa att barnet senare avlider..när dessa olämpliga föräldrar tillfogar MER skada.

Problemet är att juridiken ser ut så.

Så klart är någon av dem eller båda. Allt ska dock bevisas bortom all rimlig tvivel.

Nekar båda konsekvent blir det svårt för åklagaren.

Ett annat liknande fall beskrivs i podden Förhörsrummet.

https://poddtoppen.se/podcast/1612827862/forhorsrummet

I det fallet friades en pappa och fick 400 tusen i ersättning.

Nu kommer dessa två också få ersättning för tiden i häkte.
Citera
2022-04-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misseluvanisse
Detta är ju helt sjukt !! Ska föräldrarna frias, bara för att det inte kan bevisas VEM av dem som tillfogat skadorna ? Nej, döm BÄGGE !! Måtte vi inte behöva läsa att barnet senare avlider..när dessa olämpliga föräldrar tillfogar MER skada.

Var det därför de friades?

När det gäller mord och sånt så kan ju t ex två personer dömas trots att man inte vet exakt vem som utdelade "det dödande slaget" eller liknande.

Men i detta fall kan de ju vara så att ena parten är helt ovetande alternativt bara sett på/låtit det hända/stängt av.
Citera
2022-04-29, 11:58
Medlem
Fast kan man vara ovetandes om det sker under längre tid? Som förälder själv så skulle jag märka om min bebis hade skador likt dessa. Därför anser jag att båda är skyldiga, på ett eller annat sätt.
Citera
2022-04-29, 12:03
Medlem
Hamsterbolls avatar
Fruktansvärt. Men barnet kan ju inte få bo kvar med föräldrarna antar jag? Någon av dem har ju misshandlat barnet grovt.

Alltså blir så upprörd. Helt sjukt.
Citera
2022-04-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Detta var min första tanke, man slår inte ett barn för att det gråter eller skriker... Jösses.

Exakt. Jävla psykfall
Citera
2022-04-29, 12:23
Medlem
BoISarens avatar
Från expressen i min tidigare länk
Citat:
Utredningen mot det unga par i Kalmar kommun som misstänkts för synnerligen grov misshandel av sin egen bebis läggs ner.

Detta trots att utredningen visat att bebisen vid flera tillfällen utsatts för omfattande och livshotande våld.

– Det har varit frakturer från topp till tå, säger kammaråklagare Linda Caneus
[...]
Åklagarens har tidigare beskrivit misshandeln som ”hänsynslös”. Hennes slutsats är att skadorna tillfogats barnet av en gärningsman
[...]
– Vi kan utesluta någon annan gärningsperson än de två som har delgivits brottsmisstanke. det finns inga andra möjliga gärningspersoner, det visar utredningen tydligt.

Men under fredagen meddelade åklagarkammaren i Kalmar att utredningen mot paret läggs ner. Orsaken är att man inte kunnat bevisa vem av föräldrarna som misshandlat bebisen
Absurt om ingen lagförs för detta
Senast redigerad av BoISaren 2022-04-29 kl. 12:26.
Citera
2022-04-29, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Från expressen i min tidigare länk

Absurt om ingen lagförs för detta
Trodde i min enfald att Sverige frångått att låta båda frias just pga det inte går att utreda vem som kastat den dödande stenen...när det är uppenbart att båda brustit i sin föräldraroll, omsorgsförmåga.
Garantansvar?

Kommer de fortsätta leva som par? Framförallt, ska barnet återföras till dem?
Citera
2022-04-29, 12:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fruktansvärt. Men barnet kan ju inte få bo kvar med föräldrarna antar jag? Någon av dem har ju misshandlat barnet grovt.

Jag gissar att barnet är omhändertaget och kommer fortsätta vara det just för att man inte vet vem som gjort vad.
Till skillnad från rätten så är inte Socialtjänstens roll att fastställa skuld och utdela straff, utan att skydda barnet - och därmed ser bevisbördan annorlunda ut för de besluten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Trodde i min enfald att Sverige frångått att låta båda frias just pga det inte går att utreda vem som kastat den dödande stenen...när det är uppenbart att båda brustit i sin föräldraroll, omsorgsförmåga.
Garantansvar?

Kommer de fortsätta leva som par? Framförallt, ska barnet återföras till dem?
Det är stor skillnad på brottet underlåtenhet och misshandel/grov misshandel -- alltså kan man inte döma båda om man inte kan reda ut skulden för båda.

Dessutom är det inte självklart att den ene är medveten om vad den andra gör. För att kunna döma som om personen varit det så måste kunna bevisa det.
Citera
2022-04-29, 12:56
Medlem
Pragmats avatar
Man blir så jävla ARG. Kasta dem båda till botten på en djup brunn och låt dem förtvina.
Citera
2022-04-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Nu kommer dessa två också få ersättning för tiden i häkte.

Nu kommer de få ca 120K var + förlorad arbetsinkomst. I bästa fall kan de hämta ut ca 350k ihop.

Barnet borde de aldrig mera få ta hand om.

Med stor sannolikhet har han ådragit skadorna och hon varit en WT mamma.

Nu kmr de iaf ut där det blir svårare få jobb, vänner har tagit avstånd osv.

Ingen vild gissning att de går isär och han slår nästa barn han tillverkat.
Citera
2022-04-29, 15:25
Medlem
Protienpulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Det ska mycket till för att föräldrarna inte ska få ha hand om barnet.

Dom är friade. Dom är som dig och mig.

Kolla bara på fallet Esmeralda. Oftast är det så det funkar inom socialtjänsten.
Citera
2022-04-29, 15:26
Medlem
Vänta VA??!?

Hur kan båda släppas?
Trodde man hade gått ifrån praxis att fria båda när ett grovt brott ägt rum (Lindome fallet)

Föräldrarna har ju dessutom garantansvar!!

Vad händer? Det är helt sinnessjukt.

”Någon har misshandlat barnet grovt men vi vet inte vem så ingen döms” jaha

”Flera gånger utsatts för livshotande våld”
Men vi släpper dem båda.

Kan inte någon hoppa in och överklaga här? Målsägandebiträde? Någon?
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2022-04-29 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in