2022-04-29, 01:22
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Rör det sig om en hackerattack?

– Vi har en pågående störning. Jag kan inte tala om orsaker, utan vi försöker lösa störningen.

Swish påverkas
Även betalningstjänsten Swish påverkas av driftstörningen, det skriver tjänsten på sin sajt: ”Just nu förekommer en driftstörning hos Swedbank och Sparbankerna som kan påverka Swish-betalningar till och från denna bank.”

Vad är Sparbankerna??
Citera
2022-04-29, 01:25
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är Sparbankerna??
Det är gamla lokala bygdebanker som inte ville byta namn. De är väl i någon mån fortfarande självständiga.
Citera
2022-04-29, 01:26
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Står att jag har kommande betalningar till något konto i Indonesien

Ligger det som en schemalagd betalnings som det är vid typ en faktura eller är det en pågående? Hur kom du fram att det skulle gå till Indonesien? Sorry för de många frågorna är bara nyfiken
Citera
2022-04-29, 01:34
Medlem
-Andreas-s avatar
Dessa Swedbank "tekniska fel".
Vid internet erans början på tidigt 00-tal befann jag mig utomlands o använde den flygplatsens internet café för att göra en transaktion.
Skulle flytta cirka 5k från ett e-sparkonto till det privatkontot som mitt betalkort var anslutet till.

Inloggad med bankdosa o alla fält ifyllda klickade jag på 'Bekräfta överföringen' ikonen.
Webbläsaren stod o tuggade i säkert 3-4 minuter innan det liksom bara sket sig o jag kom till en 404 Page not found sida.

Startade om webbläsare, loggade in på nytt på Swedbank o såg att beloppet om 5k saknades.
Det stod inget under något kontos historik öht.

Pengarna hade bara försvunnit som i en dålig glitch i ett buggigt program.
Besökte fysiskt bankkontor i Sverige för att få tillbaka pengarna men det fanns ju ingen transaktionshistorik som bevis för mitt missnöje. Dvs GTFO, fett lack.

Om en svajig internetuppkoppling kunde orsaka sådant för 20 år sedan, är jag övertygad om att dåliga system än idag kan orsaka liknande förluster.
Hoppas att Swedbank har möjlighet att att faktiskt se vad som hänt o rätta till det, så att det inte blir sådär pengar som försvinner ut i tomma intet syndromet a la förr i tiden.
Citera
2022-04-29, 01:36
Medlem
Adeptuss avatar
De flesta av deras kunder låg nog och sov när detta hände. Vid lunchtid imorgon lär vi se omfattningen på detta "tEkNiSkA PrObLeM".
Är det en attack och folk har blivit av med sina besparingar lär vi se en bankrun på resten av bankerna.
Citera
2022-04-29, 01:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adeptus
De flesta av deras kunder låg nog och sov när detta hände. Vid lunchtid imorgon lär vi se omfattningen på detta "tEkNiSkA PrObLeM".
Är det en attack och folk har blivit av med sina besparingar lär vi se en bankrun på resten av bankerna.
Jag är faktiskt lite orolig att detta kan vara endgame.
Destabilisera en av de största bankerna, få svenskarna att ta ut sina besparingar i cash, Swedbank har inte ens tillräckligt för att täcka det.
Devalveras kronan? Risk för börskrasch?
Citera
2022-04-29, 01:46
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Dessa Swedbank "tekniska fel".
Vid internet erans början på tidigt 00-tal befann jag mig utomlands o använde den flygplatsens internet café för att göra en transaktion.
Skulle flytta cirka 5k från ett e-sparkonto till det privatkontot som mitt betalkort var anslutet till.

Inloggad med bankdosa o alla fält ifyllda klickade jag på 'Bekräfta överföringen' ikonen.
Webbläsaren stod o tuggade i säkert 3-4 minuter innan det liksom bara sket sig o jag kom till en 404 Page not found sida.

Startade om webbläsare, loggade in på nytt på Swedbank o såg att beloppet om 5k saknades.
Det stod inget under något kontos historik öht.

Pengarna hade bara försvunnit som i en dålig glitch i ett buggigt program.
Besökte fysiskt bankkontor i Sverige för att få tillbaka pengarna men det fanns ju ingen transaktionshistorik som bevis för mitt missnöje. Dvs GTFO, fett lack.

Om en svajig internetuppkoppling kunde orsaka sådant för 20 år sedan, är jag övertygad om att dåliga system än idag kan orsaka liknande förluster.
Hoppas att Swedbank har möjlighet att att faktiskt se vad som hänt o rätta till det, så att det inte blir sådär pengar som försvinner ut i tomma intet syndromet a la förr i tiden.
Det är omöjligt för pengar att bokas utan att det finns en transaktion sparad någonstans. Om du hade ställt till med ett jävla liv så hade banken till slut kontaktat IT och någon databasmurvel hade hittat transaktionen. Bankerna körde med commitment control i databasen redan då.
Citera
2022-04-29, 01:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag är faktiskt lite orolig att detta kan vara endgame.
Destabilisera en av de största bankerna, få svenskarna att ta ut sina besparingar i cash, Swedbank har inte ens tillräckligt för att täcka det.
Devalveras kronan? Risk för börskrasch?

Lär inte hända. Man kan bara ta ut 15 tusen i veckan.👽
Citera
2022-04-29, 01:51
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Lär inte hända. Man kan bara ta ut 15 tusen i veckan.👽
Du kan ta ut hur mycket kontanter du vill om du meddelar banken i förväg.
Citera
2022-04-29, 01:54
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Också drabbad.
Inga fantasisummor, minus 1300 spänn typ, men eftersom Swedbank ideligen drabbas av att fucka ur på olika sätt, så har man onekligen sneglat på att byta till en 1. Mer säker bank. 2. Bank som faktiskt har pengar (kontanter).
Du kan varken få lön eller betala räkningar i kontanter. En diff på minsta öre borde få vem som helst att gå i taket, let alone 1300:- Detta är ett fatalt och kapitalt kontraktsbrott.

Ser fram emot eventuell förklaring, men förtroendet lär gå helt förlorat hursom.
Citera
2022-04-29, 01:58
Medlem
Jag har svårt att tro att ett internt fel skulle fucka upp folks saldon.
Citera
2022-04-29, 02:03
Medlem
1339s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagsatra
Gjorts ett kortköp på ca 15 000 kr i Moldavien på mitt konto. Några verkar tömma Swedbank just nu

Samma här, kortköp i Moldavien!
Dock cirka 12000:-

Loggade in och stängde av kortköp online fort som helvete.

Blir intressant att se vad vår fantastiska bank har att säga om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in