Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Ryssland har känt sig provocerade i århundraden och angripit andra p.g.a. det.
Man kan inte generalisera så grovt. Varje situation måste analyseras för sig. Ryssland förändrades efter Sovjetunionens fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Nu kanske vi kan få stopp på det. Putins känslor är irrelevanta, det är hans handlingar som räknas. Och nu svarar vi på hand krigshandlingar oavsett vad han tycker sig ha känt under lång tid.
Handlingarna beror på orsaker. När handlingarna skett så kan det vara för sent. Därför är det viktigt att förstå orsakerna vilket då inkluderar hur en diktator värderar saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Det är Ryssland som riskerar kärnvapenkrig, inte väst. Putin kanske aldrig tar till kärnvapen eller så tar han till det hur mycket väst än går honom till mötes. Det kan vi aldrig veta; terrorister och utpressare är opålitliga, man tjänar aldrig på att gå dem till mötes.
Ett kärnvapenkrig är en risk både för Ryssland och väst. Men den part som är mer desperat eller redan har förlorat mycket är också den part som kommer att vara mer benägen att starta ett sådant krig. Därför är det en risk att tränga in Putin i ett hörn.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Man kan inte låta hot om kärnvapen tillåta erövringar av andra länder, mord av civila och våldtäkter. Skall Ryssland få rätt att ockupera hela välden för att de har kärnvapen? Eller vilka länder skall de ha rätt till? Att Putin eller Ryssland tycker att de har rätt att ockupera vissa länder betyder inte att de skall få hota sig till det.
Fast nu har jag inte skrivit något om detta. Jag bara menar att man inte bör angripa Ryssland för hårt för då kan deras hot om kärnvapen övergå till verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Du resonerar som Stalin och Hitler som delade upp länder vilka de skulle ha rätt att erövra (
https://twitter.com/TrentTelenko/status/1519723393842663424). Ditt resonemang då ledde till världskrig.
Det är bara din halmdocka. Jag har inte påstått något dyl.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Så du menar att vi måste låta Ryssland erövra Ukrainas åkrar för att inte folk skall svälta? Nej du svälten undviks genom att Ryssland inte erövrar något. Ryssland kan sälja sina produkter igen när de slutat anfalla sina grannländer och betalat ett rejält krigsskadestånd. Ja och så klart utlämnat alla krigsförbrytare inklusive Putin själv.
Nej jag bara bemötte dina felaktiga påstående om hur exportmarknaden för råvaror fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Du ser allt är i Rysslands hand.
Omvärlden kan ju styra över sanktioner.