2022-04-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
En ukrainsk soldat bajsar på sig pga rädslan och panik, springer runt som en galning, gapar och filmar hans döda och döende kamrater

https://youtu.be/8pVYNmaHE1w

Ja, det går ”bra” för Ukraina! Man bombar Ryssland med döda kroppar av ukrainska soldater
inget att skämmas för,, du skulle skit på dig om jag sa buuuh,,, skämmas bör man göra om man har en ledare för sitt land som är en idiot, mordlysten, omdömeslös, hänsynslös o fullkomligt opålitlig,, o som endast har att komma med våld o hot om bomber, det hade fått mig att skämmas ,,jag hade tagit livet av mig själv eller avslutat livet på sådan ledare
Citera
2022-04-28, 17:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag hoppas verkligen att du var ironisk här.

Det finns givetvis många anledningar men huvudanledningen är nog att det kostar bra mycket manskap och utrustning att belägra en byggnad av den storlek som Azovstal faktiskt är. Man kan inte riktigt hävda att man har erövrat Mariupol tills man tagit Azovstal heller och att den är befäst av element från regimentet man svurit att utplåna gör det ännu värre ur propagandasyften.

Sen ska jag tillägga att jag är osäker på om detta faktiskt är sant men om vi utgår från att Ukraina talade sanning när dom sa att dom lyckats försörja trupperna i Azovstal med proviant och utrustning från luften för några dagar sedan så blottar detta isf. svagheter i den ryska omrigningen och då är det inte heller omöjligt att man kan understödja trupperna i Azovstal med ytterligare förstärkningar genom luftburna som då har en säker plats att landa på.

Ja, ryssarna kan rimligen vara iväg för att leta efter vodka eller så har de tagit en muta i form av mobiltelefoner eller kanske vitvaror vilket vi sett på deras pansar. Om helikoptern medför något intressant så kan det funka.
Citera
2022-04-28, 17:30
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det är uppenbart varför ryssen inte vill bomba sönder eller storma fabriken. Det sitter ju en hel del amerikanska, kanadensiska, svenska osv militärer där. Ryssen gör ju helt rätt, bara vänta så kommer skiten att ge upp, deras vatten är rutten där nere i katakomberna, de får slut på mat, de har massor med sårade osv, bara avvakta och få hela gänget gratis
Ryssen har ju vid flera tillfällen försökt storma och bomba stålverket utan att lyckas. De har förlorat hundratals soldater och nu vägrar de att försöka mer trots hot om krigsrätt!
Citera
2022-04-28, 17:32
Medlem
Har ni sett filmen där ryssen ringer brorsan och gnäller på att hans bildförstärkare blivit stulen i vagnen

Sen diskuterar dom lite vad han skall stjäla och mot slutet undrar han om brorsan vill ha en RPG men han nöjer sig med en makarov.

Korruptionen är fan TOTAL i den ryska armen, det där var en elitenhet men ny BTR och mörkerseende.
Citera
2022-04-28, 17:34
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Fler Ukrainska soldater som ger upp
https://youtube.com/shorts/T313uHkKIa4?feature=share

De inser att Ukraina har ingen chans och ger upp

Det var tio styck fixas i fångutväxlingen.
Citera
2022-04-28, 17:37
Medlem
Citat:
Det är uppenbart varför ryssen inte vill bomba sönder eller storma fabriken. Det sitter ju en hel del amerikanska, kanadensiska, svenska osv militärer där. Ryssen gör ju helt rätt, bara vänta så kommer skiten att ge upp, deras vatten är rutten där nere i katakomberna, de får slut på mat, de har massor med sårade osv, bara avvakta och få hela gänget gratis

Nja, det hävdas av en del att hela invasionen är mycket mer strategisk än vad gemene media kan begripa. Ryssarna är ute efter olja, gas, kol och stålindustri och övrig tung industri tex hamnar och skeppsvarv mm. Vore ganska klantigt att jämna ett enormt stålverk med marken då. Självklart kan man sätta industri ur spel, men att pulvrisera det hela blir ju kontraproduktivt. Civila och deras bostäder däremot är ju mest till besvär och dessa vill man bli av med och sparar inte på krutet där.
Citera
2022-04-28, 17:39
Avslutad
Ryssarna hade nästan helt slut på stål därför ville de ta azov stål utan en skråma . Det sket sig!
Citera
2022-04-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Ryssland fortsätter att varna och hota. Börjar bli tröttsamt. Nu får dom nästan ta och skicka iväg något så att väst sen har en bra anledning att radera ut Ryssland. Orkar inte höra på deras skitsnack längre.
fan det är nästan så man hoppas idioten i Kreml ska gå över den förbjudna gränsen,, så jänkarna kan svara med en 500megatonnare rätt in i Kreml,, så den äckliga lilla ryssen far ut i omloppsbana
Citera
2022-04-28, 17:45
Moderator
-Info-s avatar
Både USA och NATO planerar för ett långt krig:

Citat:
USA:s president Joe Biden talar nu om ett nytt stödpaket till Ukraina. Paketet omfattar 33 miljarder dollar eller motsvarande 324 miljarder kronor. Pengarna ska användas till vapen och andra åtgärder för att försvara landet mot de ryska attackerna under de kommande fem månaderna, skriver The Hill.

Enligt Bidenadministrationen behövs pengarna för att Ukraina ska kunna slå tillbaka Ryssland.
Citat:
Nato: Redo att backa upp Ukraina i år framåt

Rysslands krig i Ukraina kan hålla på i åratal, och Nato är berett att stödja Ukraina under den tiden, sade Nato-chefen Jens Stoltenberg på torsdagen. Det innebär också att hjälpa till med att uppgradera ukrainska vapen från Sovjet-eran till modern utrustning från väst,

– Det finns absolut en möjlighet att det här kriget drar ut i månader och år, vi måste vara beredda på en lång tid, sade Stoltenberg på ett toppmöte i Bryssel, enligt Reuters.

https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
Citera
2022-04-28, 17:46
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja passerar man 1000 vagnar så får jag nog korka upp en 25 årig singlemalt!

Kombinationen av att korka upp finwhiskey och följa upp donationsmål är ett bra sätt att fira tycker jag. Hittills har jag öppnat en Bruichladdich och skjutsat in en del pengar till humanitärt bistånd, veterinärhjälp till husdjur i Ukraina, samt direktstöd till en utlandsbataljon. Det gäller att hålla rätt mix av single malt, kristerapi för krigsapatiska golden retrievers och nya fräscha rödpuntsikten till orchjägarna.

Har för övrigt lovat kollegorna att jag kommer att släpa upp den största flaskan champagne de någonsin sett den dagen Putin blir undanröjd. Det blir dyrt men roligt!

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
JLäste precis en artikel om de ryska T-72 tanksen. De har tydligen ett konstruktionsfel som gör att de vid en träff i tornet gärna med en takslående PV projektil blåser bort hela tornet då ammunitionen lagras där. Man får då en Jack in the box eller gubben i lådan och hela besättningen åker åt helvete.

Felet har alltid funnits och påtalats sen länge, men man har inte gjort något åt det.

Inte kul att vara rysk besättningsman i ryska tanks då man vet att Ukraina har fri tillgång till Javelin, NLAW och Stugna…….

Ja, problemet verkar vara att de har ett magasinband under tornet som ger den s.k. "flygande stekpannan"-effekten när magasinet fattar eld. Stridsvagnen verkar överlag inte vara konstruerad med besättningens överlevnad och välmående i åtanke. Även laddaren ser ut att vara en ren dödsfälla, fastnar man i den så lär armen krossas och/eller helt klippas av.

Edit: Om ukrainarna klipper Gerasimov i Izium blir det årgångsbubbel på krogen i helgen.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-04-28 kl. 17:49.
Citera
2022-04-28, 17:47
Medlem
Ryssarna har kört fast överallt och två inriningar är under uppbyggnad, Izyum och Kherson.
vid Popasna kommer dom knappt framåt och betalar med nån BTG per dag, helt otroligt.
Ukraina flyttar nu över massa national guards brigade från västra ukraina till östra ukraina för polen kommer sköta gränsen mot vitryssland rätt snart.
Det är så mycket glädjande information att man blir helt till sig.
Citera
2022-04-28, 17:47
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykoMyndigheten
Endast demokrati och oberoende journalistik kan ge dig fullständig information om vad som händer i världen.
Med det sagt badar ryska befolkningen i bäckmörker, precis som nordkoreanerna.

Jag tror det finns viss ömsesidig beundran mellan Putin och regimen i Pyongyang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in