2022-04-28, 10:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar vara direkt dålig informerad och har svårt med att sålla gällande fakta och propaganda.
Det fanns motstridigheter i Ukraina mellan de som ville närma sig Väst och öst, men de var ganska samstämmiga om att de ville vara en egen nation Ukraina.
I samband med att presidenten störtades blev det en del upplopp mellan rivaliserande huligangäng i bl.a Odessa.
Detta tog Ryssland som en förevändning att gå in militärt och annektera delar av Ukraina 2014.
Sen har en hel del människor dödats(Framför allt under 2014-2015) men ungefär lika många på bägge sidor men då ett flertal dödade på den "Rysska" sidan har varit rysk militär så har den Rysskstödda sidan dödat fler Ukrainare än den Ukrainska sidan. Förutom ett gäng flygpassagerare som Ryssk militär avlivade från Ukrainsk(Rysskontolerat) Område.
Sen att det skett övertramp från bägge sidor och attdelar av huligangänget hade nationalistiska(Nazistiska) ideer måste man givetvis ta del av eller förstå.
Men din tolkning är väl genomskinlig påverkad av ren propaganda.
Jag tror inte du ska anklaga mig för att vara påverkad av propaganda för det fungerar inte på mig. När MSM blir samstämmiga som t.ex. mot Trump, för covidvaccin m.m. så vill jag verkligen veta hur det ligger till. Kollar heller inte RT m.m. så jag vet inte hur jag skulle blivit påverkad av propaganda.
Citera
2022-04-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tror det bara är en bortförklaring av Putin. Ryssland vill ha sydöstra ukraina oavsett NATO. Inte tog de Krim för att de var hotade av NATO…

Så är det nog. NATO är ett tacksamt svepskäl. Ytterst är det x antal km kuststräcka rySSen vill åt. Deras våta dröm är nog att får hela sträckan fram till Rumänien.
Citera
2022-04-28, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tror inte du ska anklaga mig för att vara påverkad av propaganda för det fungerar inte på mig. När MSM blir samstämmiga som t.ex. mot Trump, för covidvaccin m.m. så vill jag verkligen veta hur det ligger till. Kollar heller inte RT m.m. så jag vet inte hur jag skulle blivit påverkad av propaganda.

Du tror säkerligen inte att Hitler var ond heller då ju samstämmiga uppgifter påstår det?
Du kanske inte är påverkad av propaganda men troligen av någon form av inre tvång över att vara motvalls i varje fråga.
Citera
2022-04-28, 10:23
Medlem
Jobbar med en ryss och nu på morgonen visade han mig ett tv program från Rysk statstv där det satt flera experter, dessa menade att nu var Ryssland i krig med Nato. Dom menade att Nato var Hitler och avsluta detta med en kärnvapenattack var inte fel för ryssar hamnade i himmelen och Nato i helvete.

Trodde aldrig jag skulle säga detta men nu anser jag att det är dags för Nato och kliva in i detta krig fullt ut för ryssarna verkar ju mer galna än vad jag förstått.
Citera
2022-04-28, 10:24
Medlem
Citat:
Men du utrycker dig så säkert innom områden där du uppenbarligen köpt propaganda.
T.ex Donbass: Det som är styrkt att delar av området har ockuperats av Ryssland sen 2014.
DSen ar utvecklingen innom dessa områden varit negativ och folk har dött i konflikten. Men det är en komplex fråga och definitivt har inte Ukraina behandlat Ryssktalande individer dåligt eller utfört folkmord som du påtalar.
Har följt detta sen 2015 då en affärsbekant (Etnisk Ryss som flytt från området till Kiev 2014) Påtalade ämnet.
Så uppenbarligen är du påverkad av propaganda, medvetet eller ej. Får göra bedömningen att du är mindre kritisk till alternativa medier än MSM.
Citera
2022-04-28, 10:25
Medlem
Intervju med ukrainsk soldat, Dima, som berättar hur ryska soldater uppträder i kriget:
Bl a drönarbild på hur de sitter och äter tjugo meter från de ruttnande liken av sina kollegor..

https://twitter.com/dpatrikarakos/status/1519270060900106240?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1519270060900106240%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.dailyko s.com%2Fstory%2F2022%2F4%2F27%2F2094502%2F-Ukraine-Update-Russia-no tches-minor-tactical-gains-but-strategic-goals-remain-elusive
Citera
2022-04-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Utländska betyder i det här fallet ryska? Alltså en parten i ett pågående krig. Dvs sämsta möjliga ur ett tendensperspektiv. Men gör det du. Tiden kommer inte visa så mycket om du sitter i den bubblan dock. Vad som än händer i verkligheten är det stora segrar eller kloka taktiska / humanitära beslut du kommer få läsa om.

Inte ryska
Citera
2022-04-28, 10:26
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Det är väl det som krävs av en stormakt.. Det är ju ungefär som i USA där de lågutbildades barn under pompa och flaggviftande åker iväg och får PTSD i diverse ökenländer medan de familjer som har lite bildning möjligen skickar iväg någon unge till Key West eller liknande.

Eller Japan under kriget.

Och trots det sitter det folk här och känner sig smarta för de kan "tänka självständigt" och försöker försvara ryssarnas beteende.

När vi nu ändå är OT med musik o.s.v så kan jag varmt rekommendera "Let England Shake" av PJ Harvey på samma tema fast då från en britts synvinkel. Lite svår de första lyssningarna om man inte hört henne innan men jäklar vilken platta!

👍 Fick lite ”White Rabbit” vibbar av den, fast i ett uppskruvat tempo.
Citera
2022-04-28, 10:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Men du utrycker dig så säkert innom områden där du uppenbarligen köpt propaganda.
T.ex Donbass: Det som är styrkt att delar av området har ockuperats av Ryssland sen 2014.
DSen ar utvecklingen innom dessa områden varit negativ och folk har dött i konflikten. Men det är en komplex fråga och definitivt har inte Ukraina behandlat Ryssktalande individer dåligt eller utfört folkmord som du påtalar.
Har följt detta sen 2015 då en affärsbekant (Etnisk Ryss som flytt från området till Kiev 2014) Påtalade ämnet.
Så uppenbarligen är du påverkad av propaganda, medvetet eller ej. Får göra bedömningen att du är mindre kritisk till alternativa medier än MSM.
Jag är påverkad av ett flertal etniska ryssar i östra Ukraina i ett flertal år. Om du anser att det är propaganda så ok. Har jag någonsin påtalat folkmord?
Citera
2022-04-28, 10:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
flera experter, dessa menade att nu var Ryssland i krig med Nato. Dom menade att Nato var Hitler och avsluta detta med en kärnvapenattack var inte fel för ryssar hamnade i himmelen och Nato i helvete.

Trodde aldrig jag skulle säga detta men nu anser jag att det är dags för Nato och kliva in i detta krig fullt ut för ryssarna verkar ju mer galna än vad jag förstått.

Varför drar du den slutsatsen? Ska du kolla efter om det stämmer vem som kommer i helvetet när vi dör? Anser du det är konstigt att ryssarna tycker att de är i krig med NATO?
Citera
2022-04-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ja det är ju enkelt om man ser på det som du gör men för 30 år sedan var båda samma land och 2014 valde Ukraina att göra ryssarnas liv till ett helvete i östra Ukraina och Krim uppbackade av USA. Är inte ukrainska regimens dödande i östra Ukraina en ensidig aggression?

Citat:
Jag är påverkad av ett flertal etniska ryssar i östra Ukraina i ett flertal år. Om du anser att det är propaganda så ok. Har jag någonsin påtalat folkmord?

Se på vad du själv skriver.
Nåt ensidigt dödande av etniska Ryssar har inte utförts i Donbass.
Däremot blev det motsättningar och huligangäng drabbade samman, då skickade Ryssland in trupp som sen 2014 ockuperat delar av Ukraina.
Citera
2022-04-28, 10:42
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Den där oligarken torbjörn i gunvor group är ju så stor putin-supporter d bara går att bli-sanktionera han och alla hans bankkonton omedelbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in