2022-04-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ryssland gör detta för att hjälpa oss, och sig själva. EU har bestämt att vi inte får betala i euro.

Källa?
Citera
2022-04-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Jag har följt noggrant båda sidorna av detta kriget. Kan säga att "ryska sidan" är betydligt mer pålitliga än all media från USA & EU. Nu förstår jag varför EU valt att tystar RT och Sputnik så att vi har svårt att komma åt det.

Kan du ge några exempel på Rysk medias s.k. "pålitlighet"?
Citera
2022-04-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Urusla Van Der Lögner

Skulle jag berätta för er hur djäkla idylliskt Sverige var 1984 jämfört med idag skulle flera av er inte tro mig.

Eller hur ? det var ett annat Sverige
Citera
2022-04-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Exakt! Och de kommer importera gas från Norge i höst.

"I dag importerar EU-länderna mellan 40 och 45 procent av sin gas, knappt hälften av sitt kol och drygt en fjärdedel av sin olja från Ryssland"

https://www.europaportalen.se/2022/0...a-energipriser

krävs nog lite mer än att koppla in sig på en ledning från norge?

kanske tyskarna kan äta mer surkål?
Citera
2022-04-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"I dag importerar EU-länderna mellan 40 och 45 procent av sin gas, knappt hälften av sitt kol och drygt en fjärdedel av sin olja från Ryssland"

https://www.europaportalen.se/2022/0...a-energipriser

krävs nog lite mer än att koppla in sig på en ledning från norge?

kanske tyskarna kan äta mer surkål?

Det är nog inga problem för Polen. De har uppgett att de klarar sig via sina lager fram till dess att importen från Norge startar i höst.
Citera
2022-04-27, 19:52
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Kan du ge några exempel på Rysk medias s.k. "pålitlighet"?

Vi får höra hela tiden
- Hur dåligt det går för ryssarna och många ryssar som har dött. Alla generaler som dör hela tiden...
- Hur Ryssland snart har slut på pengar och kommer går i konkurs. Trots att rublen idag(27 april) är starkare än vad det var innan kriget. https://www.youtube.com/watch?v=QQeg...annel=TheDuran
- Hur många ryska tanks som är bortsprängda och alla som dött. Att de har slut på ammunition, mat, bensin osv.

Men... när jag går in på Pentagons hemsida och kollar på deras briefing (8 april) så har Ryssland kvar hela 80-85% av sina totala militära styrkor som är och budgeterad och planerad för just denna "special operation.." Det är allt från trupper, tanks, övriga fordon, flygplan, ammo och mat/bensin. Pentagon är U.S. Department of Defense, så tror knappast det är "rysk propaganda" - jämför det med många lögner som sprids i USA & EU media.

Länk till Pentagons briefing. Du kan hittar informationen längre ner på sidan.
https://www.defense.gov/News/Transcr...ound-briefing/

När man följer alla sidor av kriget så får du en rätt klar bild av det. Därför är det viktigt att även höra ryssarnas del av historien.
Kan även rekommendera kinesisk eller indisk media som är någorlunda neutrala. Exempel på deras
engelsktalande utländska kanaler (finns på youtube)
Kina = ShanghaiEye
Wion = Republic World, Wion
Senast redigerad av Alphaomegarice 2022-04-27 kl. 20:01.
Citera
2022-04-27, 20:01
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Men Tyskland kunde ju betala (enligt sagda kontraktet?) sista räkningen i euro, varför har Polen/etc fått problem?! Annorlunda kontrakt?
Sen så hörde jag tidigare nån Engelsk finansprofessor uttala sig på BBC att det har inte med valutan att göra, utan det är banken som växlar pengarna som är kruxet.
Citera
2022-04-27, 20:04
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Vi får höra hela tiden
- Hur dåligt det går för ryssarna och många ryssar som har dött. Alla generaler som dör hela tiden...
- Hur Ryssland snart har slut på pengar och kommer går i konkurs. Trots att rublen idag(27 april) är starkare än vad det var innan kriget. https://www.youtube.com/watch?v=QQeg...annel=TheDuran
- Hur många ryska tanks som är bortsprängda och alla som dött. Att de har slut på ammunition, mat, bensin osv.

Men... när jag går in på Pentagons hemsida och kollar på deras briefing (8 april) så har Ryssland kvar hela 80-85% av sina totala militära styrkor som är och budgeterad och planerad för just denna "special operation.." Det är allt från trupper, tanks, övriga fordon, flygplan, ammo och mat/bensin. Pentagon är U.S. Department of Defense, så tror knappast det är "rysk propaganda" - jämför det med många lögner som sprids i USA & EU media.

Länk till Pentagons briefing. Du kan hittar informationen längre ner på sidan.
https://www.defense.gov/News/Transcr...ound-briefing/

När man följer alla sidor av kriget så får du en rätt klar bild av det. Därför är det viktigt att även höra ryssarnas del av historien.
Kan även rekommendera kinesisk eller indisk media som är någorlunda neutrala. Exempel på deras
engelsktalande utländska kanaler (finns på youtube)
Kina = ShanghaiEye
Wion = Republic World, Wion

Hur kan du hävda att rubeln är starkare i dag än innan kriget när det inte finns någon handel i den?
Bara för att jag säger att min Volvo är värd 10 miljoner betyder inte det att någon är villig att betala det.
Citera
2022-04-27, 20:09
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ungefär så, för Ryssland att få betalt i dollar/euros är att få betalt i dasspapper, vet inte hur en euro känns i röven men jag antar att ryssarna föredrar något annat.
Jag tror att det gäller om vem som ska äga rätt till växlingen, ingen kan förvänta sig att stater utanför Ryssland ska sitta på rubel liksom..
Citera
2022-04-27, 20:20
Medlem
Alphaomegarices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Hur kan du hävda att rubeln är starkare i dag än innan kriget när det inte finns någon handel i den?
Bara för att jag säger att min Volvo är värd 10 miljoner betyder inte det att någon är villig att betala det.

Förutom att digitala värdet är tillbaka så är rubeln idag uppbackad av gas och olja. Världen kommer alltid behöva energi liksom. Ryssarna har även säkrat valutan genom att backar upp den med guld (5000 Ruble/gram guld) så andra länder kan känna sig säkrar av att behålla och handlar med valutan. Det var något som Gaddafi gjorde, vilket föranledde hans död. USA/Nato mördade honom eftersom det var ett hot mot USA dollar & deras hegemoni status. USA sanktioner har alltså gjort att dollarn kommer rasar ännu snabbare, som idag bara är en pappersvaluta med rekordhöga skulder och inflation. Det enda som gjort att USD överlevt är att världen handlar mestadels med denna valutan(speciellt olja). Dock är det snart slut på det. Deras sanktioner har skjutit dom i ryggen. Vilka smarta ledare det finns i USA som bara tänker kortsiktigt eftersom de hatar Putin så mycket...
Senast redigerad av Alphaomegarice 2022-04-27 kl. 20:26.
Citera
2022-04-27, 20:30
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Förutom att digitala värdet är tillbaka så är rubeln idag uppbackad av gas och olja. Världen kommer alltid behöva energi liksom. Ryssarna har även säkrat valutan genom att backar upp den med guld (5000 Ruble/gram guld) så andra länder kan känna sig säkrar av att behålla och handlar med valutan. Det var något som Gaddafi gjorde, vilket föranledde hans död. USA/Nato mördade honom eftersom det var ett hot mot USA dollar & deras hegemoni status. USA sanktioner har alltså gjort att dollarn kommer rasar ännu snabbare, som idag bara är en pappersvaluta med rekordhöga skulder och inflation. Det enda som gjort att valutan överlevt är att världen handlar mestadels med denna valutan(speciellt olja). Dock är det snart slut på det. Deras sanktioner har skjutit dom i ryggen. Vilka smarta ledare det finns i USA som bara tänker kortsiktigt eftersom de hatar Putin så mycket...
Länder skiter väl fullständigt i vad ryssarna värderar rubel/guld i!
Rubel har noll värde utanför Ryssland.
Citera
2022-04-27, 20:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Källa?

EU låtsas göra betalmedlet euro värdelöst för Ryssland. Men i praktiken fortsätter handeln med gas. EU lägger sanktioner som är verkningslösa eftersom EU samtidigt godkänner vägar att kriggå sanktionerna.

EU håller hårt på att betalning måste ske i euro. Ryssarna får inte växla euron, men då tar de istället ett lån i rubel på beloppet. Den affären får inte skötas av köparen enligt EU. Så förstår jag det i alla fall.
Citat:
A European Commission spokesperson said companies should stick to the currency agreed in their contracts with Gazprom - 97 per cent of which are in euros or dollars.

Men om EU hittar på fler sanktioner mot banken och låser främmande tillgångar så blir euro värdelöst som betalmedel. Därför vill Ryssland ha rubel.

Det är alltså en massa trams där EU lägger sanktioner men samtidigt ger en möjlighet att kriggå dem.

https://www.bruegel.org/2022/04/a-sa...sia-in-rubles/
https://www.euronews.com/next/2022/0...eaching-war-sa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in