2022-04-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
I din utopiska alternativa verklighet kanske det är så. I den riktiga världen så kommer Ryssland att fortsätta operationen till dess att målen med den är uppnådda. Då menar jag att målen kommer att uppnås oavsett vad. Önskar väst att helt tillintetgöra Ukraina kan man fortsätta på inslagen linje och skicka dit massvis med vapen. Kom bara inte dragandes med att det ligger i det ukrainska folkets intresse, det ligger bara i USA:s och EU:s geopolitiska intresse.

Det ligger självklart primärt i Ukrainas intresse att inte förintas eller att överge sitt folk eller land, filosofiskt såväl som objektivt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1991_Ukrainian_independence_referendum

Det är även viktigt att påpeka att världssamfundet har tagit ett beslut helt i linje med Ukrainas (bla) vilja genom

Resolution 68/262 (2014)
Resolution 11/1 (2022)

Att du eller någon syrisk/nordkoreansk diktator känner annorlunda är minst sagt ointressant i sammanhanget, så det är inte förvånande att det avfärdas…
Citera
2022-04-27, 08:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Fast nu är det inte USA som bombar utan ryssland. Märkligt att allt är USAs fel hela tiden oavsett vad som händer.

Försök inte! Du besvarade ett inlägg som handlade just om att USA skulle lockat in Ryssland i en fälla och sade att du "hoppades det". Då kan du inte nu komma och låtsas vara upprörd över att USA nämns.
Citera
2022-04-27, 08:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Visst har Ukraina all rätt att försvara sig, jag har aldrig hävdat något annat. Man ska dock ha i åtanke att Ryssland inte kommer att avbryta operationen till dess att målen med den är uppfyllda. Valet står därför mellan att försöka dra ut på konflikten så länge som möjligt (detta är det kollektiva västs nuvarande position) eller att inte göra det. Det första alternativet kommer att åsamka det ukrainska folket maximalt lidande.

Bryr man sig om det ukrainska folket försöker man hitta en dipolmatisk lösning på krisen. Vill man positionera sig geopolitiskt mot Ryssland väljer man att som EU/USA stödja fortsatt krig med allt lidande det innebär. Extremt cyniskt om du frågar mig.
”All rätt att försvara sig” och ”Bryr sig om det Ukrainska foket”, det låter fint men så sent som igår skrev du att Ukraina som stat borde upphöra (!):
Citat:
Jag tycker att det är bättre att dela upp Ukraina i flera olika delar. Ukraina är ju en konstgjord och onaturlig stat bestående av många olika etniciteter och religioner som sammanförts med tvång. Det är därför bättre att dela upp Ukraina efter etnicitet och religion. Då slipper äntligen folk i olika delar av Ukraina att vara förtryckta. Och världen blir plötsligt en mycket bättre plats att leva i.
Detta är onekligen ett bra stycke från dina åsikter 27/2 när Rysslands krig just dragit igång:
Citat:
Zelensky är ingen agent. Det här är ett existentiellt krig för Ukraina och folket gör vad de kan för att försvara sitt hemland.

På samma sätt är det med sättet att få slut på kriget. Du vill utmåla det som en oundviklig process där Ryssland bara kan, och måste segra, på slagfältet i Ukraina. Således skulle det ansvarsfulla för Ukraina vara att inte göra som i ”det stora fosterländska kriget” (WWII) och försvara sitt land mot yttre angrepp med alla medel, utan i stället kapitulera för fiendens krav, allt för att spara liv. Saken är dock den att inte alls alla delar denna bild av oundviklig rysk seger. Det gjorde inte du heller tre dagar in i kriget när det såg betydligt mörkare ut för Ukraina:
Citat:

Det är uppenbart för hela världen att Putin har begått ett gigantiskt misstag genom att invadera Ukraina, en invasion som har mycket lite stöd hos det ryska folket. Ukraina kommer att segra.
Så varför skulle Ukraina idag, efter två månaders framgångsrikt försvar mot en uppenbart inkompetent rysk militär, inte tro på seger i kriget? Betyder inte att det blir så, men vilja är den viktigaste komponenten i krig, i synnerhet på marken. Där har Ukraina ingen brist, och därför skall och kommer väst att fortsätta hjälpa dem på alla sätt möjligt.
Citera
2022-04-27, 08:52
Medlem
Citat:
Nej, det där stämmer inte. Delar av dagens Ukraina tillhörde tidigare, före Sovjet, Ryssland men ingen del av dagens Ryssland har någonsin tillhört en stat med namnet "Ukraina".

Varför är det så viktigt att hålla kvar områden som Donbass och Transnistrien i stater de inte vill tillhöra? Hade man bejakat befolkningens rätt till nationellt självbestämmande hade konflikterna där inte existerat.

Igen objektivt fel. Det Ryssland gör är att döda (genom konflikt) människor som önskar självbestämmande
Citera
2022-04-27, 08:53
Medlem
Citat:
Nej, det där stämmer inte. Delar av dagens Ukraina tillhörde tidigare, före Sovjet, Ryssland men ingen del av dagens Ryssland har någonsin tillhört en stat med namnet "Ukraina".

Varför är det så viktigt att hålla kvar områden som Donbass och Transnistrien i stater de inte vill tillhöra? Hade man bejakat befolkningens rätt till nationellt självbestämmande hade konflikterna där inte existerat.

Ah, namnet är viktigt?

Vi kallar der Kiev Rus och saken är biff.

Z kan inte göra några eftergifter eftersom han inte har det mandatet.
Citera
2022-04-27, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirdan01
Om viss del av det rysktalande befolkningen befinner sig på en annan suverän stats territorium så borde du kan räkna ut själv vad hotet består i. Det är bara att lägga ihop ett och ett.

Bor massor med finsktalande i Norra Sverige och massor med svensktalande i finska Österbotten.
Och ingen känner sig hotad av invasioner eller något annat jävulskap. Så...vad är det för fel på rysktalande orcher?
Citera
2022-04-27, 08:55
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ah, namnet är viktigt?

Vi kallar der Kiev Rus och saken är biff.

Z kan inte göra några eftergifter eftersom han inte har det mandatet.

Varifrån saknar han mandat? USA?
Citera
2022-04-27, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Försök inte! Du besvarade ett inlägg som handlade just om att USA skulle lockat in Ryssland i en fälla och sade att du "hoppades det". Då kan du inte nu komma och låtsas vara upprörd över att USA nämns.
Nej vad jag skrev var att jag hoppas att Putin slutar sina dagar som kylarprydnad på en Ukrainsk stridsvagn likt det slut Gaddafi mötte. Jag har aldrig skrivit att USA uppviglat ryssland. Detta kriget startade Plutte helt på egen hand efter att han ljugit så mycket att han börjat tro på det själv.
Läs igen om du inte minns
Citera
2022-04-27, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Varifrån saknar han mandat? USA?

Folket och armé. Det är vad jag hör från marken
Citera
2022-04-27, 09:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Visst har Ukraina all rätt att försvara sig, jag har aldrig hävdat något annat. Man ska dock ha i åtanke att Ryssland inte kommer att avbryta operationen till dess att målen med den är uppfyllda. Valet står därför mellan att försöka dra ut på konflikten så länge som möjligt (detta är det kollektiva västs nuvarande position) eller att inte göra det. Det första alternativet kommer att åsamka det ukrainska folket maximalt lidande.

Bryr man sig om det ukrainska folket försöker man hitta en dipolmatisk lösning på krisen. Vill man positionera sig geopolitiskt mot Ryssland väljer man att som EU/USA stödja fortsatt krig med allt lidande det innebär. Extremt cyniskt om du frågar mig.

Att låta Ryssland ta hela eller delar av Ukraina och få inflytande i landet kan också innebära ett lidande i förlängningen. Allting mäts inte i antalet döda och skadade.

Demokrati och självbestämmande är också ett värde som om det undertrycks kan skapa ett lidande i olika former.
Citera
2022-04-27, 09:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:

Jo det jag skrev stämmer. Ukraina fick sitt territorium av Sovjetunionen. Det innebär ju underförstått att det var annat innan de fick det, eller hur.

Du frågar varför det är så viktigt att behålla Donbas och Transnistrien i stater de inte vill tillhöra. Vänd på frågan, varför menar du att Ryssland har rätt till dom? Speciellt Transnistrien som geografiskt ligger rätt långt från Ryssland. Som du kanske noterar så försvarar flyr en hel del människor från området Donbas. Men de flyr inte till ryssland som vore logiskt enligt ditt resonemang. Nä, de flyr västerut.

Ditt resonemang faller på att det är ologiskt. Du resonerar på ett sätt där du ger Ryssland tolkningsföreträde. Ryssland får vara hotade av NATO men NATO får inte vara hotade av Ryssland.

Sverige ska tydligen gå med i NATO nu, orsaken är endast att Ryssland hotar oss. Inget hot, inget svenskt medlemskap. För sanningen är ju att väldigt många i Sverige fortfarande är emot medlemsskap, jag är tex det. Och ännu fler vill bli medlemmar för att de hotats, inte för att de egentligen är så sugna. Jag läste nån expert som skrev att man kan inte vara neutral i den hör konflikten. Antingen tar man rysslands sida eller så tar man natos sida. Och då ryssland hotar oss och nato försvarar oss så är ju valet tämligen enkelt.

Sen avslutningsvis så skriver du om att man ska lyssna på invånarnas vilja. Dvs man ska tillhöra det landet man vill. Tja, så fungerar det inte riktigt. Säg att jag och mina grannar plötsligt vill tillhöra grannlänet (jag bor i en kommun som nyligen bytt län) då kan man inte bara säga ”jamen dåså, vi byter” utan båda länen måste vara överens. Är de inte överens så blir det en konflikt. Den kan lösas fredligt eller med våld. Ryssland valde våldet. Väljer man våldet så kommer givetvis den andra parten att försvara sig. Och man har rätt att försvara sig. Men frågan är om ryssland har rätt att ta till våld, även om ryssland tycker att de har rätt.
Citera
2022-04-27, 09:07
Medlem
Brutal natt för Ukraina... Imorse erkände armén att man har förlorat flera positioner i Mykolaiv och väster om Izium. Det ligger drönarklipp uppe på telegram. Det är ett hav med lik. Det är för mycket för min smak. Det är dags att USA slutar offra stackarna på altaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in