Citat:
Ursprungligen postat av
Zelensky
Nej, det där stämmer inte. Delar av dagens Ukraina tillhörde tidigare, före Sovjet, Ryssland men ingen del av dagens Ryssland har någonsin tillhört en stat med namnet "Ukraina".
Varför är det så viktigt att hålla kvar områden som Donbass och Transnistrien i stater de inte vill tillhöra? Hade man bejakat befolkningens rätt till nationellt självbestämmande hade konflikterna där inte existerat.
Jo det jag skrev stämmer. Ukraina fick sitt territorium av Sovjetunionen. Det innebär ju underförstått att det var annat innan de fick det, eller hur.
Du frågar varför det är så viktigt att behålla Donbas och Transnistrien i stater de inte vill tillhöra. Vänd på frågan, varför menar du att Ryssland har rätt till dom? Speciellt Transnistrien som geografiskt ligger rätt långt från Ryssland. Som du kanske noterar så försvarar flyr en hel del människor från området Donbas. Men de flyr inte till ryssland som vore logiskt enligt ditt resonemang. Nä, de flyr västerut.
Ditt resonemang faller på att det är ologiskt. Du resonerar på ett sätt där du ger Ryssland tolkningsföreträde. Ryssland får vara hotade av NATO men NATO får inte vara hotade av Ryssland.
Sverige ska tydligen gå med i NATO nu, orsaken är endast att Ryssland hotar oss. Inget hot, inget svenskt medlemskap. För sanningen är ju att väldigt många i Sverige fortfarande är emot medlemsskap, jag är tex det. Och ännu fler vill bli medlemmar för att de hotats, inte för att de egentligen är så sugna. Jag läste nån expert som skrev att man kan inte vara neutral i den hör konflikten. Antingen tar man rysslands sida eller så tar man natos sida. Och då ryssland hotar oss och nato försvarar oss så är ju valet tämligen enkelt.
Sen avslutningsvis så skriver du om att man ska lyssna på invånarnas vilja. Dvs man ska tillhöra det landet man vill. Tja, så fungerar det inte riktigt. Säg att jag och mina grannar plötsligt vill tillhöra grannlänet (jag bor i en kommun som nyligen bytt län) då kan man inte bara säga ”jamen dåså, vi byter” utan båda länen måste vara överens. Är de inte överens så blir det en konflikt. Den kan lösas fredligt eller med våld. Ryssland valde våldet. Väljer man våldet så kommer givetvis den andra parten att försvara sig. Och man har rätt att försvara sig. Men frågan är om ryssland har rätt att ta till våld, även om ryssland tycker att de har rätt.