Citat:
Ursprungligen postat av
Medvetenommycketxx
Folkmordskonventionen definierar vad folkmord är
Folkmord anses vara ett av de grövsta brotten som ett land kan begå. De flesta länder och forskare definierar folkmord enligt FN:s folkmordskonvention från 1948.
I konventionen finns en lista på fem handlingar som var för sig kan utgöra folkmord förutsatt de har målet att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk eller religiös folkgrupp.
rapporterade övergreppen i Ukraina kan uppfylla alla kännetecknen för samtliga fem handlingar på listan. Svårigheten ligger snarare i att bevisa uppsåt, men en del ryska uttalande pekar på att målet med kriget är att utplåna Ukraina.
Ryska medier och opinionsbildare har både inför och under kriget talat om att alla ukrainska ledare och soldater ska dödas och att den ukrainska identiteten måste utplånas.
Rysslands president Vladimir Putin har själv sagt att Ukraina inte är en riktig stat.
Ukrainska kvinnor som våldtagits av ryska soldater har också vittnat om att soldaterna sagt att de våldtar dem för att hindra att de föder ukrainska barn.
kanske tyngsta beviset är en lång ledarartikel som publicerades av den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån RIA Novosti. I artikeln presenterar skribenten Timofeij Sergitsev en plan för folkmord i Ukraina.
Sergitsev förnekar liksom Putin att det finns ett ukrainskt folk. Han går sedan vidare till att stämpla alla uttryck av en ukrainsk identitet som nazism, även om han medger att Ukraina saknar ett nazistparti, en Führer eller raslagar. Men det gör bara ukrainarna farligare eftersom deras nazism kan sprida sig fritt.
Ett litet urval av bevis som visar att Putin vill utplåna Ukraina och dess befolkning.
Nej, det finns inga bevis för att Ryssland planerar ett folkmord i Ukraina. Jag tycker faktist att man förringar riktiga folkmord om man påstår det.
Att Putin hävdade att Ukraina inte längre är en suverän stat (ett helt korrekt påstående) är inte detsamma som att han förnekar den ukrainska
nationens existens. En nation är inte samma sak som en stat även om en nation kan ha en nationsstat. Samer är en nation utan en egen stat. Planerar jag ett folkmord om jag hävdar att samerna hör hemma i staten Sverige?