2022-04-27, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Kul att du kallar de boende i Transnistrien för "ryska mördare" samtidigt som du hyllar mord på oskyldiga civila. Hyckleri när det är som äckligast!
Jag syftar naturligtvis inte ursprungsbefolkningen i Transnistrien, utan på de ryska mördare som ockuperar området.

Citat:
Vad har befolkningen i Transnistrien gjort för att förtjäna att bli mördade av svenska vapen mer än att deras hemland gränsar till Ukraina?

Ursprungsbefolkningen i Transnistrien måste befrias från det ryska förtrycket.

De styresbyggnader som de ryska ockupanterna håller till i är legitima måltavlor.
Citera
2022-04-27, 04:02
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Folkmordskonventionen definierar vad folkmord är

Folkmord anses vara ett av de grövsta brotten som ett land kan begå. De flesta länder och forskare definierar folkmord enligt FN:s folkmordskonvention från 1948.

I konventionen finns en lista på fem handlingar som var för sig kan utgöra folkmord förutsatt de har målet att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk eller religiös folkgrupp.

rapporterade övergreppen i Ukraina kan uppfylla alla kännetecknen för samtliga fem handlingar på listan. Svårigheten ligger snarare i att bevisa uppsåt, men en del ryska uttalande pekar på att målet med kriget är att utplåna Ukraina.

Ryska medier och opinionsbildare har både inför och under kriget talat om att alla ukrainska ledare och soldater ska dödas och att den ukrainska identiteten måste utplånas.

Rysslands president Vladimir Putin har själv sagt att Ukraina inte är en riktig stat.

Ukrainska kvinnor som våldtagits av ryska soldater har också vittnat om att soldaterna sagt att de våldtar dem för att hindra att de föder ukrainska barn.
kanske tyngsta beviset är en lång ledarartikel som publicerades av den ryska statskontrollerade nyhetsbyrån RIA Novosti. I artikeln presenterar skribenten Timofeij Sergitsev en plan för folkmord i Ukraina.

Sergitsev förnekar liksom Putin att det finns ett ukrainskt folk. Han går sedan vidare till att stämpla alla uttryck av en ukrainsk identitet som nazism, även om han medger att Ukraina saknar ett nazistparti, en Führer eller raslagar. Men det gör bara ukrainarna farligare eftersom deras nazism kan sprida sig fritt.

Ett litet urval av bevis som visar att Putin vill utplåna Ukraina och dess befolkning.
Nej, det finns inga bevis för att Ryssland planerar ett folkmord i Ukraina. Jag tycker faktist att man förringar riktiga folkmord om man påstår det.

Att Putin hävdade att Ukraina inte längre är en suverän stat (ett helt korrekt påstående) är inte detsamma som att han förnekar den ukrainska nationens existens. En nation är inte samma sak som en stat även om en nation kan ha en nationsstat. Samer är en nation utan en egen stat. Planerar jag ett folkmord om jag hävdar att samerna hör hemma i staten Sverige?
Citera
2022-04-27, 04:03
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Det var min namne som hotade med kärnvapen under säkerhetskonferensen i München. Det var en av anledningarna till att Ryssland tvingades inleda den särskilda militära operationen.

Ryssland vill inte använda kärnvapen. Det fortsätter att eskalera konflikten i Ukraina så kan det, om det vill säg illa, bli så att kärnvapen kan komma att behöva användas. Vi har nog aldrig varit närmare WW3 än vad vi är nu.
Äsch. Sluta vifta med dom då. Barnsligt! Oförsvarligt!

Skäl för omyndighetsförklariing. Tillsammans med rocketboy.

Och ta inte på offerkoftan: ”vi är tvungna” 😎.

Ni slås i överläge! Fegt nog.
Senast redigerad av Jof 2022-04-27 kl. 04:07.
Citera
2022-04-27, 04:05
Medlem
Citat:
Det var min namne som hotade med kärnvapen under säkerhetskonferensen i München. Det var en av anledningarna till att Ryssland tvingades inleda den särskilda militära operationen.

Ryssland vill inte använda kärnvapen. Det Ryssland varnar för att om väst fortsätter att eskalera konflikten i Ukraina så kan det, om det vill säg illa, bli så att kärnvapen kan komma att behöva användas. Vi har nog aldrig varit närmare WW3 än vad vi är nu.

Det finns ett väldigt enkelt sätt att nå en fredlig lösning. Att Ryssland backar ut ur Ukraina.
Citera
2022-04-27, 04:06
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Nazismen är en antidemokratisk och auktoritär ideologi som är präglad av stark nationalism och idén om den starkes rätt. Statens behov är viktigare än folkets behov. En stark ledare ska styra staten. Känd ledare: Adolf Hitler i Tyskland på 1930-talet och Vladimir Putin i Ryssland på 20-hundratalet.
Bara för att en ledare är auktoritär så betyder inte det att den ledaren är nazist. Nazism är en ideologi. Du får ta och läsa på lite. Mao Zedong var en totalitär ledare men han var inte nazist.

Ukrainska Högra sektorn är ett exempel på en nazistisk rörelse.
Citera
2022-04-27, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Jag syftar naturligtvis inte ursprungsbefolkningen i Transnistrien, utan på de ryska mördare som ockuperar området.

Ursprungsbefolkningen i Transnistrien måste befrias från det ryska förtrycket.

De styresbyggnader som de ryska ockupanterna håller till i är legitima måltavlor.

När åker du ner och försvarar Transnistriens demokrati?
Om inte, hur mycket pengar har dom? Jag skickar pengar men mailar först.
Citera
2022-04-27, 04:09
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Enligt Putin är våldtäkt o folkmord hjältedåd. Finns inget oberoende rättsväsende i rySSland.

Putin awarded the 64th Motorised Infantry Brigade the honorary title of “Guards”, a designation dating back to the Soviet era for distinguished units. He said that it had defended the “Fatherland” and “upheld the sovereignty and national interests of Russia”.

https://www.thetimes.co.uk/article/putin-honours-russian-brigade-accused-of-bucha-atrocities-vrxd3mtdm
Hänvisa till en källa där Putin har hävdat att "våldtäkt och folkmord är hjältedåd". Jag väntar med spänning men jag är rädd att jag kommer att bli besviken.
Citera
2022-04-27, 04:11
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
UK Foreign Secretary Liz Truss will announce on Wednesday that Britain and other Western powers should give warplanes to Ukraine as part of their long-term military support.

In a speech in London, she’ll say the West should be ready to give the country its backing “for the long haul”.

Ukraine has repeatedly asked for combat aircraft, particularly Soviet-era fighters with which their pilots are familiar. Western allies have been reluctant to go that far for fear of provoking Russia.

But as Nato members step up their support for Ukraine with longer range weapons, Truss will say they should go even further.

The fate of Ukraine, she’ll say, “remains in the balance”. Western powers should be ready to support Ukraine “for the long haul”, digging deep in their inventories to give the country heavy weapons, tanks and, yes, airplanes.

BBC
Så nu kommer Väst att börja exportera stridsflyg till Ukraina. Och även planera krigsföringen mot Ryssland.

Spännande tider. Vår verklighet börjar kännas mer och mer filmisk. Hur ska den här filmen sluta?
Citera
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag tycker idén är god, låt de ryska 89 federationssubjekten bli självständiga stater sedan kan de bråka med varandra och världen få ro.
Saken är den att dessa federationssubjekt vill hålla ihop, tillskillnad från Ukraina där en betydande del av landet inte vill ha med varandra att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
När åker du ner och försvarar Transnistriens demokrati?
Om inte, hur mycket pengar har dom? Jag skickar pengar men mailar först.

Som synes så kommer man långt med att utbilda ursprungsbefolkning och skicka vapen.
Den s.k. Ukrainamodellen kommer vi att behöva använda i fler forna Sovjetrepubliker.
Citera
2022-04-27, 04:12
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Så nu kommer Väst att börja exportera stridsflyg till Ukraina. Och även planera krigsföringen mot Ryssland.

Spännande tider. Vår verklighet börjar kännas mer och mer filmisk. Hur ska den här filmen sluta?
Förhoppningsvis inte med atomvinter även om jag börjar tro att det är dit vi är på väg.
Citera
2022-04-27, 04:12
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Hänvisa till en källa där Putin har hävdat att "våldtäkt och folkmord är hjältedåd". Jag väntar med spänning men jag är rädd att jag kommer att bli besviken.
Han gav medalj till brigaden som utförde dåden i Butja.
Nu sitter du där med byxorna kring anklarna igen, men du kommer bara att fortsätta glappa käft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in