2022-04-26, 22:12
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ej välkommen tillbaka till jobbet:

https://www.lernia.se/press/pressmeddelanden/2022/april/med-anledning-av-ett-filmklipp-i-sociala-medier/
Wow, jag tackar och bugar för din undersökning. Inte ens Sherlock är i klass med dig.

Än en gång, du kan ditt jobb
Citera
2022-04-26, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ryssland måste ta Donbass annars har vi nog tamejfan ett tredje världskrig och ett och annat kärnvapen som smäller av.

USA är nog nöjda med detta, jag tror inte de kommer svara på en liten kärnvapen bomb. Ett högt spel minst sagt då civilisationens slut står på spel.

Förstår inte folk som håller på Ukraina i Donbass. Är ni redo att gambla era egna liv och civilisation i ett kärnvapenkrig för Ukrainas rätt till Donbass? Verkligen.

Är man smart hoppas man på att Ryssland tar Donbass illa kvickt, tillsätter 2 kremlinbotar i en marionettregering, firar skiten den 9:e maj eller när fan det är också har Ryssland fått lite mer buffert mot USA.

Allt annat och det kan fan urarta helt

Nja jag tror när det börjar sjunka in för Putin och regeringen att de förlorar så anpassar de sig

Jag menar de har ju klarat av att anpassa sig efter att de inte intog Kiev

Jag tror man kommer lämna donbass och Krim. Men inte prata om det
Citera
2022-04-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ryssland måste ta Donbass annars har vi nog tamejfan ett tredje världskrig och ett och annat kärnvapen som smäller av.

USA är nog nöjda med detta, jag tror inte de kommer svara på en liten kärnvapen bomb. Ett högt spel minst sagt då civilisationens slut står på spel.

Förstår inte folk som håller på Ukraina i Donbass. Är ni redo att gambla era egna liv och civilisation i ett kärnvapenkrig för Ukrainas rätt till Donbass? Verkligen.

Är man smart hoppas man på att Ryssland tar Donbass illa kvickt, tillsätter 2 kremlinbotar i en marionettregering, firar skiten den 9:e maj eller när fan det är också har Ryssland fått lite mer buffert mot USA.

Allt annat och det kan fan urarta helt

Människorna som bor där då? Ska alla behöva fly sina hem eller ska de bo kvar och torteras av ryssarna?
Citera
2022-04-26, 22:17
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Om du har rubler och får sälja till det priset så säljer du väl direkt.

Självklart. Men ingen köper till det priset.
Citera
2022-04-26, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Men nu har ju Turkiet kärnvapen i sina NATO-lador igen, när och i vilket sammanhang återförde man dessa dit?

Dom var redan där men avtalet gällde USAs Jupiter missiler. Av samma anledning hade Soviet kärnvapen kvar på Cuba efter krisen pga att USA inte visste om dessa och att de därför inte vart en del av avtalet. USA har ju pratat i flera år om att ta hem sina kärnvapen ifrån Turkiet precis som man gjorde med Grekland etc. Det är förövrigt väldigt gamla modeller dom har i Turkiet tror det är modell 3 av B-61 medans jänkarna har modell 12.

Speciellt nu med all spänning mellan Turkiet och USA över F-35, Syrien, Ryska vapenköp etc så har USA lutat åt att ta hem dom.

En sak som är bra att veta att iom att dom är så gamla så tar dom väldigt lång tid att göra ordning. Ifrån att ordern kommer om att skjuta så tar det flera timmar innan den kan vara i luften vilket gör modellen mer till en "first-strike" bomb snarare än en reaktiv motsvarighet.
Citera
2022-04-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det bästa är ju såklart att ukraina försvarar sitt land, inklusive Donbas och att ryssarna blir så försvagade och destabiliserade att de helt försvinner från spelplanen. Vi slipper ett kallt krig och vi kan få fred i regionen för en lång tid framåt.

För om ryssen får krim och donbas. De lär inte nöja sig, de lär vilja ha mer. Du är bra jäkla naiv om du tror Putin och gänget skulle nöja sig med Donbas (och Krim).

Såklart men jag undrar om det är möjligt.
Klart infantilt att prata om dåliga förlorare, som att Putin i rent raseri skulle ta slut på världen över Donbass.

Vi vill ju tro att deras hot är tomma men jag litar fan inte på dom. Precis lika lite som jag litar på USA
Citera
2022-04-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Människorna som bor där då? Ska alla behöva fly sina hem eller ska de bo kvar och torteras av ryssarna?

Oavsett utgång är det en humanitär katastrof.
Vinner Ukraina så kommer regionen fortsätta att kantas av strider och mord, övergrepp från båda sidor.
Separatiseterna kommer inte ge sig i Donbass.

Det är en katastrof allting men världen dör inte ut iallafall.

Även om man tar din tes och tänker att allt lidande skulle ta slut bara Ukraina vinner, är du redo att offra vår civilisation som vi känner den för Ukraina?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
USA gjorde en naval blockad (dvs deras krigsskepp hotade att sänka varje ryskt skepp som kom över en viss linje) (eskalerade). Sovjet svarade inte på detta. Istället möttes bägge parter vid förhandlingsbordet. De-eskalering är kanske fel ord?

Ah nej när du säger det så kan jag hålla med att det var Soviet som faktiskt valde att inte försöka tränga sig igenom utan att förhandla istället.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Det är ingen som vet hennes namn?
Bostadsadress. Telefonnummer. Personnummer. Arbetsgivare…

Det är väl typ överallt på internet nu.

Mr Koll

Facebook

Väldigt boomer av henne att hon fortfarande har FB-profilen öppen när hon filmats när hon beter sig som en tvättäkta pro-rysk Karen och dessutom redan har hunnit bli av med jobbet på grund av detta.

På Mr Koll står det också att hon "/.../ är mer eftersökt än vanligt. Denna månad har vi hittills lämnat ut information om henne vid 118 tillfällen."

No shit. Det kommer nog att ringas och postas en del den närmsta tiden.

Edit: Ironiskt nog dyker hennes namn upp i den ukrainska flaggans färger när man söker upp henne på Mr Koll.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-04-26 kl. 22:24.
Citera
2022-04-26, 22:23
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Kanon! Borde polisanmälas. Det är allmänt åtal för förolämpning som grundar sig på etnicitet och härkomst. Vilket allt detta handlade om.
Citera
2022-04-26, 22:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Intressant artikel om USA och CIAs inblandning i kriget. Och bekräftelse på det nedskjutna IL76 planet vid Antonov Airfield i början på kriget.
Exakt samma källa som i början av kriget när det "hände", "US officials". Men en viss bekräftelse att de vidhåller sin historia. Men inga fotobevis. Trots att hela norra ukraina idag är fritt från ryssar.
Citera
2022-04-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej jag är inte balkanes.
Tycker du seriöst att ryssmongolerna har utvecklats på 700år eller verkar det som att de faktiskt hör hemma på den mörka medeltiden?

Hehe... nivån på diskussionen är kanske lite låg nu eller?

Menar du den miljon mongoler som bor i Ryssland när du skriver "ryssmongol"?

Jag vet faktiskt inte mycket om mongoler i Ryssland men själva Mongoliet, där merparten av mongoler bor har i vart fall passerat både Ryssland och Ukraina när det gäller demokrati och korruptionsnivån är ungefär den samma i Ukraina och Mongoliet medan Ryssland ligger sämre till:
https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#By_country
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in