2022-04-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är begräftat att han inte är EU-medborgare, men är det bekräftat att han är afghan? Nå, vi vet imorgon.

Jag gissar på Turkiet.
Citera
2022-04-26, 20:01
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
SvD säger sig ha tagit del av handlingar från tingsrätten som visar att mannens nationalitet är okänd och att han tidigare har dömts för ringa narkotikabrott och olovlig körning.

https://www.svd.se/a/wO2P4A/misstankte-mannen-begars-haktad-i-norberg-fallet

Så få se nu. Han har uppehållit sig här olagligen i sju år, begått brott under tiden och nu misstänks för att ha våldtagit en kvinna och slängt ner henne i ett jävla gruvhål?

När var det vinsten kom nu igen? Maggan? Någon?
Citera
2022-04-26, 20:01
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen aning var hans tre barn befinner sig men kan mycket väl befinna sig här.

Var finns hans fru eller f. d. fru?
Kanske i någon annan gruvhåla...
Citera
2022-04-26, 20:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Så för din del är du nöjd om ett sakförhållande rapporteras i korthet om och om igen? Tänk om media sedan 2017 hade upprepat att "en lastbil körde bland människor på Drottninggatan och fem dog".

Det jag menar är att allmänheten har bibringats en solskenshistoria i msm om en kvinna som uppmärksammats av en man och hans söner och sedan blivit räddad ur ett gruvhål. Det var först idag som jag läste i alternativmedier att ett brott låg bakom och att kvinnan hade blivit våldtagen. Då tänkte man direkt i banor som visade sig vara närmare sanningen.

Se där, själv hörde jag det på nyheterna igår att hon blev våldtagen.

Poängen är (åter igen), att händelsen nämndes visst på nyheterna/Aftonbladet/expressen igår, precis som jag tidigare också skrev.
Hur det vinklades osv är inte relevant i frågan, det relevanta är att det rapporterades visst om händelsen.
Du skrev att det inte alls hade nämnts vilket var felaktigt, ska jag behöva förklara det en tredje gång?
Citera
2022-04-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är begräftat att han inte är EU-medborgare, men är det bekräftat att han är afghan? Nå, vi vet imorgon.

Han varit soldat, kanske värvad av ryskamilitären,
ursprung tex Azerbadjan.Desertör?

Någonting döljer han om sitt ursprung-
Citera
2022-04-26, 20:12
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Jag gissar på Turkiet.

Afghan
Citera
2022-04-26, 20:13
Medlem
Vintergrisens avatar
Tyvärr börjar det bisarra bli vardagsmat men den här historien tar väl nästan priset? Mannen skulle alltså utvisas för hela fem år sedan men stannar ändå kvar i landet, friar sedan till någon tjej och när han får nobben våldtar han henne och försöker sedan mörda henne genom att knuffa ner henne i ett gruvhål.

Så, vilka hade ansvar för att verkställa mannens utvisning och kommer dess ställas till svars för att utvisningen inte blev av? Inte? Nej, det är klart, något tjänstemannaansvar har vi ju inte... Kommer denna gång han utvisas efter avtjänat straff eller blir det ett annat gruvhål igen om några år? Ingen vet...
Citera
2022-04-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Nja, men det är många som är ute och plockar svamp på hösten, rastar hunden,,mm
Kanske nån hund springer iväg och trillar i

Men för att vara sverige är det ovanligt riskdumt att bara lämna ett öppet hål rätt ner i jordens inre när man är klar med gruvarbetet i fråga.
Man tänker på att sortera plast bara för det flyter plast i Afrikanske floder, men kan inte att täppa igen ett hål fast det borde ta max 30 minuter
När jag var ung fick man inte ens slänga tuggummi i naturen, för det kunde täppa igen näbbarna på fåglar när dom trodde det var bröd. Detta fick vi lära oss på lågstadiet i skolan, sen så lämnar man istället helveteshål rätt ner, täckt av mossa.
Väldigt slarvig "slump"

Citat När man är klar med gruvarbetet i fråga. Borde ta max 30 minuter.

Du är inte från Bergslagen antar jag. Det finns tusentals av dessa gruvhål. Många har inte grävts i sedan år 1700. Vi hade ingen miljölagstiftning då. Vidare skulle det ta årtionden och kosta miljarder.
Citera
2022-04-26, 20:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det är väl knappast hans uppgift? Däremot tror jag att det framgår att BO inte har svenska som modersmål. För det behöver man knappast vara språkvetare.

Eller vad tror du?

Diskussionen rörde BO:s ursprung. I det sammanhanget togs räddningsledarens beskrivning av hennes språk som ett ”afghanskt språk” som bevis för att hon skulle komma från Afghanistan. Det menade jag inte vara rätt.

Nu förefaller det ju ändå vara så att hon är från Afghanistan, och exakt varför räddningsledaren trodde att det var så, och om han hade på fötterna, känns ganska ointressant.
Citera
2022-04-26, 20:19
Medlem
Om tolkbehov föreligger på persiska så är det förmodligen en afghan. Dari och pashto talas också i Afghanistan men om han är från västra delen av landet som är shiatroget så persiska.

Måste vara lite jobbigt att vara i hans kläder idag. Sådan otur att barnfamiljen skulle gå förbi gruvhålet.

Synd att Sverige tillämpar brottskonsumtion. Att mordförsöket så att säga konsumerar våldtäkten. Men domstolen kan se våldtäkten som ett eget brott som ska adderas till mordförsöket. Kvinnan våldtogs ju inte så illa att hon var nära att dö.
Citera
2022-04-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Afghan

Är det fastslaget?

Oklart vart han är medborgare samt kommentarer från facebook är turkiska.
Citera
2022-04-26, 20:21
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Så få se nu. Han har uppehållit sig här olagligen i sju år, begått brott under tiden och nu misstänks för att ha våldtagit en kvinna och slängt ner henne i ett jävla gruvhål?

När var det vinsten kom nu igen? Maggan? Någon?
Ja, mycket värre kan det inte bli (om nu allt stämmer).

Hur många sådana här figurer uppehåller sig i landet,månntro.

Och hur hittade han till gruvhålen? Han är inte uppväxt där, och de ligger isolerat. Det kan väl inte vara så illa att ryktet har gått i vissa kretsar, om att detta är ett bra område att dumpa folk i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in