2022-04-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Äh. Inget fel på honom. Många som är på det sättet nuförtiden. Men just dom passar inte ihop bara. Inte svårare än så.

När man dejtar och träffar kvinnor så känner iaf jag att det oftast är 50-50 mellan vilka man går ihop med hyfsat. Av dessa så är det ytterlige 50% som man funkar tom riktigt bra med där det finns möjlighet att bygga om även annan attraktion finns där. Så är det nog för dom flesta.

Nej jag håller med, inget fel i det. Men experterna ska inte utöva ett genusexperiment på kvinnor och män som drömmer om att hitta en livspartner.

Hade gärna haft en vän som Axel, han verkar störtskön..
Citera
2022-04-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kvinnor ska aldrig vara ledare, blir fel då.

Baserat på hur bra det är och hur rätt det blir i världen med alla manliga ledare..?
Citera
2022-04-26, 16:17
Medlem
Kan ändå tycka det var intressant att kolla in Axels instagram, även om inte världens mest uppdaterade sådan så fick man en känsla av vad han umgås med för människor - Märtha hör inte dit.

Som flera redan sagt. Det är inte utseendet i sig, utan mer kroppsspråket och hur han pratar som är feminint lagt.
Citera
2022-04-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Vi har olika tycker och smak och du behöver inte nedvärdera mig för att höja dig själv, du vet inget om mig så det blir bara skrattretande.

Jag nedvärderar ingen, jag tror bara inte att någon som kan visualisera en kille som Axel i ett förhållande har särskilt mycket valmöjligheter själv. Eller åtminstone intalar sig själv det. Det är bara en gissning.

Samtidigt finns det ju en del exempel på bra kvinnor som ”nöjer sig”. Tycker mest att en man borde ha allt det som Axel har men även saknar. Det är sällan jag ser ett förhållande där jag inte tycker att kvinnan förtjänar bättre iofs, full av fördomar som jag är.
Citera
2022-04-26, 16:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Jag skulle säga att män är i högre utsträckning sämre på relationer och att detta gör så att det finns fler bra kvinnor än män på marknaden redan i utgångsläget. Det finns också fler attraktiva kvinnor än män, eftersom att många män är dåliga på att ta hand om sitt yttre, klär sig illa o.s.v. Man ser oftare snygga kvinnor med mindre snygga män.

Kvinnor som inte tidigt skaffar en partner får ett sämre utbud att välja på. De tvingas göra kompromisser som skulle göra de flesta olyckliga. Vinnarna är vi som är män.

Jag vet ett par kvinnor runt 30+ som dejtar män i 40-års ålder som är nyseparerade. Det är deras enda chans att få dejta i sin egen liga, men konkurrensen är hård och männen börjar bli smärtsamt medvetande om detta faktum.
Nja, det är viktigare för en kvinna att vara i en relation och det är lättare att skapa en sexuell relation för en fertil kvinna än för en fertil man. Kvinnor kan vara hyfsat oattraktiva och ändå hitta män/en man som vill ha sex med dom. Män måste generellt jobba hårdare och tvingas konkurrera med den minoritet av män som kvinnor jagar.
Sen fungerar män annorlunda i en relation än kvinnor, i normala fall så fungerar det eftersom båda vill att det skall funka ( om grundläggande förutsättningar finns).

Det finns fler välartade och snälla män som blivit över än kvinnor som blivit över. För kvinnor är det oftast att de blivit lämnade eller känt sig tvingade att lämna.
Citera
2022-04-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag håller inte med dig alls, ser inte Axel som feminin eller omanlig/osexig.
Däremot tycker jag det är sexigt med inkännande, empatiska, intellektuella män som inte behöver "bevisa" något.

Det är ju ingen av de aspekterna som jag menar gör honom till feminin utan snarare att han beter sig och pratar som en flicka. Kroppsspråket är könsöverskridande.

Jag menar att matchningen är något av ett elakt genusexperiment om inte experterna är helt aningslösa kring vad sexuell attraktion bygger på, vilket känns osannolikt.
Citera
2022-04-26, 17:14
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Behöver verkligen inte vara så långsökt. En helt vanlig tjej kan räcka. Jag var på en avslutning på en idrottsaktivitet med ett av mina barn igår och det vimlade av icke-modellsnygga föräldrar av alla typer och inriktningar. Samma sak på förskolan när man lämnar och hämtar. Vanligt folk är inte särskilt snygga men de hittar en partner ändå.

Äh, man går ner sig när man fått barn och är i trygg parrelation. I förförelsefasen var nog både männen och kvinnorna piffade.
Citera
2022-04-26, 17:16
Medlem
Citat:
Det är ju ingen av de aspekterna som jag menar gör honom till feminin utan snarare att han beter sig och pratar som en flicka. Kroppsspråket är könsöverskridande.

Jag menar att matchningen är något av ett elakt genusexperiment om inte experterna är helt aningslösa kring vad sexuell attraktion bygger på, vilket känns osannolikt.

Användaren "honn" är ett uppenbart genus-troll. Inget att bry sig om med andra ord.

Som så många skriver är Axels beteende och i viss mån brist på framgång huvudproblemet. Han är så extremt feminin i i stort sett allt. Nästan så man tror han är bög.
Citera
2022-04-26, 17:19
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Det känns som sagt som att det åtminstone ett sådant experiment varje säsong. Och det känns inte schysst. Dom spelar liksom inte i samma liga i något. Experterna vill bara väcka något dolt inom dom.

Jag skulle annars i så fall vilja se lite andra typer av normbrytande i så fall. Tex:

-Invandrarman (gärna svart) med svensk kvinna.
-Där kvinnan märkbart längre än mannen.
-Där ena parten lider av ett synligt handikapp eller övervikt.
Etc.
Men båda ska spela i samma sociala och/eller utseendemässiga liga i övrigt. Hade varit intressant. Det vågar dom sig aldrig på.
Citera
2022-04-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det känns som sagt som att det åtminstone ett sådant experiment varje säsong. Och det känns inte schysst. Dom spelar liksom inte i samma liga i något. Experterna vill bara väcka något dolt inom dom.

Jag skulle annars i så fall vilja se lite andra typer av normbrytande i så fall. Tex:

-Invandrarman (gärna svart) med svensk kvinna.
-Där kvinnan märkbart längre än mannen.
-Där ena parten lider av ett synligt handikapp eller övervikt.
Etc.
Men båda ska spela i samma sociala och/eller utseendemässiga liga i övrigt. Hade varit intressant. Det vågar dom sig aldrig på.

Klart det inte är schysst men det är ändå rätt oskyldigt. Däremot är det inget som ska gå i SVT. Och det är även oseriöst att som psykolog ställa upp i programmet.
Citera
2022-04-26, 17:47
Medlem
Mina tankar efter tredje avsnittet.

Louise och Jonas
- R-ordet (”resa”) får konkurrens som favoritmetafor – för vad gör man efter en resa, om inte att . . . landa? Det är mycket att ”landa i”, för alla par, men Jonas tar nog priset i att slita ut detta ord.

- I en halsbrytande Sliding Doors-scen vandrar Louise, iförd vit T-tröja och ljusa jeans, genom Jonas sparsamt möblerade och klädsamt retro lägenhet. Samtidigt, men i en annan del av stan, vandrar Jonas, iförd vit T-tröja och ljusa jeans, genom Louises sparsamt möblerade och klädsamt retro lägenhet. ”Intressant. Det säger ganska mycket om en person”, är Louises kommentar. Jag tillägger inget där. ”Hoppas att du känner dig som hemma”, säger Jonas när de tu bestämt sig för en av de identiska lägenheterna. Det tror jag nog ska gå. Först ska Louise bara . . . ”landa”.

- Efter sin hjärnblödning behöver Louise ”kanske lite mer lugn och ro ibland”, och hon kan ”ibland bli trött om hon gör supermycket, och behöva varva ner”, förklarar hon för en förstående Jonas. Med tanke på att Jonas "inte behöver någon egentid" är det kanske nödvändigt att säga, men om vi vrider ner prestationskraven lite kan vi (väl?) slå fast att samma sak kan gälla även oss som inte haft en svår sjukdom.

Jonas och Martin
- Jag vet inte om det sprakar av attraktion mellan Jonas och Martin, men stämningen i Fruängen, där vardagen verkar ha anlänt i raketfart, är åtminstone godmodig så det förslår. ”No bad days”, deklamerar Jonas tröja, och det kan väl stå som motto för samvaron här än så länge. Men är frånvaron av dåliga dagar detsamma som bra, till och med riktigt bra, dagar? Som jag brukar säga: det återstår att se.

Bodil och Hans
- Efter att ha tackat nej och backat ur var Bodil tvungen att (japp) landa, berättar hon. Experterna kontaktades, och hon fick klartecken för att försöka igen. Jag vill på inget sätt ifrågasätta Bodils motiv eller handlande – det är klart att ett åtagande i den här stilen kan väcka tvivel längs vägen – men jag undrar, återigen, hur experterna egentligen tänker om etiken här.

- Hans tolkar sin bröllopsgåva från Bodil som att hon ”har ett bra liv, men saknar en pusselbit”. Sympatiskt – en kommentator med mindre utvecklat symboliskt tänkande hade annars lätt kunnat gissa att det betyder att hon tycker om att lägga pussel.

- ”Med Bodil känns det jättebra”, säger Hans (som väl är lite lik Tage Danielsson, förresten?). Bodil verkar instämma. Med tanke på nästa par att avhandla här är det kanske tur för serien med ett – vad det verkar – lyckat exempel på experternas förmågor.

Märtha och Axel
Påtaglig kyla mellan Märtha och Axel i de första scenerna. Riktigt smärtsam tv att se Märtha blicka ut i intet och vända sig bort, symboliskt och i verkligheten, medan Axel trånar.

Problemet – attraktionsbristen – är uppenbart, och kanske svårfrånkomligt med tanke på programmets upplägg. Eller är det det? Att sakna attraktion var ”det enda” Märtha var ”riktigt rädd för”, berättar hon. En fråga som då uppenbarar sig är om hon på något sätt försökt att förebygga det problemet, till exempel genom att uttrycka en preferens avseende utseende (typ, ”här är några kändisar jag tycker är attraktiva”, eller vad som helst för att ge experterna något att gå på), och om produktionen i så fall har gått emot det. Med tanke på det stående problemet med att para ihop människor efter vad de ”borde” gilla vore det ju inte helt överraskande.

Om Märtha däremot haft chans att göra det, men inte sagt något sådant, måste kanske en gnutta av skulden falla på henne. Men å andra sidan är det lika troligt, kanske mer troligt, att hon helt enkelt inte kunde uttrycka en tydlig preferens eller ”typ”, utseendemässigt, vilket de flesta väl inte kan, utan bara chansade på att det skulle funka.

En annan invändning mot värdet i att på förhand försöka gardera sig mot attraktionsbrist är att det ju inte – bara – handlar om utseende. Naturligtvis. Men tyvärr verkar personlighet och livsstil, som ju också kan vara skäl till attraktion (eller till brist på densamma), också ställa till problem här. ”Om jag hade gissat hade jag trott att jag kom hem till en studenttjej”, säger Märtha med ett fniss vid besöket i Axels lägenhet, och drar sig till minnes kursare i Lund ”för x antal år sedan”. Dock är det intrycket, säger hon efter dessa omdömen, ungefär som hon hade tänkt sig. Aj. (Fotnot: det finns ett oöversättligt engelskt begrepp, ”emasculation”, som man kan fundera på ibland.)

Att Märtha alltså anser sig ha passerat det stadium hon tycker att Axels inredningsstil ger intryck av hjälper inte paret, och talar för att åldersskillnaden dem emellan (och den skillnad i mognad åtminstone hon verkar förutsätta följer av det) är en faktor, en negativ sådan. Det borde kanske också ha fångats upp tidigare i processen, och inte bara avskrivas efter fullbordat faktum (om än inte äktenskap) med en truism (från expert-Fredric) om att ”vi kan finna lycka utanför normen”.

Man behöver inte vara högempatisk för att läsa av att något är på tok här (jag menar, vem behöver egentligen ”egentid” dagen efter sitt bröllop?), och Axel lyckas med det. När Märtha lägger korten på bordet verkar han – faktiskt – hantera situationen exemplariskt: icke-konfrontativt, lugnt och utan anklagelser eller något känslomässigt svar. Personligen känner jag att allt det Märtha säger utöver kärnbudskapet (att hon saknar attraktion) här blir lite som att strö salt i såren, men det är nog ingen lätt sak att säga, eller, för den delen, höra, hur det än lindas in. Tacknämligt för oss tittare dras en barmhärtighetens slöja över samtalet efter en stund. Skönt, för jag vet inte hur mycket mer av den scenen jag hade klarat av.

Expert-Fredric är också empatiskt lagd, och noterar att Märthas ”ångestnivå” är för hög. Den förklaring vi trogna tittare kan gissa att han tar till här – att det handlar om ”rädsla för närhet” – avskrivs av Märtha i en kommentar efteråt. Nej, här handlar det nog om just enkel, simpel och ack, så viktig attraktion, och det är faktiskt svårt att se hur sådan kan växa fram under de här förutsättningarna.
Citera
2022-04-26, 18:03
Medlem
Det är väl varje säsong en uppenbar "missmatch" för att skapa ett underhållsvärde på tv och som gör att det blir en snackis. Homo-paret tror jag nog inte håller något längre men de behåller kontakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in