Citat:
Ursprungligen postat av
Wavemaster
Källa på det ! Vem berättade det? Någon som stod och tittade på när det hände? Jag tror nämligen inte att MGM själv talar om det och kvinnan tror jag inte uppfattar det nere från djupet skadad som hon är.
Vi måste sluta komma med en massa inlägg som vi inte har belägg för, det blir för mycket spekulationer och onödigt tjafs istället för att hålla oss till fakta.
Att lägga ut citat utan länk/källa, är vilseledande för tråden genom att det kan uppfattas som att det är ett citat från media med ansvarig utgivare.
Om man tänker efter, så kan det enbart finnas ett fåtal som vet omständigheterna som kvinnan har berättat. Hon talar inte svenka eller engelska, vilket gör att det krävs någon som översätter.
Kvinnan har säkert hörts så mycket det gått innan hon behövde aktur vård för att undersöka ev skador och få behandling för dessa.
Kvinnan borde vara källan till vem som knuffade henne, men det kan finnas personer i kvinnans närhet som också känner till vad som har hänt.
Något som man reagerar på är att ingen verkar ha anmält kvinnan som försvunnen. Vad beror deta på?
- Har ingen märkt att hon är borta?
- Skyddar man den misstänkte?
- Har man för dålig kontakt med samhället, kännedom om vad som ska/bör göras?
- Har någon vilselett andra om var hon är?
- Finns det personer som vet vad som har hänt?
Man kan ju fråga sig vilka som kan känna till uppgifter som handlar om att kvinnan blivit nerknuffad, att mgm ska ha återkommit till platsen för att kolla om hon levde, och dessutom kastat stenar ner i hålet för att försöka döda henne?
För min del finns det bara ett fåtal som kan känna till ev uppgifter och dessutom läcka (!) och det borde vara poliser. Ingen annan av de inblandade än kvinnan skulle vara källa till informationen, som jag ser det. Möjligt att det finns någon som arbetar med flyktingarna som kan på något vis fått höra genom någon i kvinnans bekantskapskrets (typ vän, släkting), men jag finner det ganska osannolikt att de skulle svara Brottsplats Stockholm på några frågor.
Vilka kan ha kännedom och läcka till typ Brottsplats Stockholm?
Tror att det var på Brottsplats Sthlm som det igår stod att uppgifter om att kvinnan var afgansk kom från åklagarmyndigheten, vilket det inte gjorde.
Även uttrycket "från flera oberoende källor" fanns med, vilket ju typiskt låter som "skvaller i byn". Sådant skvaller, kan ju inte adderas till att det blir mer tillförlitligt, det kan man väl bara se i tråden hur det går till
Jag ser inte någon av dessa sk källor som tillförlitliga. Det gäller ju visserligen också ofta kvällspressen som också kan ha fel, men som ändå har ansvarig utgivare (är (straff)ansvarig för det som trycks, och ska förlja pressetiska regler)
om man länkar/anger källa till de uppgifter man har, istället för att skriva påståenden som att de är fakta, kan var och en själv bilda sig en egen upfattning om varifrån uppgifterna kommer.
-