2022-04-25, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja det är klart att de efterblivna ryssarna börjar bli desperata. Nu har tom deras stora offensiv kört fast. Vad kan de gör mer än att hota? Vad återstår för Putin och Lavrov? Självmord?
Eller kärnvapen
Citera
2022-04-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resurspersonal
Eller kärnvapen
dvs självmord, ja kanske det, den som lever får se
Citera
2022-04-25, 22:53
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja det är klart att de efterblivna ryssarna börjar bli desperata. Nu har tom deras stora offensiv kört fast. Vad kan de gör mer än att hota? Vad återstår för Putin och Lavrov? Självmord?

Självmord blir den logiska utvägen när skiten på allvar träffar fläkten, det finns liksom inga pensionsförmåner för människor likt Putin och Lavrov, äta eller ätas är det som gäller.
Citera
2022-04-25, 22:54
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Öhh. Om du läser mitt inlägg (det du svarade på) så står det om dem där.

Citat:
Tror du att det finns en enda rysk ubåt som jänkarna inte har koll på? Tror du att en enda missil som en ubåt avfyrar kommer att nå målet? Missilförsvar har USA haft länge. Så jävla många moderna ubåtar har förövrigt inte ryssarna.. Du har gått på propagandan lille vän!
Ok, ni utgår från att USA har stenkoll på vart ryssarnas ubåtar befinner sig.

Är det så enkelt? Av allt jag lärt mig om militära ubåtar (via krigsfilmer från Hollywood) så är de väldigt svåra att upptäcka. Men vad vet jag om dagens ubåtsjägarteknologi
Citera
2022-04-25, 22:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Vi har väl alla sett Rysslands galenskap till krig, alla vidriga krigsbrott och gränser de har passerat. Hur tror du krigskåta Putin med Lavrov och sina generaler skulle agera om Nato hamnade i ett tredje världskrig mot dem? Det är ingen som säger emot Natos överlägsenhet gentemot Ryssland i form av manskap och vapen, Ryssland skulle förlora, men till vilket pris? Vi skulle alla förlora, för att Ryssland skulle i ett sådant läge smälla av alla bomber de hade. Och då är det godnatt i alla fall, då finns inga vinnare kvar för att fira en seger.
Det är definitivt en riskfaktor att Ryssland har sin kärnvapenarsenal att tillgå i absolut nödfall, och att den kan tas i bruk om ett "existentiellt hot" föreligger. Jag kan ändå inte förställa mig att man bränner av det man har. Betänk att Ryssland är helt enormt gigantiskt jättestort — attackerar en allians landet utan att först använda kärnvapen kan jag sträcka mig till att ryssarna drar iväg ett par för att inskärpa att nu är det allvar. Ungefär som bomberna i Japan 1945.

Inte går man väl bananas med kärnvapen utan vidare. Har man för avsikt att göra det varnar man fem gånger först, minst, och då kan USA fundera på om det är värt det. Eller så avbryter någon i Ryssland innan det är för sent.
Citera
2022-04-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ju mer Putin/Lavrov pratar om WW3, desto sämre vet man att det går för ryska armén i Ukraina.

WW3-hoten handlar om en enda sak. De handlar inte om att Ryssland är nära att starta WW3, utan om att skrämma länder från att göra vapenleveranser till Ukraina.

Men det kommer inte att hända. Vapenleveranserna kommer att trappas upp så länge Ryssland vägrar att lämna Ukraina, som Ryssland har valt att attackera.
Klart det blir ww3, finns inte på kartan att det inte blir... är väl redan någon form av proxykrig mellan rysslan och nato
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hoppas du har rätt

By the way, ryssarna har dragit igång i det där hörnet vi skrev om tidigare ikväll.
Det är uppenbarligen där de försöker slå sig igenom. Undrar om de går åt både väster och öster sedan (om de lyckas komma igenom) — mot Nikolajev och det där Zapo-någonting?
Citera
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Sitter ni rysstroll nu och chattar med varandra?
När du skriver att ”nu ska vi plötsligt tro på vad mediena säger” så vill jag bara påminna dig om att det är ni ryssar som under lång tid infiltrerat nätforum och spridit misstro mot våra västerländska medier.

Aj då. Våra pålitliga och utmärkta medier! Ja dessa har ju aldrig velat undanhålla något för oss. Och rysstroll dessutom alltså.
Citera
2022-04-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är han? Jag betvivlar det starkt…
jag har en fråga: om Sverige mot all förmodan skulle dras in i krig i framtiden, så är inget annat rimligt än att Ryssland skulle vara motpart i detta krig, inget annat land i vår närhet har samma ambitioner som Ryssland, dvs utvidga sitt territorium, skaffa sig buffertzoner, min fråga blir då i detta hypotetiska scenario var har vi då dig någonstans? En som lämnar viktig information till ryssen? Eller drar du på dig uniformen med röda armbindeln direkt o far i väg i bil med ett z på
Taket? Jag väntar på svar,,,
Citera
2022-04-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är det bekräftat att Moskva hade kärnvapen? Jag tänker att det låter högst riskabelt att ta med sig i en krigszon när man inte tänker använda dem (och om Ryssland ville använda kärnvapen mot Ukraina så har de ju många andra sätt som inte kräver exponering för sjömålsrobotar). Sedan tog det ju en stund innan hon sjönk, så om det fanns någor halvdussin stridsspetsar så kan man hunnit ta med del därifrån.

Om Moskva verkligen sjönk med kärnvapen ombord så vore det enda ansvarsfulla för Ryssland att medge det och be om lokalt eld upphör för att bärga dem. Det ligger ju i allas intresse att de plockas upp. Men det skulle förstås kräva att Putins Ryssland visar svaghet, så det kan vi glömma.

Dom kan utifrån hur det gick med Kursk inte bärga själva, det finns bara anfallsvapen i huvudet på ryssarna. Så att kasta bort pengar på sånt skit som bärgning är inte att tänka på.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
dvs självmord, ja kanske det, den som lever får se
Självmord tror jag inte alls på. Putin är psykopat och kan absolut inte tänka sig självmord som lösning annat än som absolut sista utväg. Anledningen till att Hitler slutligen tog livet av sig var att han inte hade några andra alternativ. Att bli offentligt förnedrad i en rättegång var ingen lösning för Hitler och det kommer inte vara ett alternativ för Putin heller.

Putin ser framför sig statyer runt om i sitt stora Nya-Ryssland-rike. Han vill bli inskriven i historieböckerna som den nye tsaren som enade de ryskspråkiga folken. Han kommer göra allt han kan för att uppnå det målet.
Citera
Medlem
Hur många av dessa kärnvapen Ryssland har är farliga. Alltså som kan slå ut större delar av en större stad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in