2022-04-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
For meg er dette en helt total logisk brist fra deg, en kone-morder er alltid alene om ugjerningen, TH har alibi og hvordan klarer du å få dette krypto-rigget skrevet inn i din historie? Vil du hevde at TH får kontordame, sønn eller andre i familien med på et plott mot en veldig hyggelig uskyldig dame, i den hensikt å drepe henne fordi hun ønsker skilsmisse ? Nei, den kjøper jeg ikke
Jeg kjøper den hvis mb og th har et forhold og teh blir truet med å bli gjort arveløs om han tyster.
Citera
2022-04-25, 21:10
Medlem
Denne artikkelen fra 7. april 2022 i forskning.no, har vært nevnt tidligere.

Derfor dreper menn partneren sin

Siterer.
Kvinner bør ha backup ved samlivsbrudd

P*ål Gr*øndahl har gitt veiledning til mange kvinner som er utsatt for vold.

– Jeg sier aldri at de skal forlate mennene, det må de finne ut av selv, sier han.

Men hvis de vil ta skrittet og bryte ut av forholdet, har han noen klare råd. Aldri være alene.

– Jeg anbefaler at kvinnen har med seg noen når de skal fortelle at de vil ut av forholdet, sier han.

I tillegg bør de ha planlagt hvor de skal bo, og hva de skal gjøre.

Opplever kvinnen i ettertid at mannen forfølger dem, bør det få varsellampene til å lyse.

– Menn som ikke vil gi slipp, men signaliserer at de holder øye med dem, er et faresignal.
Tenker disse rådene kan ikke gjentas for ofte.

Tenker AE hadde trengt mye mer støtte enn hun hadde.

Kanskje hun hadde vært i live i dag. Det er trist.
Citera
2022-04-25, 21:12
Medlem
Niffys avatar
Kryptorigget og kidnappingshistorien er bare staffasje og sirkus for å ikke bli tatt for det selv.
Citera
2022-04-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg tipper den utløsende faktoren er like enkel som den er åpenlys, hun hadde endelig bestemt seg for å forlate han, og dette hadde han fått nyss i, enten ved at hun hadde fortalt det til han direkte, eller at hun hadde gjort andre konkrete grep for å flytte og/eller avslutte ekteskapet.

Jeg ser ikke bort fra at du har rett i det du tipper. Men hvordan synes du dette henger sammen med så lang planleggingsfase i dette?

Hva gjorde at Fru Hagen ble i ekteskapet lenge nok til at dette kunne iverksettes? Hun kunne satt seg i en taxi med en bag med litt smått privat fyll og forlatt SV når som helst dersom hun hadde bestemt seg for det, etter for eksempel en brutal krangel. Og dette under den tiden planleggingen av et drap på henne foregikk. Det hadde vel neppe blitt stillt spørsmål rundt hverken motiv for et eventuelt drap eller hvem som høyst sannsynlig stod bak dersom hun hadde rukket å forlate TH og igangsette en skilsmisseprosess før hun ble drept med det vi nå vet.

Jeg stiller derfor spørsmål ved hvordan de involverte kunne planlegge dette over måneder med den risiko det innebar for at hun faktisk gikk til det skrittet å forlate SV4 før planleggingen var avsluttet dersom man var klar over faren for at hun kunne stikke av når som helst.
Citera
2022-04-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Kryptorigget og kidnappingshistorien er bare staffasje og sirkus for å ikke bli tatt for det selv.
Mistenker at ru har opprettet krypotokonto for th med et annet formål. Derfor skjelver han. Th har omgjort kodene til kidnapping og skrevet brevet. Pengene kan han ikke ta ut, noe han mener er urettferdig. Vite om penger han elsker, men aldri får tilegne seg. Såpesalg eneste håp for øyeblikket.
Citera
2022-04-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
kanskje fordi hun skulle flytte til gjøvik og hadde tatt opp spørsmål om ektepakten med andre

Kan være. Hvem tror du hun kan ha luftet slike tanker med? Vi har ikke hørt fra noen i dette som jobber med slikt at hun har vært i kontakt? Søkte hun kanskje råd og hjelp på et sted og hos noen hun aldri skulle ansett som en fortrolig og en hun ikke skulle stolt på?
Citera
2022-04-25, 21:27
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Jeg ser ikke bort fra at du har rett i det du tipper. Men hvordan synes du dette henger sammen med så lang planleggingsfase i dette?

Hva gjorde at Fru Hagen ble i ekteskapet lenge nok til at dette kunne iverksettes? Hun kunne satt seg i en taxi med en bag med litt smått privat fyll og forlatt SV når som helst dersom hun hadde bestemt seg for det, etter for eksempel en brutal krangel. Og dette under den tiden planleggingen av et drap på henne foregikk. Det hadde vel neppe blitt stillt spørsmål rundt hverken motiv for et eventuelt drap eller hvem som høyst sannsynlig stod bak dersom hun hadde rukket å forlate TH og igangsette en skilsmisseprosess før hun ble drept med det vi nå vet.

Jeg stiller derfor spørsmål ved hvordan de involverte kunne planlegge dette over måneder med den risiko det innebar for at hun faktisk gikk til det skrittet å forlate SV4 før planleggingen var avsluttet dersom man var klar over faren for at hun kunne stikke av når som helst.

Hun skjønte vel ikke at hun var i så umiddelbar fare som hun var, ennå det tydeligvis hadde begynt å gå opp for henne siden hun forsiktig hadde begynt å gi uttrykk for dette til flere som kjente henne.
Citera
2022-04-25, 21:37
Medlem
Vi vet ikke hvilke trusler AE var utsatt for.

Hvis hun, kanskje av erfaring, visste at hennes forsøk på å komme seg vekk førte til at barna ble straffet. Voksne barn og barnebarn. Men, AE kjente han.

Jeg tror hun valgte å forsøkte å ta opp kampen med han selv. I et forsøk på å beskytte barn og barnebarn. Og stikk i strid med rådet om å aldri være alene.

Jeg glemmer ikke den brannen som tok fra eldstedattera og ektemannen huset de hadde bygget. Like før de skulle flytte inn. Tilfeldigheter. Vet ikke. Jeg sier ikke at det var TH som tente på. Men. Skulle gjerne ha visst detaljer fra brannetterforskningen. Og konklusjonen.

Så. Det er for lettvint å påstå at hun bare kunne sette seg i en taxi og forlate S4. Det kan vel hende at hun hadde forsøkt å dra tidligere. Og har fått noen dårlige erfaringer i den forbindelse. Ser ikke bort fra det.
Citera
2022-04-25, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det sitter langt inne for meg å tro at noen andre har presset TH til å ta sin kone av dage.
Jeg heller mot at dette har tatt form over tid, og at løsrivelsen var det som fikk TH til å
sette planen ut i livet. Det er umulig for oss å vite om han hadde gått like langt hvis hun
hadde planlagt å forlate ham allerede for 20 år siden. Men jeg ser ikke bort fra det.

Det fins vel uansett ikke et kvekk av kjent informasjon som tilsier at utenforstående
skulle stå bak. Hvis TH mot all formodning ikke er involvert, så er det noen i svært nær
omkrets som har personlige motiver vi ikke kjenner til. Men da rimer det dårlig med at
TH fremdeles er siktet, og denne personen ikke er det.

Jeg tror TH er den som drepte sin kone. Men jeg stiller spørsmål ved om det var han som faktisk så nødvendigheten av dette. Dersom hans motiv er utroskapen begått langt tilbake i tid, hvorfor har han ikke iscenesatt dette for mange år siden? Hvordan orker man leve under samme tak med en person man forakter i tiår før man tar skrittet fullt ut og gjør alvor av tanker? Dager, timer og minutter. Hva venter man på og hvorfor venter man?

Jeg ser ikke bort fra nærstående med, ukjent for oss foreløpig, motiv for å få Fru Hagen fjernet.
Citera
2022-04-25, 21:44
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Vi vet ikke hvilke trusler AE var utsatt for.

Hvis hun, kanskje av erfaring, visste at hennes forsøk på å komme seg vekk førte til at barna ble straffet. Voksne barn og barnebarn. Men, AE kjente han.

Jeg tror hun valgte å forsøkte å ta opp kampen med han selv. I et forsøk på å beskytte barn og barnebarn. Og stikk i strid med rådet om å aldri være alene.

Jeg glemmer ikke den brannen som tok fra eldstedattera og ektemannen huset de hadde bygget. Like før de skulle flytte inn. Tilfeldigheter. Vet ikke. Jeg sier ikke at det var TH som tente på. Men. Skulle gjerne ha visst detaljer fra brannetterforskningen. Og konklusjonen.

Så. Det er for lettvint å påstå at hun bare kunne sette seg i en taxi og forlate S4. Det kan vel hende at hun hadde forsøkt å dra tidligere. Og har fått noen dårlige erfaringer i den forbindelse. Ser ikke bort fra det.

Det er en alt for lettvint forklaring for alle kvinner som blir drept av partneren sin.

Hvis det var så enkelt, hvorfor blir så mange kvinner drept av mannen sin, gjerne etter gjentatte voldsepisoder og lange historier om "turbulente" forhold?

Hvis de alle bare kunne "satt seg i en taxi"?
Citera
2022-04-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu

Godt poeng! Hvis TH hadde vært skyldig og hvis AE var på vei til å gå fra han, ville det vel da i såfall ha vært normalt at han hadde sørget for at AE ikke hadde vært misfornøyd med noe hverken på bryllupsdagen i 2018 eller ellers den sommeren og høsten for å få henne til å bli hos han?

Var det eventuelt TH som hadde planer om å gå fra AE, og AE betrodde seg til en som hun trodde at var en venn og denne "vennen" (som er GM) lurte AE med på et plott (GG, se Legokatts hypotese)? Det høres mye mer sannsynlig ut enn at TH skulle være skyldig.

Om bryllupsdagen 25.10.2018:
Citat:
"I en hittil ukjent SMS-korrespondanse Nettavisen har fått referert mellom Anne-Elisabeth Hagen og en venninne, går det frem at Anne-Elisabeth uttrykte skuffelse på sin egen bryllupsdag.
Ingen markering på bryllupsdagen
Her uttrykker hun fortvilet at Tom Hagen ikke har gjort noe, og at bryllupsdagen er uteglemt."
https://www.nettavisen.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen-i-ukjent-sms-uttrykte-at-hun-var-oppgitt-over-tom-hagen-pa-bryllupsdagen-for-hu n-forsvant/3423972186.html

Det høres ut som at denne sms-en ble sendt på bryllupsdagen den 25.10?

Seks dager før forsvinningen:
"Denne dagen har Anne-Elisabeth og Tom Hagen 49 års bryllupsdag."
"Den 49. bryllupsdagen blir feiret med familiemiddag, har Tom Hagen fortalt bekjente."
https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/

TH fortalte at bryllupsdagen ble feiret med familiemiddag, og AE skrev at bryllupsdagen ble uteglemt?

"- I tiden før forsvinningen merket vi at Anne-Elisabeth var bekymret. Men vi vet ikke hva konkret som var årsaken til det, sier et vennepar til Nettavisen"

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z

Jeg håper at TH har rett i det han tror om at GM vil avsløre seg selv:

Fra Jayces innlegg: "I følge VGs kilder skal TH ha uttalt til sine støttespillere at han tror GM vil avsløre seg selv."

Angående spekulasjoner om at AE ønsket skilsmisse:
Dette som AE skrev ca 1 år før forsvinningen gir ikke meg et inntrykk av at AE ønsket å gå fra TH. Jeg får inntrykk av at hun ønsker at de skal holde sammen og at hun eventuelt er bekymret for at han skal gå fra henne:
"Det er også funnet et kort fra AEH til TH i forbindelse med bryllupsdagen i 2017 hvor hun skrev at hun håpet ektemannen ikke følte at tiden de har hatt sammen har vært bortkastet og at de klarer gullbryllup."
Senast redigerad av z-z-z 2022-04-25 kl. 21:59.
Citera
2022-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Godt poeng! Hvis TH hadde vært skyldig og hvis AE var på vei til å gå fra han, ville det vel da i såfall ha vært normalt at han hadde sørget for at AE ikke hadde vært misfornøyd med noe hverken på bryllupsdagen i 2018 eller ellers den sommeren og høsten for å få henne til å bli hos han?

Var det eventuelt TH som hadde planer om å gå fra AE.

Jo han burde «solgt seg inn» for å si det slik. I stedet vet vi at Fru Hagen i en tekst til ei venninne opplyser om at TH ikke viser noe interesse for dem eller noe som helst, med tommel ned, forut for dette. Hun skriver vel også noe om at det virker på henne som om han går i egne tanker og mulig angrer/føler på deres 49 år sammen som bortkastet.

Jeg ser derfor ikke bort fra at TH var den som så etter veien ut og at veien ut ble å få henne fjernet fordi han fryktet at hans ønske om skilsmisse ville få henne til virkelig å sette seg på bakbeina. Og med det gjøre krav på både bolig og store deler av pengebinge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in